Dauguma Lietuvos vairuotojų mano, kad važiuoja neviršydami leistinos ribos, kai spidometras rodo lygiai 50 km/val. greitį. Tačiau ką daryti, jei tikrasis greitis yra didesnis? Pagal ES homologacijos įstatymus transporto priemonių greičio matuokliams teisiškai leidžiama – ir net reikalaujama – nurodyti per didelį greitį. Tai reiškia, kad vairavimas „pagal taisykles“ gali būti ne toks saugus nuo baudų, kaip jums atrodo.
Greičio matuokliai meluoja – ir tai teisėta
Europos taisyklėse reikalaujama, kad greičio matuokliai niekada nerodytų mažesnio nei tikrasis transporto priemonės greitis. Jiems leidžiama rodyti daugiau – kartais net 10 km/h, ypač važiuojant greitkeliu. Tikslas? Saugumas. Vairuotojui geriau manyti, kad jis važiuoja greičiau nei iš tikrųjų, taip sukuriama buferinė zona tarp teisinių apribojimų ir tikrojo greičio.
Pagal ES taisykles:
- V1 = greitis, rodomas greičio matuoklyje
- V2 = faktinis išmatuotas greitis
- 0 ≤ V1 – V2 ≤ (V2 ÷ 10) + 4 km/h
Tai reiškia, kad jei iš tikrųjų važiuojate 100 km/h greičiu, spidometras teisėtai gali rodyti iki 114 km/h greitį. Tačiau kai kurie automobiliai neišnaudoja visos leistinos atsargos ir rodo tik 2-3 km/h skirtumą. Tokiu atveju pasikliauti prietaisų skydelio rodmenimis gali būti rizikinga.
Kai radarai ir greičio matuokliai nesutampa
Policijos radarai ir greičio matuokliai – ypač šiuolaikiniai mobilieji lazeriniai prietaisai – tiksliai išmatuoja tikrąjį jūsų greitį. Jei jūsų automobilio greičio matuoklio rodmenys netikslūs vos keliais km/h, dėl to galite gauti baudą už greičio viršijimą, net jei manote, kad važiuojate teisėtai.
Pavyzdys iš Lietuvos:
Įsivaizduokite, kad važiuojate 50 km/val. greičiu ir jūsų automobilis rodo lygiai 50 km/val. greitį. Jei tikrasis greitis yra 53 km/h, radaras gali pareikalauti baudos, ypač tose vietose, kuriose taikoma nulinė tolerancija, pavyzdžiui, mokyklų zonose ar pėsčiųjų perėjose. Baudos už nedidelio greičio pažeidimus gali siekti nuo 30 iki 100 eurų.
Kaip patikrinti, ar greičio matuoklis meluoja
Tam, kad patikrintumėte savo greitį, jums nereikia dinamometro ar dirbtuvių. Tam pakaks išmaniojo telefono su GPS navigacija („Google Maps“ arba „Waze“). Važiuokite pastoviu greičiu ir palyginkite rodmenis. 2-4 km/val. neatitikimas yra normalus reiškinys. Didesnis greitis gali reikšti, kad:
- Jūs naudojate nestandartinius ratlankius arba ne gamyklinių matmenų padangas
- Jūsų automobilio greičio jutikliai yra sugedę
- Jūsų programinės įrangos kalibravimas buvo pakeistas (užsakomasis derinimas)
Ratų dydžio įtaka tikslumui
Automobilio ratų dydžio keitimas turi įtakos spidometro tikslumui. Dėl mažesnių ratų spidometras rodo didesnį greitį, nei iš tikrųjų važiuojate. Didesni ratai gali rodyti mažesnį greitį, o tai yra neteisėta ir pavojinga. Visada įsitikinkite, kad atliekant bet kokį derinimą laikomasi originalių specifikacijų.
Policijai nerūpi jūsų prietaisų skydelis
Patikrinimo kelyje arba baudos už greičio matavimo kameros pažeidimus atveju paaiškinimai apie „prietaisų skydelio klaidas“ nepadės. Pareigūnai remiasi radarų ir lidarų rodmenimis, kurie yra teisiškai privalomi. Todėl saugiau vairuoti su atsarga – ypač vietovėse, kur dažnai vyksta kontrolė, pavyzdžiui, Vilniuje, Kaune ar pagrindiniuose greitkeliuose.
„Dauguma vairuotojų nežino homologacijos taisyklių, – sako eismo ekspertas Dainius Šulskis. „Tačiau nežinojimas neišgelbės nuo baudos. Labai svarbu suprasti, kaip elgiasi jūsų automobilis, ir nepasikliauti vien prietaisų skydeliu.”
Paskutinis patarimas: Laikykitės žemesnės nei leistina ribos
Jeigu jūsų automobilio spidometras linkęs rodyti minimalų buferį, apsvarstykite galimybę važiuoti 3-5 km/val. mažesniu greičiu nei nurodyta riba. Tai paprasta gudrybė, kuri gali padėti išvengti nereikalingų baudų ir padidinti bendrą saugumą kelyje.
Ar kada nors buvote nubaustas, nors manėte, kad vairuojate teisėtai? Praneškite mums savo istoriją toliau esančiuose komentaruose!