Daugelis vairuotojų Europoje yra cenzūruojami. Pagal naują strategiją Europos Sąjunga investuoja daugiau nei 3 mln. eurų į visiškai naują vairuotojų kontrolės sistemą. Į šį projektą, kuriuo siekiama pagerinti kelių eismo saugumą, įtrauktas net dirbtinis intelektas. Vaisius – sistema, kuri bus privalomai diegiama naujuose ES šalyse parduodamuose automobiliuose.
Paprastai pirmiausia pasireiškia nuovargis ir raumenų tirpimas. Tada pradedate žiovauti, virpėti ant kėdės. Tada tampate išsiblaškę. Ilgainiui už vairo pradedate lėčiau reaguoti ir užmerkiate akis. Taip nuovargis progresuoja žingsnis po žingsnio. Kol užmiegate. Kol pateksite į avariją. Alternatyva? Iš karto sustojate automobilių stovėjimo aikštelėje, kad padarytumėte pertrauką ir pailsėtumėte.
Užmiegate prie vairo? Taip nutinka daugiau nei pusei vairuotojų!
Tyrimo rezultatai gąsdina. Ispanijos technologijų instituto ITCL (Instituto Tecnologico de Castilla Y Leon) mokslininkų surinktais duomenimis, daugiau nei pusė profesionalių vairuotojų, važiuojančių didelius atstumus, bent kartą yra užmigę prie vairo. Bent kartą! O ES ERSO (Europos kelių eismo observatorijos) ataskaitoje teigiama, kad vairuotojų nuovargis yra iki 20 proc. sunkių eismo įvykių Europoje priežastis.
ES valdžios institucijos netruko reaguoti. Taigi projektas FITDRIVE (daugiau nei 3,4 mln. eurų ES paramos pagal programą „Visuomenės iššūkiai – pažangus, ekologiškas ir integruotas transportas“) įgyvendinamas 3,5 metų (darbai pradėti 2021 m. rugsėjį). Darbų pabaiga yra neišvengiama. Ispanijos technologijų centro ITCL vadovaujama tarptautinė komanda (specialistai iš Prancūzijos, Airijos, Ispanijos, Vokietijos, Švedijos, Turkijos, Italijos ir kt. centrų) tyrimus ir bandymus (atliktus keliose ES šalyse uždaruose keliuose ir įprastame eisme) baigs 2025 m. vasario mėn.
Komandai pavesta sukurti naują vairuotojo nuovargio nustatymo sistemą, kuri turėtų veikti greičiau ir veiksmingiau nei šiuo metu įvairių gamintojų automobiliuose įdiegti sprendimai. Patvirtinus šią sistemą, ji taps privaloma naujuose ES parduodamuose automobiliuose. Iš pradžių ji bus taikoma profesionaliems vairuotojams, t. y. tiems, kurie vairuoja sunkvežimius, autobusus, pristatymo automobilius ir taksi.
Jau įdiegtos nuovargio nustatymo sistemos. Tačiau vis dar per silpnos. Naujoji turėtų būti geresnė
Kuo naujoji sistema skirsis nuo jau rinkoje esančių (vis daugiau lengvųjų automobilių turi paprastą sistemą, pagrįstą pagalbos sistemos intervencijomis arba žvilgsnio stebėjimu)? Vairuotojas bus stebimas ne tik įvairiais standartiniais jutikliais (veido ir žvilgsnio kamera, jutikliais vaire), bet ir sportine apyranke su jutikliais, matuojančiais širdies ritmą, prakaitavimo intensyvumą ir rankų judesius. Taip pat bus atsižvelgiama į pagalbinių sistemų (eismo juostos išlaikymo reakcijos, greičio ribotuvo, adaptyviosios kruizo kontrolės) ir tachografo duomenis, kad būtų galima įvertinti vairuotojo vairavimo stilių. Gana daug, ar ne?
#ProjectinFocus
— CINEA?? (@cinea_eu) April 13, 2024
?Ahead of #TRA2024 we are putting the spotlight on some #EU #H2020transport projects that will be exhibiting at the #EC stand in #Dublin
??Meet @FitdriveH2020 that is seeking to reduce road accidents with customised driver alerts.
? https://t.co/wwxj0yppub pic.twitter.com/FOx6PVENig
Kodėl tiek daug informacijos šaltinių? Kuo daugiau, tuo lengviau nustatyti tikslią diagnozę. Atliekant individualų vertinimą bus naudojami atitinkami neurofiziologiniai modeliai (bus naudingi moksliniai tyrimai, susiję su žievės aktyvumo ir raumenų reakcijos pagal nuovargį susiejimu). Kitaip tariant, sistema rinks duomenis apie kiekvieną vairuotoją ir mokysis jo elgsenos, kad galėtų pritaikyti nuovargio lygio vertinimą. Ar turite įprotį krapštytis užpakalinę kaklo dalį, kai pirmą kartą pajuntate nuovargį? Elektronika tai nustatys. Ir kaip ji reaguos? Tai labai geras klausimas.
Pranešimai pavargusiam vairuotojui
Be abejo, galite tikėtis išankstinių pranešimų (pvz., pranešimų ekrane ir garsinių ar balso pranešimų per skaitmeninį asistentą) su rekomendacija padaryti pertrauką. Be abejo, kuo ilgiau vairuotojas ignoruos pranešimus, tuo dažnesni bus pranešimai ir garsiniai perspėjimai. Gali būti, kad galiausiai automobilis apie vairuotoją praneš policijos pareigūnams. Juk projekte minimas duomenų perdavimas policijos patruliams ir intelektinių transporto sistemų (ITS) infrastruktūrai. Žinoma, galima skųstis dėl pranešimų (ypač jei sistema daro klaidų), tačiau jei pavyks išvengti tragiško eismo įvykio, verta į naująją sistemą žiūrėti šiek tiek mažiau kritiškai.
Kada sprendimas pasieks naujus automobilius? Tikrai ne greitai, nes laikas turėtų būti skaičiuojamas metais, o ne mėnesiais. Nuo sistemos įdiegimo iki jos privalomo naudojimo kaip pagrindinės įrangos gali praeiti dar keleri metai.