Nuo 2026 m. tiek Lietuvoje, tiek daugelyje Europos miestų įsigalios griežtesni reglamentai, skirti senesnėms, daug teršalų išmetančioms transporto priemonėms. Šie pokyčiai paveiks milijonus vairuotojų, ypač tų, kurie vairuoja dyzelinius ar benzininius automobilius, neatitinkančius naujausių išmetamųjų teršalų standartų. Štai ką reikia žinoti Lietuvos vairuotojams.
Kas pasikeis nuo 2026 m.?
Lietuva planuoja nuo 2026 m. įvesti nacionalinį CO2 pagrįstą transporto priemonių mokestį. Tuo pačiu metu didieji miestai, tokie kaip Vilnius, Kaunas ir Klaipėda, ruošiasi įvesti arba išplėsti mažos taršos zonas (MTZ), apribodami transporto priemonių, kurios neatitinka minimalių „Euro“ standartų, patekimą į miesto zonas.
- CO2 mokestis bus taikomas transporto priemonėms, išmetančioms daugiau nei 100 g/km.
- MTZ zonos gali apriboti transporto priemonių, kurių išmetamųjų teršalų kiekis yra mažesnis nei „Euro 4“ (benzinas) ir „Euro 6“ (dyzelinas), įvažiavimą.
- Baudos už nesilaikymą gali svyruoti nuo 50 iki 300 eurų.
Kaip bus apskaičiuojamas CO2 mokestis?
Mokestis bus progresyvus, pagrįstas jūsų automobilio išmetamųjų teršalų kiekiu. Štai kaip tikimasi, kad veiks nauja struktūra:
- 101–160 g/km: 0,56 EUR už gramą virš 100
- 161–200 g/km: 0,76 EUR už gramą virš 100
- 201–250 g/km: 1,10 EUR už gramą virš 100
- Virš 251 g/km: 1,50 EUR už gramą virš 100
Pavyzdys: Transporto priemonė, išmetanti 165 g/km → 65 g virš → 65 × 0,76 EUR = 49,40 EUR.
Socialiai pažeidžiamoms grupėms bus taikomos nuolaidos (50 % sumažinimas), o mažai taršios transporto priemonės (iki 100 g/km), hibridai ir elektromobiliai bus atleista nuo mokesčių.
MTZ zonos Lietuvos miestuose
Vilnius aktyviai planuoja mažos taršos zoną savo senamiestyje ir centrinėse vietose. Klaipėda svarsto panašias zonas, remdamiesi oro kokybės ir eismo spūsčių duomenimis. Įvažiavimo apribojimai priklausys nuo transporto priemonės išmetamųjų teršalų klasės („Euro“ reitingas). Kaunas jau yra įvedęs mažos taršos zoną: „Kauno senamiestyje jau veikia mažos taršos zona: kaip už ją susimokėti?“
Pavyzdžiai iš Europos
- Berlynas: Įvažiavimas leidžiamas tik „Euro 4“ benzininiams ir „Euro 5“ dyzeliniams varikliams.
- Londonas: ULEZ mokestis – ~12,50 GBP per dieną už neatitinkančias reikalavimų transporto priemones.
- Krokuva: Nuo 2026 m. metinis mokestis teršiančioms transporto priemonėms – iki 1 375 EUR.
Ar jūsų transporto priemonė laikoma „sena“ arba „teršiančia“?
- Dyzelinas: Dauguma iki 2014 m. pagamintų modelių neatitinka „Euro 6“ standarto.
- Benzinas: Automobiliai, pagaminti iki 2006–2008 m., dažnai neatitinka „Euro 4“ standarto.
- Šios transporto priemonės paprastai išmeta 160–250 g/km – taikomas 50–200 EUR mokestis.
Kaip patikrinti savo CO2 emisiją ir „Euro“ standartą?
Jūsų registracijos liudijime yra CO2 duomenys. Arba galite naudoti „Regitra“ svetainę arba įvesti savo VIN arba valstybinio numerio ženklą. Sutelkite dėmesį į „Euro 6“ – tai bus minimalus standartas, suteikiantis neribotą prieigą prie miestų ir mažesnius mokesčius.
Rinkos poveikis: kas nutiks naudotų automobilių kainoms?
Tikimasi, kad senesnių dyzelinių ir benzininių automobilių vertė gerokai sumažės. Kita vertus, hibridinių ir elektromobilių paklausa auga. Pardavėjai privalo aiškiai nurodyti CO2 lygius ir Euro klasę – tai taps pagrindiniais pirkimo kriterijais.
Ką galite padaryti, jei jūsų automobiliui bus taikomi mokesčiai?
- Parduokite iki 2026 m. – išvenkite nusidėvėjimo ir laikykitės reglamentų.
- Atnaujinkite automobilį į mažai taršią transporto priemonę – hibridinį, elektromobilį arba atitinkantį reikalavimus benzininį automobilį.
- Pasinaudokite kompensavimo programomis:
- Iki 5000 EUR už naujas elektromobiles
- 2500 EUR už naudotas elektromobiles
- 1000–1500 EUR už taršios transporto priemonės utilizavimą
- Apsvarstykite alternatyvas: viešąjį transportą, automobilių dalijimąsi (pvz., „CityBee“, „SPARK“), važiavimą dviračiu, elektriniai paspirtukai
Ar išmetamųjų teršalų kiekį galima sumažinti modifikuojant?
Techniškai taip – pridedant DPF, SCR arba perprogramuojant. Tačiau tai brangu (800–2000 €), sudėtinga ir retai atsiperka. Reikėtų iš naujo išbandyti automobilį ir įrodyti sumažintą išmetamųjų teršalų kiekį. Daugeliu atvejų transporto priemonės pakeitimas yra praktiškesnis.
Kiti dalykai, kuriuos reikia žinoti
- Savivaldybės iki 2026 m. nustatys MTZ taisykles ir stebėjimo sistemas.
- CO2 mokestis bus mokamas kasmet – per elektronines paslaugas arba transporto priemonės registracijos metu.
- Baudos už nesilaikymą: 50–300 EUR, priklausomai nuo miesto ir pažeidimo sunkumo.
- Pagrindinis tikslas: sumažinti oro taršą ir eismą apgyvendintose miesto zonose.
Naudingos nuorodos ir įrankiai
- Aplinkos ministerija – oficiali mokesčių informacija
- „Regitra“ – išmetamųjų teršalų ir transporto priemonių duomenys
- APVA – kompensavimo programos
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.