Ar elektromobiliai turėtų būti atleisti nuo kai kurių kelių eismo taisyklių, jei jie tiesiogiai neišskiria teršalų? Vokietijos teismų sprendimas šia tema sukėlė plačią diskusiją tiek vairuotojų, tiek tarp teisės specialistų. Šis atvejis atskleidžia, kad net ir „švarios“ transporto priemonės daro poveikį aplinkai.
Kodėl Vokietijoje taikomi 30 km/h ribojimai?
Daugelyje Vokietijos miestų, tokių kaip Dortmundas, įvesti 30 km/h greičio ribojimai siekiant pagerinti oro kokybę. Šie apribojimai taikomi visiems eismo dalyviams, nuo jų transporto priemonių tipo. Tai sukelia diskusijas – ar elektromobiliai, kurie neišskiria išmetamųjų dujų, turėtų būti atleidžiami nuo tokių ribojimų?
Elektromobilio vairuotojo skundas
Vairuotojas iš Dortmundo kreipėsi į teismą, tvirtindamas, kad jis neprivalo laikytis greičio apribojimų, nes jo automobilis neteršia oro. Tačiau tiek pirmosios instancijos teismas Dortmunde, tiek aukštesnysis teismas Hame nusprendė kitaip – ribojimai galioja visiems.
- 30 km/h zonos skirtos oro kokybei gerinti
- Apribojimai taikomi visų tipų automobiliams
- Teismai nepalaikė elektromobilio vairuotojo skundo
Elektromobiliai – ne visiškai „švarūs“
Nors elektromobiliai neišmeta CO₂ važiuodami, jie vis dar daro įtakos aplinkai. Vienas pagrindinių taršos šaltinių – padangų dėvėjimas. Pasak ADAC, apie trečdalį mikroplastiko emisijų Vokietijoje sudaro būtent padangos. Kadangi elektromobiliai dažnai sveria daugiau nei vidaus degimo varikliai varomi automobiliai, jų padangos dėvisi greičiau.
Fizika kalba prieš elektromobilių išimtis
Didelio elektromobilių svoris ir aukštas momentas sukimo momentas lemia didesnį padangų dėvėjimąsi, o tai reiškia daugiau dalelių ore. Dėl šios priežasties net ir „beemisijai“ automobiliai stebi prie oro taršos – nors kitaip nei spaliniai.
- Padangų susidėvėjimas sukuria mikroplastiką
- Sunki konstrukcija skatina greitesnį dėvėjimąsi
- Mažesnis greitis – mažesnis padangų dėvėjimas
Skirtingi požiūriai Europoje: Vokietija ir Austrija
Vokietija laikosi principo, kad visiems vairuotojams taikomi vienodi eismo apribojimai. Tačiau kaimyninėje Austrijoje situacija kiek kitokia. Kai kurių kelių atkarpose įvestas IG-L greičio ribojimas taikomas tik vidaus degimo variklius turintiems automobiliams. Elektromobiliai, registruoti Austrijoje, gali važiuoti anksčiau.
Vis dėlto, Vokietijos teismai išlaikė aiškią poziciją: informacija apie oro kokybę greta ženklų – tik informacinė. Teisiškai tai nesuteikia išimčių. Tai pavyzdys, kaip teisinis aiškumas nugali techninius niuansus.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialinėje žiniasklaidoje.