Nuo 2035 m. sausio 1 d. Lietuva uždraus registruoti naujus benzininės ir dyzelinės variklio keleivinius automobilius, laikydamasi Europos Sąjungos nulinės emisijos reglamento. Registruoti bus galima tik transporto priemones, kurių CO₂ išmetimas yra 0 g/km, pvz., elektriniai automobiliai (EV), vandenilio automobiliai arba sintetinio kuro varikliais varomi automobiliai su vidaus degimo varikliais (VDV).
Teisinis pagrindas: ES reglamentas (ES) 2019/631
Šis reglamentas reikalauja, kad nuo 2035 m. visi ES registruojami nauji automobiliai ir furgonai neišmestų CO₂. Lietuva, kaip ES narė, privalo be išimčių įgyvendinti šią direktyvą.
- Taikoma M1 (keleiviniai automobiliai) ir N1 (lengvieji komerciniai automobiliai) kategorijoms
- CO₂ neutralios vidaus degimo variklio transporto priemonės (pvz., e-kuro) gali būti leidžiamos, jei įrodoma, kad jų išmetamas CO₂ kiekis yra 0 g/km
- Naudotų automobilių registracija lieka nepakitusi
Kas pasikeis Lietuvoje nuo 2035 m.?
Pereinamasis laikotarpis reiškia, kad nuo 2035 m. bus taikomos šios nuostatos:
- Naujos VDV transporto priemonės: Negalima registruoti
- Elektrinės ir vandenilio transporto priemonės: Leidžiamos be apribojimų
- Naudotos vidaus degimo variklių transporto priemonės: jas vis dar galima pirkti, parduoti ir registruoti
Ar vis dar galėsiu važinėti benzinu ar dyzelinu varoma transporto priemone?
Taip. Draudimas taikomas tik naujų automobilių registracijai. Esamos transporto priemonės su vidaus degimo varikliais (VDV) viešuose keliuose bus leidžiamos naudoti tol, kol jos bus tinkamos eismui.
O kaip hibridiniai automobiliai?
Dauguma hibridinių automobilių (ypač neplug-in) neatitiks nulinės emisijos reikalavimo. Bus leidžiami tik visiškai CO₂ neutralūs automobiliai, pvz., plug-in hibridai, kurių CO₂ išmetimas yra 0 g/km, arba ateityje e-kuro sertifikuoti modeliai.
Paramos mechanizmai Lietuvoje (2025–2030 m.)
Siekiant paskatinti perėjimą, Lietuvos vyriausybė teikia finansines paskatas:
- Iki 5000 EUR naujiems EV ir 2500–3000 EUR naudotiems EV
- Papildomos premijos už teršiančių transporto priemonių atidavimą į metalo laužą
- Mokesčių lengvatos (pvz., 0 % PVM įmonėms)
- Nemokamas parkavimas miestuose, pvz., Vilniuje ir Kaune
Elektrinių transporto priemonių infrastruktūra ir dabartinės tendencijos
Nuo 2025 m.:
- Lietuvoje registruota virš 34 000 EV
- ~2540 viešųjų įkrovimo punktų
- Tikslas: 60 000 įkrovimo punktų iki 2030 m.
- ES AFIR reglamentas numato, kad greitojo įkrovimo stotelės turi būti įrengtos kas 60 km palei pagrindinius kelius
Dažniausiai keliamos problemos ir realistiški sprendimai
- „Elektriniai automobiliai yra per brangūs“: Subsidijos ir mažėjančios baterijų kainos juos daro prieinamesnius
- „Nuvažiuojamas atstumas yra per trumpas“: Dauguma naujų elektrinių automobilių vienu įkrovimu gali nuvažiuoti 400–600 km
- „Per mažai įkroviklių“: iki 2030 m. planuojama didelė plėtra
Kokie elektromobiliai yra populiariausi Lietuvoje?
Populiariausi modeliai:
- „Tesla Model 3“
- Volkswagen ID.4
- Nissan Leaf
- Hyundai Kona Electric
- Škoda Enyaq iV
Alternatyvos visiškai elektrinėms transporto priemonėms
Techniniu požiūriu leidžiamos, bet brangios ir retos:
- Vandenilio kuro elementais varomi automobiliai (FCEV)
- Sintetinio kuro varikliais varomi automobiliai su sertifikuotu CO₂ neutralumu
Kaip rinka keisis iki 2035 m.?
- Tikimasi, kad iki 2030 m. EV sudarys 80–90 % naujų automobilių registracijų
- Naudoti VDV automobiliai palaipsniui praras vertę
- VDV techninė priežiūra taps brangesnė dėl mažėjančios paklausos
Ar verta laukti iki 2035 m.?
Nėra būtina. Jei galite, apsvarstykite galimybę pereiti prie EV dabar, kad galėtumėte pasinaudoti paramos programomis, mažesnėmis eksploatavimo išlaidomis ir pasirengti būsimiems reglamentams.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.