Šiais metais Lietuva deda daugiau pastangų, kad sumažintų eismo įvykių skaičių, sutelkdama dėmesį į vadinamąsias „juodąsias dėmes“ – kelių ruožus ar sankryžas, kuriose įvyksta daug sunkių eismo įvykių. Valstybės įmonė „Via Lietuva“ paskelbė išsamų planą, pagal kurį pavojingiausiose šalies kelių vietose planuojama įgyvendinti bent 33 saugos gerinimo priemones.
Kas yra juodosios dėmės ir kodėl jos svarbios?
„Juodosios dėmės“ – tai tam tikri kelių ruožai arba sankryžos, kuriose per pastaruosius ketverius metus įvyko bent keturi su sužalojimais susiję eismo įvykiai. Nors tokių vietų skaičius mažėja – nuo 33 praėjusiais metais iki 30 2025 m. – siekiama jas visiškai panaikinti. „Via Lietuva“ duomenys rodo, kad nuo 2020 m. mirtinų eismo įvykių skaičius šiose vietose sumažėjo 80 %, o tai rodo, kad anksčiau įgyvendintos saugos priemonės veikia.
Kokios saugos priemonės bus įdiegtos 2025 m.?
„Via Lietuva“ planuoja įdiegti tiek greitus, tiek sudėtingus inžinerinius sprendimus, įskaitant:
- Papildomą kelio ženklinimą
- Tobulesnį apšvietimą (LED sistemos)
- Greičio ribojimo kalneliai ir fizinės kliūtys
- Sankryžų rekonstrukcija
- Naujos eismo juostos ir saugos salelės
Šios intervencijos skirtos ne tik sumažinti esamą pavojų, bet ir užkirsti kelią naujų juodųjų dėmių atsiradimui.
Prevencinės priemonės potencialios rizikos zonose
Pirmą kartą „Via Lietuva“ taip pat orientuojasi į zonas, kuriose jau yra ankstyvų požymių, kad jos gali tapti pavojingomis. 2025 m. 22 tokios vietos buvo įvardytos kaip „potencialios juodosios dėmės“. Aktyviai įgyvendindama saugos gerinimo priemones, agentūra tikisi užkirsti kelią nelaimingiems atsitikimams dar prieš jiems įvykstant.
Pasak Martyno Gedaminsko, laikinai einančio „Via Lietuva“ generalinio direktoriaus pareigas, „mes ne tik reaguojame ten, kur pavojus jau matomas, bet ir dirbame iš anksto. Inovacijos ir duomenų analize pagrįsta analizė suteikia mums įrankių, leidžiančių įsikišti anksti.”
Dėmesys pavojingiems posūkiams ir didelės rizikos zonoms
Šiais metais ypatingas dėmesys skiriamas daugiau kaip 100 pavojingiausių kelio posūkių. Šie horizontalūs posūkiai bus paženklinti patobulintais ženklais, nurodančiais trajektoriją ir pavojaus lygį. Siekiama, kad vairuotojai gautų aiškesnę informaciją ir turėtų daugiau laiko reaguoti.
Transporto ministras Eugenijus Sabutis komentavo: „Kiekvienas pavojingas kelio ruožas yra potenciali tragedija. Tai ne statistika – tai išgelbėtos gyvybės. Todėl labai svarbu nuosekliai stebėti ir priimti duomenimis pagrįstus sprendimus.”
Išmaniosios technologijos padeda siekti saugumo tikslų
„Via Lietuva“ taip pat diegia išmaniąsias technologijas, tokias kaip:
- LED apšvietimas pavojingose zonose
- Greičio jutikliai, skirti stebėti realiuoju laiku
- Automatizuotos duomenų rinkimo sistemos
Šios naujovės padeda ne tik suprasti esamą eismo elgseną, bet ir numatyti, kur ateityje gali kilti pavojų. Tuomet galima imtis aktyvių veiksmų ir pagerinti eismo saugą visoje šalyje.
Infrastruktūros valdymas dideliu mastu
„Via Lietuva“ prižiūri daugiau kaip 21 000 kilometrų valstybinės reikšmės kelių, 1 500 tiltų ir tunelių bei daugiau kaip 2 000 kilometrų pėsčiųjų ir dviračių takų. Bendrovės misija – modernizuoti kelių infrastruktūrą, užtikrinant saugumą ir prieinamumą visiems naudotojams.
Tęsiant investicijas ir skiriant dėmesį rizikos veiksniams, tikimasi, kad 2025 m. Lietuvos keliai bus ne tik saugesni, bet ir taps nauju prevencinių eismo saugumo priemonių etalonu Europoje.
Kokia jūsų nuomonė apie tai? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!