Reaguodama į prastėjančią Lietuvos tiltų būklę, „Via Lietuva“ ėmėsi iniciatyvos, kuria siekiama prailginti dar tinkamos būklės tiltų tarnavimo laiką. Šiuo metu beveik 13 proc. šalies valstybei priklausančių tiltų priskiriami blogos būklės kategorijai, o likusiems statiniams – daugeliui jų yra 50-60 metų – gresia greitas sunykimas artimiausiu metu.
Siekdama užkirsti kelią šiam nuosmukiui, „Via Lietuva“ paskelbė viešuosius pirkimus tiltų elementų remonto darbams atlikti. Tikslas – įgyvendinti prevencines priemones, kurios padėtų sulėtinti degradacijos procesą ir pailginti šių statinių eksploatavimo trukmę. Ši iniciatyva leis efektyviau vykdyti tiltų ir viadukų techninę priežiūrą ir kartu užtikrins, kad smulkūs, tačiau labai svarbūs remonto darbai, pavyzdžiui, tiltų deformacinių siūlių atnaujinimas, būtų atliekami laiku. Tai padės užkirsti kelią greitesniam šių svarbių transporto statinių nusidėvėjimui.
Strateginės investicijos į infrastruktūrą
Pagal prevencinio remonto planą per ateinančius dvejus metus visoje Lietuvoje bus suremontuota iki 40 tiltų, tam skirta apie 4 mln. eurų. Pasak susisiekimo viceministro Rioderiko Žiobako, svarbiausia – saugumas:
„Deja, paveldėjome šią prastėjančią infrastruktūrą. Negalime ilgiau delsti ir rizikuoti kelti pavojų per mūsų šalį važiuojančių vairuotojų gyvybei. Šie remonto darbai leis mums išspręsti dešimčių statinių problemas, tačiau tai tik pradžia. Esame pasiryžę gerokai sumažinti kritinės būklės tiltų skaičių ir galiausiai visiškai panaikinti nesaugią transporto infrastruktūrą.“
Viena iš pagrindinių remonto strategijų – laiku pakeisti deformacines siūles, kad būtų išvengta atraminių tilto elementų konstrukcijos pablogėjimo. Be to, tinkamų drenažo sistemų užtikrinimas padės apsaugoti pagrindinius tilto konstrukcinius elementus – sijas ir atramas – nuo vandens sukeltų pažeidimų. Netgi paprastas, bet veiksmingas vietinis betono remontas, naudojant pažangius remonto mišinius, sulėtins defektų progresavimą ir prailgins tilto tarnavimo laiką bent penkeriais metais.
Ilgalaikė vizija ir finansavimo iššūkiai
Pastaraisiais metais vis didesnį susirūpinimą kelia prastėjanti tiltų būklė Lietuvoje. Kaip pastebi „Via Lietuva“ Infrastruktūros ir techninės priežiūros grupės vadovas Martynas Gedaminskas, šiai problemai spręsti būtini kompleksiniai sprendimai:
„Tiltų būklė Lietuvoje sparčiai blogėja. Nors dėl riboto finansavimo neįmanoma atnaujinti visų tiltų iš karto, pirmenybę teikiame tiems, kuriems gresia pavojus artimiausiu metu tapti nepravažiuojamais. Prevencinė priežiūra yra labai svarbus žingsnis siekiant užtikrinti jų ilgaamžiškumą.“
Per pastaruosius ketverius metus investicijos į tiltų priežiūrą, palyginti su 2017-2020 m. laikotarpiu, padidėjo tris kartus. Nuo to laiko buvo suremontuoti 94 tiltai, o vien 2023 m. investuota rekordinė 75 mln. eurų suma – gerokai daugiau nei 2021 m. skirta 14 mln. eurų.
2024 m. „Via Lietuva“ tęsė didžiuosius tiltų rekonstrukcijos projektus: baigė A. Meškinio tilto renovaciją, pradėjo Dubysos ir Nevėžio tiltų Raseinių ir Kėdainių rajonuose darbus, baigė Marvelės viaduko Kaune remontą. Iš viso praėjusiais metais restauruota daugiau kaip 30 tiltų ir viadukų.
Kelias į priekį: Tvarios infrastruktūros užtikrinimas
Visi valstybinės reikšmės keliai ir jų infrastruktūra finansuojami pagal nacionalinę Kelių plėtros ir priežiūros programą. Tačiau norint visiškai atkurti 118 tiltų, kurių būklė šiuo metu priskiriama prie blogos, reikėtų maždaug 500 mln. eurų – tai viršija visą metinį programos biudžetą. Atsižvelgiant į šiuos finansinius suvaržymus, periodinė tiltų priežiūra išlieka pagrindine strategija, padedančia pratęsti tiltų naudojimo galimybes ir užkirsti kelią tolesniam jų struktūros blogėjimui.
„Via Lietuva“ yra atsakinga už daugiau kaip 21 000 km valstybinės reikšmės kelių, daugiau kaip 1 500 tiltų, viadukų ir tunelių bei daugiau kaip 2 000 km pėsčiųjų ir dviračių takų. Įgyvendindama 2023 m. pradėtą įgyvendinti pertvarkos strategiją, bendrovė padarė didelę pažangą siekdama infrastruktūros gerinimo tikslų.
Kaip manote, ar, atsižvelgiant į šias pastangas, Lietuva daro pakankamai, kad išspręstų senstančios tiltų infrastruktūros problemą? Pasidalykite savo mintimis žemiau esančiuose komentaruose!