Nuo šiol Lietuvos vairuotojai turi naują veiksmingą priemonę, leidžiančią įvertinti tikrąją šalies kelių ir tiltų infrastruktūros būklę. Bendrovė „Via Lietuva“ pristatė interaktyvų viešą žemėlapį – keliubukle.lt, kuriame gyventojai gali tyrinėti kelių kokybę, stebėti infrastruktūros pokyčius ir net apskaičiuoti remonto išlaidas. Lietuvai kovojant su blogėjančia kelių būkle ir senstančiais tiltais, ši iniciatyva į pirmą vietą iškelia skaidrumą ir duomenimis pagrįstą planavimą.
Koks yra naujasis interaktyvusis žemėlapis?
„Via Lietuva“ paleistoje keliubukle.lt platformoje rodoma atnaujinta informacija (pradedant 2025 m. I ketvirčio duomenimis) apie:
- Kelių dangos būklę (valstybinės, regioninės, savivaldybių)
- Tiltų konstrukcijos vientisumą
- Vykdomus ir planuojamus remonto darbus
- Infrastruktūros atnaujinimo sąnaudų apskaičiavimo priemones
Šia priemone siekiama padėti priimti pažangesnius investicinius sprendimus, didinti visuomenės dalyvavimą ir skatinti skaidrų infrastruktūros valdymą.
Kraupi tiesa – kelių ir tiltų būklė Lietuvoje
Remiantis 2025 m. duomenimis:
- Daugiau nei 6 000 km Lietuvos kelių būklė yra prasta.
- 42 proc. regioninių kelių (3 670 km) reikia skubiai remontuoti
- 40,5 % valstybinės reikšmės kelių neatitinka kokybės standartų
- Net automagistralės ir magistraliniai keliai rodo pablogėjusią būklę (~19 % blogos būklės)
Tiltų srityje:
- Lietuvoje yra 1 500 tiltų, iš kurių 117 yra prastos būklės
- 35 tiltams jau taikomi eismo apribojimai
- Daugelis statinių yra 50-60 metų senumo, todėl kyla susirūpinimas dėl saugumo ateityje
„Jei finansavimas išliks nestabilus, iki 2035 m. 50 proc. kelių gali tapti nesaugūs“, – perspėja „Via Lietuva“ direktorius Martynas Gedaminskas.
Ar finansavimas padės išspręsti problemą?
Iki šiol keliai buvo finansuojami iš kasmet tvirtinamos Kelių priežiūros ir plėtros programos, kuri neaugo kartu su infliacija ir infrastruktūros senėjimu. Tačiau vyriausybė planuoja nuo 2026 m. sukurti specialų Valstybinį kelių fondą, kuris užtikrintų:
- Stabilų, ilgalaikį finansavimą
- Aiškų ryšį tarp kelių mokesčių ir faktinių investicijų į infrastruktūrą
- Mažesnę priklausomybę nuo laikinųjų ES arba nepaprastosios padėties lėšų
Vis dėlto šiais metais kelių finansavimas sumažėjo – vien karinio mobilumo projektams skirtas finansavimas sumažėjo 3 kartus, palyginti su 2024 m.
Kas toliau laukia Lietuvos vairuotojų?
Tinkamai įgyvendinus Kelių fondą ir duomenimis paremtus planavimo įrankius, tokius kaip keliubukle.lt, būtų galima:
- Pagerinti kelių ir tiltų saugumą
- Pagreitinti projektų įgyvendinimo terminus
- Sumažinti ilgalaikes techninės priežiūros išlaidas
- Padaryti infrastruktūros sprendimus skaidrius ir įtraukiančius bendruomenę
Tačiau be bent 1 mlrd. eurų investicijų per metus ekspertai įspėja, kad kelių tinklas ir toliau prastės.
Lietuva susiduria su rimtais infrastruktūros iššūkiais – tūkstančiai kilometrų kelių ir daugiau kaip 100 tiltų yra pavojingos būklės. Tačiau su tokiomis priemonėmis kaip keliubukle.lt ir nauju kuriamu Kelių fondu įmanoma realiai pagerinti padėtį.
Ar tikrinote kelių būklę savo vietovėje? Išnagrinėkite žemėlapį ir pasidalykite savo atsiliepimais komentaruose!