Nedidelė eismo įvykis be draudimo gali greitai tapti didele finansine našta. Nesvarbu, ar tai būtų subraižytas bamperis, ar pažeistas priekinis žibintas, galiojančio draudimo nebuvimas Lietuvoje gali kainuoti tūkstančius eurų ir sukelti rimtų teisinių pasekmių.
Kas laikoma „nedidele“ avarija?
Teisiniu ir praktiniu požiūriu nedidelės avarijos metu žmonės paprastai nenukenčia, o abi transporto priemonės gali judėti pačios. Dažniausi pavyzdžiai:
- Įbrėžimai, įlenkimai, sulūžusios plastikinės dalys
- Nedidelis kontaktas parkuojant automobilį arba sankryžose
- Veidrodžių susidūrimai arba pažeisti priekiniai žibintai
Šios avarijos dažnai įvyksta automobilių stovėjimo aikštelėse, siaurose gatvėse arba manevruojant mažu greičiu.
Kas moka, jei niekas neturi draudimo?
Finansinė atsakomybė priklauso nuo dalyvaujančių šalių:
- Jei kaltas vairuotojas neturi civilinės atsakomybės draudimo: Transporto draudimo biuras (TPDB) padengia žalą ir siekia, kad vairuotojas ją visiškai atlygintų.
- Jei abu vairuotojai nėra apdrausti: Žala turi būti atlyginta asmeniškai susitarus arba teisme. TPDB kompensacija negalima.
- Jei kaltas vairuotojas bėga arba neigia atsakomybę: Policija turi nustatyti pažeidėją. Gali būti pradėta teisinių procesų, dėl kurių padidės bendros išlaidos.
Realūs pavyzdžiai ir remonto išlaidos
Čia pateikiami tipiniai avarijų scenarijai ir numatomas finansinis poveikis be draudimo:
- Subraižytas bamperis parkuojant: 300–700 €
- Įlenktas sparnas + sudaužytas priekinis žibintas: 900–1 500 € (LED / ksenoniniai žibintai iki 1 200 €)
- Sudaužyti veidrodėliai arba subraižytas šonas: 150–600 € (didesnė „Audi“, BMW, „Mercedes“)
- Susidūrimas iš galo prie šviesoforo: 1 500–2 500 €
- Dviratininko partrenkimas: 2 500–5 000 € (dviračio žala, medicininės išlaidos, nematerialinė žala) kompensacija)
Papildomos išlaidos, į kurias reikia atsižvelgti
Be tiesioginių remonto išlaidų, taip pat galite susidurti su:
- Automobilio nuomos išlaidos: 30–50 €/dieną
- Prarastas laikas, stresas ir žala reputacijai
- Teisinės išlaidos: 200–1 000 €, priklausomai nuo bylos
- Antstolio mokesčiai, jei kaltoji šalis atsisako mokėti
Teisinės pasekmės už vairavimą neapdraustu
Vairavimas be galiojančio draudimo Lietuvoje yra administracinis nusižengimas. Galimos baudos:
- Bauda: 100–200 eurų
- Vairuotojo pažymėjimo galiojimo sustabdymas: nuo 1 mėnesio iki 1 metų
- Transporto priemonės techninės apžiūros anuliavimas
- Įrašymas į nacionalinę kelių eismo taisyklių pažeidimų istoriją
- Transporto priemonės konfiskavimas pakartotinių pažeidimų atveju
TPDB iš neapdrausto vairuotojo susigrąžins visą nukentėjusiajam sumokėtą kompensacijos sumą, palūkanas ir teisines išlaidas.
Kodėl draudimas svarbus net ir mažai važiuojantiems vairuotojams
Net jei vairuojate retai, viena klaida gali jums brangiai kainuoti. Privalomasis draudimas prasideda nuo maždaug 100 eurų per metus, priklausomai nuo transporto priemonės ir vairuotojo istorijos. KASKO (visapusiškas) draudimas taip pat gali apsaugoti jus nuo žalos, kai esate kaltas.
- Apsauga nuo netikėtos žalos
- Trečiųjų asmenų sužalojimų ar žalos padengimas
- Ramybė nedidelių ar rimtų avarijų atveju
Dažni scenarijai, kai vairuotojai nėra apdrausti
Daugelis vairuotojų tampa neapdrausti to nesuvokdami. Dažniausi atvejai:
- Pamiršimas atnaujinti draudimą (1–3 dienų pertrauka)
- Ką tik įsigijote transporto priemonę ir dar jos neapdrausėte
- Sveiko asmens automobilio vairavimas nepatikrinus draudimo
- Tyčinė „trumpa kelionė“ be draudimo
Ką daryti, jei įvyksta avarija neturint draudimo?
Jei patekote į avariją neturėdami draudimo:
- Nedelsdami sustokite – pabėgimas yra atskiras nusikaltimas
- Dokumentuokite įvykio vietą – nuotraukas, vaizdo įrašus, liudytojų duomenis
- Iškvieskite policiją – žodiniai susitarimai be draudimo negalioja
- Visapusiškai bendradarbiaukite – tai gali sumažinti nematerialinę atsakomybę
- Pasiruoškite atlyginti žalą – prireikus pasikonsultuokite su advokatu
Ar galite įsigyti draudimą po to, kai avarija?
Ne. Draudimas negali būti taikomas atgaline data. Polisai paprastai pradeda galioti kitą kalendorinę dieną po pasirašymo 00:00 val.
Ekspertų nuomonės
Draudimo bendrovės atstovas:
„Net mažas įbrėžimas gali kainuoti 500–700 eurų. Be draudimo viską mokate patys. Geriausia apsauga – galiojantis draudimas ir atsakingas vairavimas.“
Autoserviso vadovas:
„Šiuolaikiniai automobiliai turi brangią elektroniką, jutiklius ir žibintus. Tai, kas atrodo kaip nedidelis įbrėžimas, gali pareikalauti brangios diagnostikos ir komponentų keitimo.“
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.