Neseniai įvykusioje nedidelėje avarijoje Laisvės prospekte, Vilniuje, vairuotoja G. C. atsidūrė nemalonioje situacijoje, kai vienu metu keisdama eismo juostą buvo sudaužytas jos šoninis veidrodėlis. Kilęs konfliktas dėl to, kas turėjo pirmumą, paskatino G. C. kreiptis į mūsų vairuotojų bendruomenę „Facebook“ grupėje.
Kas nutiko?
G. C. važiavo dešiniąja eismo juosta, laikydamasi savo kurso. Tuo pačiu metu kitas vairuotojas, važiavęs vidurine eismo juosta (kairėje pusėje), pradėjo persirikiuoti į dešinę. Susidūrimas įvyko per šį manevrą, ir buvo sudaužytas G. C. šoninis veidrodėlis. Abu vairuotojai iš pradžių atsisakė prisiimti kaltę. Smūgis įvyko bendroje eismo juostoje – pažymėtoje pridedamoje schemoje raide „X“.
- Raudona linija – Gretos trajektorija: jau dešinėje eismo juostoje
- Balta linija – kito vairuotojo trajektorija: įsiliejimas iš vidurinės į dešinę eismo juostą
- Susidūrimo vieta – pažymėta „X“ schemoje
KET taisyklės: ką sako įstatymas
Pagal Lietuvos kelių eismo taisykles (KET), šioje byloje kaltę nustato du pagrindiniai straipsniai:
KET 104 – Eismo juostos keitimo taisyklės
„Keisdamas eismo juostą, vairuotojas privalo duoti kelią transporto priemonėms, kurios jau važiuoja gretimoje eismo juostoje ta pačia kryptimi.“ Tai reiškia, kad kairėje esantis automobilis (balta trajektorija) privalo duoti kelią dešinėje eismo juostoje esančiam automobiliui – šiuo atveju G. C.
KET 115 – Dešinės rankos taisyklė
Jei abi transporto priemonės keičia eismo juostas vienu metu, kairėje esanti transporto priemonė vis tiek turi duoti kelią, nes pirmenybė teikiama dešinėje esančiai transporto priemonei. Tai patvirtina tą pačią išvadą: G. C. turėjo pirmumą.
Dažniausiai pasitaikančios klaidingos nuomonės ir klaidingi sprendimai
Kai kurie „Facebook“ naudotojai teigė, kad tai galėjo būti abipusė klaida. Kiti neteisingai minėjo greitėjimo/lėtėjimo juostas, tačiau nuotraukoje aiškiai matyti įprastos miesto juostos be jokių specialių ženklų. Kaip nurodė keli komentatoriai (įskaitant KET citavusius naudotojus), taisyklės palieka mažai vietos dviprasmybei.
Ekspertai pažymėjo, kad toks scenarijus, deja, yra dažnas miesto eisme, ypač kai vairuotojai:
- Nepatikrina aklųjų zonų prieš keisdami eismo juostas
- Nepaiso, kas turi teisę važiuoti pirmiau
- Manoma, kad vienu metu atliekami veiksmai panaikina kaltę
Galutinis vertinimas: kas kaltas?
Remiantis KET 104 ir 115, fotografine medžiaga ir ekspertų komentarais Facebook diskusijoje, kaltė tenka vairuotojui, kuris bandė įsilieti iš kairės nesuteikdamas kelio dešiniosios juostos transporto priemonei.
Šis atvejis primena, kad eismo juostos keitimas turi būti atliekamas atidžiai ir laikantis eismo taisyklių, o ne remiantis prielaidomis.
Kokia jūsų nuomonė? Ar esate susidūrę su panašia situacija eismo sąlygomis? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba mūsų „Facebook“ puslapyje.