Didžiausi pasaulio automobilių gamintojai, įskaitant „Tesla“, „Toyota“ ir „Volkswagen“, susiduria su naujos rūšies krize, kuri gali sužlugdyti ekologišką perėjimą. Vis didėjantis retųjų iškasenų elementų, itin svarbių elektra varomoms transporto priemonėms, trūkumas sukėlė nerimą visoje pramonėje. Štai kodėl tai svarbu ir ką tai gali reikšti vairuotojams Lietuvoje ir už jos ribų.
Kodėl retosios naudingosios iškasenos svarbios automobilių gamyboje
Retųjų žemės elementų, pavyzdžiui, neodimio ir disprozijaus, komponentai yra labai svarbūs elektromobilių varikliuose ir kitose aukštųjų technologijų sistemose. Be jų pramonė negali pasiekti elektrifikavimo tikslų. Dauguma šių metalų perdirbami Kinijoje, kuri neseniai įvedė eksporto apribojimus, galinčius sumažinti pasaulinę pasiūlą.
- Neodimio: naudojamas elektromobilių variklių magnetuose
- Lantanas: naudojamas hibridinių transporto priemonių akumuliatoriuose
- Disprozis ir terbis: didina variklio atsparumą karščiui
Šios medžiagos būtinos ne tik elektra varomiems automobiliams, bet ir tradicinėms transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais, turinčioms pažangių funkcijų.
Kinijos eksporto kontrolė ir pasaulinė reakcija
Kinija, kontroliuojanti daugiau kaip 80 % pasaulinės retųjų žemės išteklių perdirbimo rinkos, nuo 2024 m. nustatė griežtesnę eksporto kontrolę. Šie apribojimai jau daro poveikį tiekimo grandinėms. Automobilių gamintojai baiminasi vėlavimų ir išlaidų didėjimo, ypač didėjant elektromobilių paklausai ES, JAV ir Azijoje.
„Reuters“ praneša, kad keli automobilių gamintojai lobizuoja savo vyriausybes, kad šios suteiktų subsidijų arba imtųsi naujų gavybos iniciatyvų. Europos Sąjunga deda daugiau pastangų, kad diversifikuotų savo tiekimo grandinę, tačiau tokie projektai, kaip Norra Kärr kasykla Švedijoje, dar bus pradėti įgyvendinti po kelerių metų.
Kaip tai veikia automobilių kainas ir prieinamumą
Retųjų iškasenų trūkumo poveikis jau matomas:
- Didesnės komponentų kainos elektromobilių varikliams
- Galimas naujų modelių gamybos vėlavimas
- didėjančios išlaidos, perkeliamos vartotojams
Lietuvos vairuotojams tai gali reikšti, kad per kelerius ateinančius metus elektra varomos transporto priemonės gali būti brangesnės, o automobilių gamintojams teikiant pirmenybę didesnėms rinkoms, jų pasirinkimas gali būti ribotas.
Ką sako ekspertai
„Esame apimti panikos“, – sakė neįvardytas vieno iš didžiausių Europos automobilių gamintojų vadovas. „Net jei rasime naujų telkinių, naftos perdirbimo pajėgumai vis tiek iš esmės yra Kinijoje.“
Elektromobilių tiekimo grandinių konsultantas Jensas Stoltenbergas pridūrė: „Europa turi galvoti apie ilgalaikę perspektyvą. Jei norime išlikti konkurencingi, svarbiausia – vietos perdirbimas, perdirbimo paslaugos ir partnerystė.“
Pastangos įvairinti ir perdirbti retąsias žaliavas
Siekiant sumažinti priklausomybę nuo Kinijos, įgyvendinamos kelios iniciatyvos:
- Nauji kasybos projektai ES ir Kanadoje
- Didesnės investicijos į retųjų žemių perdirbimą
- Alternatyvių medžiagų tyrimai
Lietuvoje universitetai ir žaliųjų technologijų startuoliai pradeda tirti elektroninių atliekų perdirbimo galimybes, kurios galėtų tapti nedideliu, bet augančiu vietiniu svarbiausių metalų šaltiniu.
Ar ši krizė turės įtakos Lietuvos ekologiško transporto tikslams?
Lietuva siekia skatinti elektromobilių naudojimą subsidijomis ir infrastruktūros atnaujinimu. Tačiau jei pasaulinės tiekimo grandinės ir toliau bus įtemptos, vyriausybei gali tekti persvarstyti tikslus arba pasiūlyti papildomą paramą pirkėjams ir vietos tiekėjams.
Ekspertai siūlo trumpalaikes paskatas derinti su ilgalaikėmis investicijomis į žiedinės ekonomikos praktiką, pavyzdžiui, baterijų perdirbimą ir vietinę magnetų gamybą.
Pramonės atstovų perspėjimas
Retųjų žemių trūkumas yra daugiau nei tik tiekimo grandinės problema – tai geopolitinis ir aplinkosaugos iššūkis, kuris gali iš naujo apibrėžti pasaulinį judumą. Ar automobilių gamintojai laiku prisitaikys, dar neaišku, tačiau aišku viena: laikrodis tiksi.
Ką apie tai manote jūs? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!