Norvegija ir toliau pirmauja pasaulyje pagal elektromobilių (EV) diegimą, o 2025 m. sausio mėn. pasiekė rekordinį rodiklį. Norvegijos kelių federacijos (OFV) duomenimis, 95,8 % visų tą mėnesį Norvegijoje parduotų naujų automobilių buvo elektriniai. Šis pasiekimas liudija ambicingą šalies tikslą – iki 2025 m. tapti tik elektromobilių rinka. Tačiau kodėl norvegai taip noriai perka elektromobilius, net ir esant sudėtingam šalies klimatui ir geografinei padėčiai?
Elektromobiliai pirmauja rinkoje: Duomenys
2025 m. sausį Norvegijos prekybos salonuose buvo užregistruoti 9 343 nauji automobiliai – gerokai daugiau nei 2024 m. sausį, kai buvo parduoti tik 5 122 automobiliai. Tai reiškia 82 % augimą per metus. Iš 9 343 parduotų automobilių 8 954 buvo elektriniai, o tai rodo, kad Norvegija yra pasaulinė lyderė elektromobilių diegimo srityje.
OFV generalinis direktorius Oyvindas Solbergas Thorsenas pabrėžė, kad pardavimai atsigavo po sudėtingų 2023 ir 2024 metų. Jis mano, kad pastarasis šuolis yra gerėjančios rinkos požymis, nors dar neaišku, ar Norvegija pasieks savo 2025 m. tikslą parduoti tik elektrines transporto priemones.
10 geriausių elektromobilių Norvegijoje – 2025 m. sausis
Didėjantį elektromobilių populiarumą Norvegijoje rodo geriausiai parduodamų automobilių sąrašas. Sausio mėnesį į geriausiųjų dvidešimtuką nepateko nė vienas vidaus degimo varikliu varomas automobilis. Pateikiame populiariausiųjų dešimtuką:
- Toyota bZ4X – 1 188 vnt.
- Volkswagen ID.4 – 830 vnt.
- Nissan Ariya – 544 vnt.
- Volkswagen ID.3 – 537 vnt.
- Volkswagen ID.7 – 490 vnt.
- Tesla Model Y – 361 vnt.
- Tesla Model 3 – 324 vnt.
- Skoda Enyaq – 271 vnt.
- BMW i4 – 243 vnt.
- Ford Explorer – 221 vnt.
Kodėl Norvegijoje tokie populiarūs elektriniai automobiliai
Plačiai paplitusį elektromobilių naudojimą Norvegijoje lemia paskatų ir neskatinimo priemonių derinys. Viena vertus, vyriausybė nustatė keletą patrauklių lengvatų elektromobilių pirkėjams:
- Atleidimas nuo PVM elektromobiliams, kurių kaina neviršija 500 000 Norvegijos kronų (43 000 eurų).
- Nemokama automobilių stovėjimo aikštelė ir galimybė naudotis autobusų juostomis
- Subsidijuojamos įkrovimo išlaidos namų ūkiams, todėl elektra yra gerokai pigesnė už benziną
Kita vertus, dėl didelių mokesčių vidaus degimo varikliais varomiems automobiliams jie tapo kur kas mažiau patrauklūs. Nuo 2012 m. benzininių ir dyzelinių automobilių importo mokestis padvigubėjo. Dėl to, kartu su sparčiai augančiomis degalų kainomis, tapo daug brangiau turėti ir eksploatuoti vidaus degalų varikliu varomas transporto priemones.
Ribotos benzinu varomų automobilių galimybės
Reaguodami į šią politiką, daugelis automobilių gamintojų sumažino arba visiškai nutraukė benzinu varomų transporto priemonių pasiūlą Norvegijoje. Tokie prekių ženklai kaip „Volvo“, „Hyundai“ ir „Opel“ dabar šalyje parduoda tik elektrinius modelius. Net ir tada, kai galima įsigyti transporto priemonių su vidaus degalų varikliais, didelės jų kainos atgraso pirkėjus.
Pavyzdžiui, BMW iX1 (elektrinio) kaina prasideda nuo 487 020 Norvegijos kronų (41 900 eurų), o BMW X1 su benzininiu varikliu kainuoja 633 838 Norvegijos kronų (54 500 eurų). Atsižvelgiant į tokį kainų skirtumą, nenuostabu, kad pirkėjai dažniausiai renkasi elektrinę versiją.
Žvelgiant į ateitį: Ar Norvegija pasieks 2025 m. tikslą?
Nors dar per anksti teigti, kad projektas visiškai pavyko, sausio mėn. pardavimų duomenys rodo, kad Norvegija yra pakeliui į savo ambicingą tikslą. Vyriausybės paskatų, aukštų degalų kainų ir didėjančio elektromobilių pasirinkimo derinys keičia Norvegijos automobilių rinką.
Kaip manote, ar kitos šalys paseks Norvegijos pavyzdžiu ir pradės naudoti elektromobilius? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!