Politiniai viražai už Atlanto gali sukelti pasekmių ir Europos elektromobilių (EV) sektoriui. JAV vis garsiau kalbama apie subsidijų mažinimą ir įkrovimo infrastruktūros ribojimą, tad kyla klausimas – ar Europoje vykdomas tvarios energetikos kursas pakankamai atsparus išorinei turbulencijai?
Prieštaringi signalai iš JAV
Pastaraisiais metais JAV elektromobilių rinka augo, daugiausia dėl taikomų mokestinių lengvatų ir valstybės paramos. Vien 2024 m. gruodį šalyje parduota 190 tūkst. EV – tai rekordinis rezultatas, pasiektas subsidijų dėka.
Tačiau situacija keičiasi. D. Trumpo vyriausybė siekia panaikinti EV lengvatas bei įvesti naujus prekybos barjerus. Šie sprendimai jau paveikė rinką, ypač tokius gamintojus kaip „Tesla“.
„Tesla“ ilgą laiką dominavo sektoriuje, tačiau dabar susiduria su iššūkiais. Kinijos „BYD“ demonstruoja spartesnį augimą, turi efektyvesnį vertikalų verslo modelį, daugiau modelių ir agresyvią plėtros strategiją. Tuo metu „Tesla“ apribotas modelių pasirinkimas ir lėtėjanti inovacijų dinamika trukdo išlaikyti lyderystę.
Europa laikosi kito kurso
Skirtingai nei JAV, Europa remiasi ilgalaike strategija – „Fit for 55“ iniciatyva ir 2035 m. vidaus degimo variklių draudimu. Tai suteikia aiškumo investuotojams ir užtikrina reguliacinį stabilumą.
Nors „Tesla“ ir žinoma, jos įtaka Europoje ribota – 2023 m. pabaigoje jos dalis sudarė tik apie 10 % rinkos. Tuo tarpu „Volkswagen“ EV pardavimai vasarį šoktelėjo 180 %, „BYD“ – 94 %, „Polestar“ – 84 %. Tai signalizuoja galios perskirstymą ir naujus rinkos lyderius.
Prieinamumas ir kainodara tampa lemiamu veiksniu
Gamintojai stengiasi siūlyti elektromobilius už mažiau nei 25 000 € ir taip pasiekti masinę auditoriją. Vien per 2024 m. sausį „BYD“ registracijos Europoje išaugo 52 %, o rinkos dalis priartėjo prie 4 %.
Ši konkurencija skatina Europos gamintojus pergalvoti savo strategijas, siekiant užtikrinti EV prieinamumą bei plėtoti infrastruktūrą.
Daugiau nei technologija – tai geopolitinė strategija
EV perėjimas Europoje – tai ne tik ekologinis, bet ir geopolitinis sprendimas. Po energetinės krizės ES nusprendė mažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro. Šiuo metu beveik 2/3 energijos Europos Sąjungoje gaunama iš atsinaujinančių šaltinių.
Įkrovimo infrastruktūra – būtina sąlyga sėkmingai rinkos transformacijai. Kadangi transportas generuoja daugiausia CO₂ emisijų, elektromobiliai yra pagrindinis instrumentas įgyvendinant „Fit for 55“ tikslus.
Vartotojui tai reiškia aiškų pasirinkimą: net jei augimas šiuo metu lėtesnis, kryptis nekinta. Modelių pasirinkimas auga, infrastruktūra plečiasi, o reguliavimas stabilus – elektromobiliai tampa realybe, o ne ateitimi.
O ką tu galvoji? Ar jautiesi paveiktas šių pokyčių? Pasidalink komentaruose!