Elektromobilio importas iš Kinijos gali atrodyti kaip protingas žingsnis, ypač atsižvelgiant į mažesnes kainas ir didėjančias elektromobilių pasirinkimo galimybes. Tačiau jei jūsų transporto priemonė neturi tinkamo Europos sertifikato, gali būti, kad negalėsite jos užregistruoti ar naudoti Lietuvoje ar bet kurioje kitoje ES šalyje. Štai ką turite žinoti prieš pirkdami.
Kas yra ECWVTA ir kodėl jis svarbus?
Bet kuri į Europos Sąjungą importuojama elektromobilė (EV) privalo turėti ECWVTA – Europos visos transporto priemonės tipo patvirtinimą. Šis sertifikatas patvirtina, kad automobilis atitinka visus ES saugos, aplinkosaugos, apšvietimo ir išmetamųjų teršalų reglamentus.
Neturėdami ECWVTA, registracijos metu susidursite su didelėmis teisinėmis ir techninėmis kliūtimis. Net jei automobilis yra visiškai naujas, jis vis tiek gali būti laikomas neatitinkančiu ES reikalavimų.
- Patikrina saugumą susidūrimo metu, elektros izoliaciją, įkrovimo suderinamumą
- Patvirtina, kad apšvietimo sistemos turi E ženklo sertifikatą
- Pripažinta Lietuvos „Regitros“ ir ES transporto institucijų
Atitikties sertifikatas (CoC) – jūsų registracijos raktas
Jei gamintojas turi ECWVTA, kiekviena transporto priemonė turėtų turėti CoC – atitikties sertifikatą. Šiame dokumente yra visa techninė informacija, reikalinga ES registracijai.
Neturint CoC, jums reikės individualaus sertifikavimo, kuris yra brangesnis ir užima daugiau laiko.
Ar visi Kinijos elektromobiliai turi ECWVTA?
Ne. Pagrindiniai gamintojai, tokie kaip BYD, MG, XPeng ir NIO, kai kuriems modeliams turi ES sertifikatus. Tačiau mažesnių markių arba buitinės paskirties automobiliai gali neatitikti ES standartų arba jiems gali trūkti reikiamų dokumentų.
Prieš pirkdami visada patikrinkite:
- Ar prekės ženklas turi ECWVTA? (galima ieškoti ES duomenų bazėse)
- Ar konkretus automobilis turi atitikties sertifikatą (CoC)?
- Ar pardavėjas gali įrodyti sertifikavimo statusą?
Ką daryti, jei nėra ECWVTA ar atitikties sertifikato?
Jums reikės atlikti individualų sertifikavimo procesą Lietuvoje, kuris apima techninę apžiūrą ir atitikties pakeitimus. Tai gali apimti:
- Priekinių žibintų keitimas, kad atitiktų E ženklo standartus
- Stabdžių žibintų ir posūkio signalų dažnio reguliavimas
- Akumuliatoriaus sistemos ir izoliacijos patikrinimas
- Spidometro ir temperatūros rodymo vienetų keitimas (į km/h ir °C)
Kaina gali svyruoti nuo 300 iki 1500 eurų ar daugiau, priklausomai nuo reikalingų pakeitimų. Procedūra gali užtrukti savaites ar mėnesius.
Įkrovimo suderinamumas: GB/T ir 2 tipo bei CCS2
Kiniški automobiliai dažnai naudoja GB/T jungtis, kurios nesuderinamos su standartiniais ES viešaisiais įkrovikliais. Europoje standartas yra 2 tipo kintamosios srovės įkrovimui ir CCS2 tipo nuolatinės srovės įkrovimui.
Jei automobilis naudoja GB/T, jums gali prireikti:
- Specialių adapterių laidų (ribotas prieinamumas)
- Įkrovimo prievado modifikavimo (gali būti brangu)
Draudimo, garantijos ir aptarnavimo iššūkiai
Draudimas gali būti brangesnis nesertifikuotiems arba nepažįstamiems elektromobilių modeliams, ypač jei nėra vietinio aptarnavimo tinklo. Kai kuriems Kinijos prekių ženklams trūksta oficialių remonto centrų ar dalių tiekimo Lietuvoje ar netoliese esančiose ES šalyse.
Visada klauskite:
- Ar yra vietinė aptarnavimo pagalba arba partnerių garažas?
- Ar Lietuvoje taikoma garantija?
- Ar remonto atveju yra dalių?
Importo muitai ir PVM
Jei importuojate tiesiogiai iš Kinijos, susidursite su:
- 10 % importo muitas (pagal automobilio vertę). Elektromobiliai gali turėti papildomą mokestį iki ~48 %
- 21 % PVM Lietuvoje (taikomas visai importo vertei)
- Atliekų tvarkymo ir registracijos mokesčiai
Jei transporto priemonė importuojama per ES šalį (pvz., Vokietiją), mokesčius jau gali tvarkyti tarpininkas.
Pilkosios rinkos rizika: transporto priemonės be sertifikavimo
Automobiliai, importuojami ne per oficialius prekybos kanalus dažnai patenka į „pilkosios rinkos“ kategoriją. Šie automobiliai gali:
- Neturėti atitikties sertifikato (CoC) arba ECWVTA
- Neturėti garantijos
- Turėti su ES infrastruktūra nesuderinamą programinę ar aparatinę įrangą
- Naudoti GPS sistemas, susietas su Kinijos žemėlapiais
Kokių dokumentų reikia Lietuvoje?
Norint užregistruoti importuotą elektromobilį iš Kinijos Lietuvoje, jums reikia:
- Originalios pirkimo sąskaitos faktūros
- CoC dokumento (arba individualios sertifikavimo ataskaitos)
- Muitinės deklaracijos ir PVM sumokėjimo įrodymo
- Transporto priemonės patikros (jei nėra atitikties sertifikato)
Kaip patikrinti sertifikatą?
Galite:
- Patikrinti VIN oficialiose importuotojų platformose
- Ieškoti „e“ tipo patvirtinimo kodo (pvz., e112007/46…)
- Patikrinkite ES sertifikavimo duomenų bazes
- Dėl patvirtinimo susisiekite su „Regitra“ arba LTSA Lietuvoje
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.