Įkraunami hibridiniai elektriniai automobiliai (PHEV) jau seniai parduodami kaip mažai taršios alternatyvos, tačiau realūs duomenys rodo ką kita. Nuo 2026 m. Europos Sąjunga keičia PHEV CO₂ emisijos skaičiavimo būdą – pereinama nuo laboratorinių įvertinimų prie realaus vairavimo elgesio. Štai ką vairuotojai ir įmonės visoje Lietuvoje ir Europoje turi žinoti.
Kodėl ES griežtina PHEV reglamentus?
Daugybė tyrimų atskleidė, kad realus PHEV CO₂ emisijos kiekis dažnai yra 2–4 kartus didesnis nei oficialūs skaičiai. Šis neatitikimas daugiausia susijęs su tuo, kad vartotojai retai įkrauna savo transporto priemones ir vietoj to naudoja vidaus degimo variklius. Vien 2025–2026 m. tikimasi, kad kasmet bus užregistruota daugiau nei 1,4 mln. įkraunamų hibridinių automobilių (PHEV), todėl tai yra kritinė aplinkosaugos problema.
Kaip OBFCM ir realaus pasaulio duomenys keičia situaciją?
Nuo 2021 m. visuose naujuose įkraunamuose hibridiniuose automobiliuose privalo būti įmontuoti degalų sąnaudų stebėjimo (OBFCM) įrenginiai, kurie renka duomenis apie faktines degalų sąnaudas. Tai leidžia reguliavimo institucijoms apskaičiuoti, kiek važiavimo atliekama naudojant elektrą – tai vadinama naudingumo koeficientu (UF).
2022 m. duomenys pabrėžia problemą:
- Vidutinis realus CO₂ išmetimas: 139 g/km
- Oficialus WLTP vidurkis: ~40–50 g/km
- Rezultatas: realus išmetimas yra 3–4 kartus didesnis nei sertifikuotos vertės
Kas yra naudingumo koeficientas (UF) ir kaip jis keičiasi?
UF rodo važiavimo, atliekamo naudojant elektrą, dalį. Iki šiol jis buvo pagrįstas laboratorinėmis prielaidomis. Nuo 2025 m. jis bus perskaičiuojamas remiantis faktine elektrine rida iš OBFCM duomenų:
- 2025 m.: Naujas UF skaičiavimas, pagrįstas realia elektrinio važiavimo dalimi
- 2027 m.: Tolesnis UF patikslinimas naudojant išplėstus OBFCM duomenų rinkinius
Tai reiškia, kad įkraunamų elektrinių automobilių, kurių važiavimo elektriniu režimu rodiklis mažas, oficialūs CO₂ rodikliai bus didesni, o tai turės įtakos mokesčiams, subsidijoms ir transporto priemonių parko atitikčiai.
Kaip bus apskaičiuojama CO₂ atitiktis?
ES planuoja trejų metų vidurkį atitikties vertinimui (2025–2027 m.), suteikdama gamintojams laiko prisitaikyti. Vis dėlto didesnis realus PHEV išmetamų CO₂ kiekis padidins bendrą parko vidurkį, todėl bus sunkiau pasiekti tikslus.
Poveikis rinkai ir automobilių savininkams
Šis pokytis tiesiogiai paveiks PHEV apmokestinimą ir subsidijavimą:
- Sumažintos paskatos: Daugelis PHEV nebegalės gauti mažos taršos lengvatų.
- Didesnės eksploatavimo išlaidos: Jei automobiliai retai įkraunami, savininkai gali susidurti su didesnėmis degalų išlaidomis ir didesniais CO₂ mokesčiais.
- Įmonių parkai: Gali tekti peržiūrėti lizingo strategijas, nes PHEV praranda mažos taršos statusą.
Lietuvai tai reiškia mažesnę PHEV finansinę naudą valstybinėse programose, nebent jie būtų naudojami pagal paskirtį – reguliariai įkraunami ir varomi elektra.
2026 m. ir vėliau: ES reguliavimo tvarkaraštis
Metai | Pagrindiniai pakeitimai |
---|---|
2025 | Įdiegtas naujas UF metodas (pagrįstas realia vairavimo elektra dalimi) |
2026 | Realios CO₂ vertės, naudojamos registruojant naujus modelius; griežtesnis PHEV patvirtinimas |
2027 | Tolesnis UF koregavimas remiantis platesniais OBFCM duomenų rinkiniais |
2025–2027 | Atitiktis vertinama pagal 3 metų vidurkį, o ne kasmet |
Kita ES politika, turinti įtakos pokyčiams
Kartu su PHEV reformomis, 2026 m. lapkritį įsigalios „Euro 7“ išmetamųjų teršalų standartai, kurie dar labiau padidins spaudimą hibridinėms jėgos agregatams. „Fit for 55“ planas siekia iki 2030 m. sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį 55 %, o po 2035 m. teikti pirmenybę visiškai nulinės emisijos transporto priemonėms (BEV).
Rekomendacijos automobilių pirkėjams
- Jei svarstote apie įkraunamą elektrinį automobilį (PHEV), būtinai jį dažnai įkrausite ir daugiausia važiuosite elektra
- Atminkite, kad subsidijos ir mažų mokesčių lengvatos nuo 2026 m. greičiausiai sumažės
- Ištirkite alternatyvas, tokias kaip BEV arba efektyvūs hibridai (HEV), kad ilguoju laikotarpiu sumažintumėte išlaidas ir išmetamųjų teršalų kiekį
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.