Lietuvai pereinant prie ekologiškesnio transporto, daugelis vairuotojų susiduria su esminiu klausimu: ar pirkti hibridinį automobilį, ar rinktis vien elektrinį? 2025 m. skirtumai tarp šių transporto priemonių tipų yra aiškesni nei bet kada anksčiau – nuo kainos ir išmetamųjų teršalų iki infrastruktūros ir kasdienio naudojimo patogumo.
Elektrinės transporto priemonės su akumuliatoriais (BEV): 100 % elektrinės
Elektrinės transporto priemonės varomos tik elektra, be vidaus degimo variklio. Jie įkraunami iš išorinių šaltinių, tokių kaip viešosios stotelės arba namų elektros lizdai.
- Pavyzdžiai: „Tesla Model 3/Y“, „Nissan Leaf“, „VW ID.4“, „MG4 Electric“
- Privalumai: Nulinė CO₂ emisija, mažos eksploatavimo išlaidos, paprasta mechanika
- Trūkumai: Priklausomybė nuo įkrovimo tinklo, didesnė pradinė kaina, akumuliatoriaus veikimo laikas laikui bėgant
Hibridinės transporto priemonės: tarp degalų ir elektros
HEV (hibridinė elektrinė transporto priemonė)
HEV transporto priemonėse sujungtas benzininis variklis su mažu elektros varikliu. Jie įkraunami regeneracinio stabdymo būdu ir nereikia jungti prie elektros tinklo.
- Pavyzdžiai: „Toyota Corolla Hybrid“, „Honda Jazz Hybrid“
- Privalumai: Nereikia krauti, patikima technologija, geros degalų ekonomijos
- Trūkumai: Mažesnis elektrinis nuvažiuojamas atstumas, vis tiek nuolat naudoja degalus
PHEV (įkraunamas hibridinis elektrinis automobilis)
PHEV gali nuvažiuoti 40–100 km su elektra, prieš pereidami prie benzino. Norint maksimaliai padidinti elektros energijos naudojimą, juos reikia įjungti į elektros tinklą.
- Pavyzdžiai: „Mitsubishi Outlander PHEV“, „VW Passat GTE“, „Toyota RAV4 Plug-in“
- Privalumai: Lankstus naudojimas, mokesčių lengvatos, tinka važinėjimui mieste
- Trūkumai: Sudėtingos sistemos, didesnė priežiūra, rizika naudoti tik benziną
Ką lietuviai renkasi 2025 m.?
Remiantis naujausiais duomenimis:
- HEV: Sudaro ~47–49 % naujų automobilių registracijų
- PHEV + BEV: Kartu apie 16–18 %, PHEV populiaresni
Populiariausi modeliai: „Toyota Corolla“ ir „RAV4“ (HEV), „Tesla Model Y“ ir „VW“ ID.4 (BEV)
Sąnaudų ir priežiūros palyginimas
Faktorius | BEV | PHEV | HEV |
---|---|---|---|
Nuvažiuojamas atstumas | 250–600 km | 40–100 km (elektrinis) | Benzinas su elektrine pavara |
Įkrovimas | Reikalinga reguliariai | Rekomenduojama | Nereikia |
100 km kaina | 2–3 € | 3–7 € | 5–7 € |
Priežiūra | Žemiausia | Dviguba sistema | Vidutinė |
Subsidijos | Iki 5 000 € + PVM grąžinimas | PVM grąžinimas iki 50 000 € | Retas |
Įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje (2025 m.)
Visoje šalyje yra apie 3 000 viešųjų įkrovimo stotelių, įskaitant daugiau nei 480 greitųjų nuolatinės srovės stotelių („Ignitis“, „Eleport“ ir kt.). Elektromobilių savininkai plačiai naudoja tokias programėles kaip „Ignitis ON“, „PlugShare“ ir „e-mobi“, kad surastų įkrovimo stoteles.
Kas mūsų laukia ateityje?
- Nuo 2035 m. ES nebebus registruojami vidaus degimo varikliais (ICE) varomi automobiliai.
- Subsidijos ir auganti infrastruktūra dar labiau skatins akumuliatorinių elektromobilių naudojimą.
- Įkraunamos elektrinės transporto priemonės (PHEV) vis dar gali būti leidžiamos, jei jos atitiks „nulinės emisijos“ reikalavimus.
- Senesnėms transporto priemonėms taikomas taršos mokestis taip pat gali paskatinti ekologiškesnį pasirinkimą.
Eksperto nuomonė
„Šiuo metu dominuoja hibridai, tačiau įkrovimui tampant lengvesniam ir didėjant paskatoms, visiškai elektrinės transporto priemonės juos pasivys“, – sako transporto analitikas T. Jankauskas.
2025 m. hibridai išlieka populiariausiu pasirinkimu tarp lietuvių dėl savo lankstumo ir mažesnės priklausomybės nuo įkrovimo. Tačiau dėl augančių paskatų ir infrastruktūros vis labiau populiarėja elektromobiliai. Teisingas pasirinkimas priklauso nuo jūsų vairavimo įpročių, įkrovimo namuose galimybių ir ilgalaikių išlaidų.
Ar rinktumėtės hibridinį, ar elektrinį automobilį Lietuvoje? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose!