Elektrinių transporto priemonių (EV) kainos sparčiai krinta visoje Europoje, įskaitant Lietuvą. Šią tendenciją lemia daug veiksnių: nuo baterijų kainų mažėjimo iki didėjančios konkurencijos ir silpnėjančio vartotojų pasitikėjimo. Čia pateikiama išsami apžvalga, kodėl EV tampa pigesni ir ką tai reiškia pirkėjams 2025 m.
Pagrindinės kainų kritimo priežastys

Elektrinių transporto priemonių kainų kritimą lemia kelios pagrindinės tendencijos:
- Konkurencijos didėjimas – Kinijos gamintojai, tokie kaip BYD, Nio ir XPeng, verčia Vakarų automobilių gamintojus mažinti kainas.
- Baterijų kainų mažėjimas – Per pastarąjį dešimtmetį baterijų kainos sumažėjo daugiau nei 80 %, todėl jų gamyba tapo pigesnė.
- Naudotų EV rinkos augimas – Lizingo grąžinami automobiliai užplūsta rinką prieinamais naudotais modeliais.
- Subsidijų mažinimas – Tokios šalys kaip Vokietija panaikino EV pirkimo premijas, verčia automobilių gamintojus koreguoti kainas.
- Vartotojų nuogąstavimai – Nerimas dėl nuvažiuojamo atstumo, veikimo žiemą ir įkrovimo infrastruktūros lėtina paklausą.
Realūs kainų pavyzdžiai
- Tesla Model 3 kainos 2023–2024 m. kai kuriose ES rinkose sumažėjo daugiau nei 25 %.
- Renault Zoe naudotų automobilių kainos per 12 mėnesių sumažėjo 30 % (Eurotax duomenys).
- BYD modeliai kainuoja 25–40 % mažiau nei Europos konkurentų.
Akumuliatorių kainų tendencijos
Akumuliatorių kainos artėja prie istorinio minimumo:
- 2013 m. – ~600 EUR/kWh
- 2023 m. – ~112 EUR/kWh
- 2025 m. (prognozė) – mažiau nei 86 EUR/kWh (lygybė su benzininiais automobiliais)
Poveikis Lietuvos pirkėjams
Elektrinių automobilių kainų kritimo poveikis jau matomas Lietuvoje:
- Auga naudotų EV importas iš Vokietijos ir Nyderlandų (pvz., „Nissan Leaf“, „BMW i3“, „Renault Zoe“).
- Mažėja lizingo išlaidos, nes mažėja likutinė vertė.
- Vis daugiau žmonių renkasi 1–3 metų lizingo sutartis su atpirkimo galimybe.
Greičiausiai nuvertėjantys modeliai
Remiantis „iSeeCars“ ir „Eurotax“ duomenimis, šie EV per 3 metus nuvertėja greičiausiai:
- Renault Zoe – ~55 %
- Nissan Leaf – ~50 %
- Tesla Model S – ~48 %
- BMW i3 – ~45 %
Priežastys: baterijos nusidėvėjimas, senesnė technologija ir maža paklausa naudotų automobilių rinkoje.
Pirkėjų rizika
- Baterijos nusidėvėjimas – 10–20 % talpos praradimas po 5–8 metų.
- Ribota infrastruktūra – Lietuvos kaimo vietovėse vis dar trūksta greitųjų įkroviklių.
- Programinės įrangos blokavimas – kai kurie modeliai riboja funkcijas pasibaigus garantijai arba be atnaujinimų.
Mažesnės EV kainos privalumai
- Dabar galima įsigyti naudotus modelius už mažiau nei 15 000 eurų.
- Mažesnės eksploatacijos išlaidos – įkrovimas kainuoja apie 2–3 eurus už 100 km.
- Dažnai galioja garantija (baterijai iki 8 metų).
Ateities perspektyvos: 2025–2030 m.
Iki 2026 m. tikimasi tolesnio EV kainų kritimo, ypač mažų modelių, pvz., „Dacia Spring“. Kietosios baterijos padidins patvarumą ir ekonomiškumą, o ES taisyklės palaipsniui išstums vidaus degimo variklių automobilius iš rinkos.
Naudinga statistika
Elektriniai automobiliai sudarė ~8 % naujų automobilių registracijų Lietuvoje (2024 m. I ketv.). Naudotų elektrinių automobilių importas išaugo ~30 % per metus. Įkrovimo kaina (20–80 % viešoje stotyje): ~6–10 EUR Važiavimo išlaidos: ~2–3 EUR už 100 km.
Kokia jūsų nuomonė? Ar mažėjančios EV kainos yra lūžio taškas ar pavojaus signalas? Pasidalykite savo nuomone komentaruose arba socialiniuose tinkluose.