Vienas iš pagrindinių elektrinių transporto priemonių privalumų yra tai, kad variklyje nenaudojama alyva – nebereikia keisti alyvos, alyvos filtrų ir mažiau netvarkos. Tad kodėl kai kurie elektromobilių savininkai praneša apie alyvos nutekėjimą? Pasirodo, problema slypi kitur – ir tai nėra tai, ko dauguma vairuotojų tikėtųsi.
Ne variklio alyva, bet vis tiek nuotėkis
Elektromobiliai nenaudoja variklio alyvos kaip tradiciniai vidaus degimo varikliai. Tačiau kitose jų sistemose tepalai vis dar naudojami, pvz:
- aušinimo sistemose
- elektros variklio pavarų dėžėse
- HVAC (oro kondicionavimo) komponentai
Neseniai su „Hyundai Ioniq 5“ susijęs atvejis atskleidė nuotėkį iš oro kondicionieriaus kompresoriaus, kuriame naudojama speciali alyva, sutepanti vidines dalis ir padedanti cirkuliuoti šaltnešiui.
AC kompresoriaus vaidmuo elektromobiliuose
Tokiuose elektromobiliuose kaip „Ioniq 5“ oro kondicionavimo sistema atlieka dvejopą vaidmenį:
- vėsina keleivių saloną
- reguliuoja akumuliatoriaus paketo temperatūrą
Tai ypač svarbu kintamo klimato Lietuvoje, kur tiek salono komfortas, tiek akumuliatoriaus kondicionavimas yra būtini ištisus metus.

Jei iš kompresoriaus išteka alyva, gali išbėgti ir šaldymo agentas – dėl to gali išsijungti visa kondicionavimo sistema. Tai reiškia, kad:
- nėra aušinimo
- nėra akumuliatoriaus šilumos valdymo
- dažni sistemos išsijungimai arba ribotas važiavimo nuotolis
Tikroji nuotėkio kaina
Pats nuotėkis gali atrodyti nereikšmingas, tačiau jo pasekmės yra didelės:
- sugedusio kondicionieriaus kompresoriaus pakeitimas gali kainuoti nuo 1000 iki 2000 eurų ir daugiau.
- specializuotų elektromobilių techninės priežiūros centrų Lietuvoje vis dar nedaug
- prie sąskaitos dažnai prisideda prastovos ir diagnostika
Skirtingai nuo alyvos nuotėkio vidaus degimo automobiliuose, kurį lengva nustatyti, AC kompresoriaus nuotėkis yra subtilus ir dažnai lieka nepastebėtas, kol sumažėja našumas.
Ar tai įprasta?
Ne – tačiau tai taip pat nėra pavienis atvejis. Elektromobiliams tampant labiau paplitusiems, šios ne varomosios jėgos sistemos (aušinimo, klimato, elektronikos) tampa naujomis silpnosiomis grandimis.
- dėl per didelio slėgio, prastos sandariklių konstrukcijos ar nusidėvėjimo gali atsirasti nuotėkis
- kai kuriose EV sudedamosiose dalyse vis dar naudojami skysčiai ar tepalai, kurie nėra plačiai žinomi naudotojams
- būtina reguliariai tikrinti sistemas ir atlikti prevencinę techninę priežiūrą
Ką turėtų žinoti elektromobilių savininkai Lietuvoje
Nors elektromobiliai paprastai yra patikimesni, jų remontas gali būti brangesnis ir sunkiau prieinamas. Norėdami išlikti priekyje:
- stebėkite AC veikimą, ypač esant dideliam karščiui ar šalčiui.
- pasiteiraukite pardavėjo apie savo modelio skysčių pagrindu veikiančias sistemas
- rinkitės EV aptarnavimo centrus, turinčius šiluminių sistemų patirties
- nemanykite, kad „nėra alyvos“ reiškia „nėra skysčių“.
Elektromobiliai gali neturėti tradicinės variklio alyvos, tačiau jie vis tiek priklauso nuo tepalų svarbiausiose sistemose. Nuotėkis, ypač iš AC kompresoriaus, gali turėti įtakos komfortui, akumuliatoriaus būklei ir net saugumui. Kaip matyti iš „Hyundai Ioniq 5“, šios problemos yra retos, bet realios.
Ar kada nors susidūrėte su netikėta problema, susijusia su jūsų elektra varomu automobiliu? Pasidalykite savo patirtimi komentaruose – ir leiskite kitiems sužinoti, į ką atkreipti dėmesį!