Nauji ES reglamentai turėtų iš esmės pakeisti elektromobilių (EV) akumuliatorių skaidrumą, saugą ir aplinkosaugines savybes. Įvedus privalomus QR kodus ir skaitmeninius akumuliatorių pasus, pirkėjai Lietuvoje ir visoje ES galės geriau susipažinti su akumuliatorių būkle, kilme ir tvarumu. Štai ką reikia žinoti.
Privalomas fizinis ženklinimas nuo 2024 m.
Nuo 2024 m. vasario 18 d. visos ES parduodamos EV baterijos turi būti paženklintos aiškiais, nuolatiniais fiziniais ženklais. Tai apima CE ženklą, gamintojo pavadinimą, pagaminimo datą, modelį, cheminę sudėtį (pvz., Li-ion arba LFP), nominalią talpą ir įtampą bei perbrauktą ratukų simbolį. Jei tam tikros pavojingos medžiagos viršija nustatytas ribas, taip pat turi būti pateikti specialūs piktogramos.
- CE atitikties ženklas
- Gamintojo ir gamybos duomenys
- Baterijos cheminė sudėtis
- Cd, Hg arba Pb pavojingumo simboliai, jei taikoma
QR kodai ir baterijų pasai: nuo 2025 m. ir 2027 m.
Nuo 2025 m. rugpjūčio 18 d. didelės baterijos (įskaitant EV baterijas) turi turėti QR kodą, kuris nukreipia į skaitmeninį baterijos pasą. Nuo 2027 m. vasario 18 d. šie pasai bus privalomi visoms EV baterijoms, kurių talpa didesnė nei 2 kWh, ir juose bus pateikiama išsami informacija apie baterijos specifikacijas, kilmę, poveikį aplinkai ir techninės priežiūros istoriją.
Ką apima QR kodas:
Pirkėjai galės nuskaityti QR kodą ir gauti šią informaciją:
- Baterijos talpa, ciklų skaičius, įtampa
- Naudojimo istorija ir poveikis aplinkai
- Informacija apie perdirbamumą ir pavojingas medžiagas
Anglies pėdsako atskleidimas ir tvarumo tikslai
Iki 2025 m. vasario mėn. EV baterijų gamintojai privalės pateikti anglies pėdsako deklaraciją, pagrįstą visą gyvavimo ciklą, nuo žaliavų gavybos iki surinkimo. Turi būti naudojama Europos Komisijos patvirtinta standartizuota metodika. Nuo 2026 m. baterijos gali būti klasifikuojamos į emisijų kategorijas (pvz., A, B, C), o iki 2028 m. gali būti apribotas didelės emisijos baterijų patekimas į ES rinką.
Minimalūs perdirbtų medžiagų kiekio reikalavimai nuo 2027 m.
Iki 2027 m. visos baterijos turės turėti tam tikrą procentinę perdirbtų medžiagų dalį, įskaitant: 12 % kobalto 85 % švino 4 % ličio 4 % nikelio. Šie minimalūs reikalavimai iki 2031 m. bus padidinti, pvz., ličio – iki 20 %, nikelio – iki 26 %. Tikslas – skatinti žiedinę ekonomiką ir mažinti priklausomybę nuo žaliavų gavybos.
Poveikis Lietuvos pirkėjams ir importuotojams
Lietuvoje, kur didelė dalis elektromobilių yra importuojami naudoti, šie reglamentai padidins skaidrumą ir sumažins sukčiavimo riziką. Pirkėjai prieš pirkdami galės susipažinti su akumuliatoriaus būklės duomenimis. Importuotojai ir perpardavėjai privalės užtikrinti atitiktį ženklinimo ir skaitmeninio paso reikalavimams, pradedant nuo atitinkamų ES terminų.
Kas atsakingas už atitiktį?
Atsakomybė tenka gamintojui, importuotojui, platintojui arba įgaliotam atstovui, t. y. pirmajam subjektui, kuris bateriją pateikia į ES rinką. Informacija turi būti prieinama anglų kalba ir, jei reikia, vietos kalbomis.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.