Automobilių gamintojai nenori pripažinti realybės – nors pirkėjų mažėja, elektrifikacija vis dar laikoma svarbiausiu tikslu. Remiantis naujausia „Reuters“ ataskaita, dauguma pasaulio gamintojų vis dar siekia pereiti prie elektromobilių, nepaisydami mažėjančio susidomėjimo.
Nuo euforijos prie realybės
Dar visai neseniai elektromobiliai buvo pristatomi kaip neišvengiama automobilių ateitis. Vyriausybės siūlė subsidijas, gamintojai investavo milijardus eurų, o analitikai prognozavo greitą vidaus degimo variklių pabaigą.
Tačiau realybė pasirodė kur kas sudėtingesnė.
Nors 2025 m. pradžioje elektromobilių pardavimai Europoje augo 30 % ir siekė 328 376 vienetus per pirmus du mėnesius, šie skaičiai vis dar gerokai atsilieka nuo pirminių prognozių. 2024 m. Europoje buvo užregistruota apie 3 mln. elektromobilių – tai 3 % mažiau nei prieš dvejus metus.
Ypač skaudžiai smogė Vokietijos rinkai – elektromobilių dalis naujų automobilių pardavimuose sumažėjo daugiau nei 30 %.
Milijardiniai įsipareigojimai
Prancūzijos tiekėjo „OPmobility“ vertinimu, elektromobilių pardavimai Europoje balansuoja ties pelningumo riba. Tai reiškia, kad gamintojai priversti stabdyti kai kurių modelių gamybą ar laikinai uždaryti gamyklas.
Vis dėlto dauguma bendrovių nenori pasiduoti. „Reuters“ apklausos duomenimis, net 62 % automobilių gamintojų vis dar laiko elektrifikaciją svarbiausiu strateginiu tikslu. Be to, 53 % jų nurodė, kad elektromobiliai bus pagrindinė investicijų kryptis per artimiausius dvejus metus.
Kiti prioritetai – naujos produktų inovacijos (44 %) ir verslo modeliai (42 %).
Bandymas išlaikyti pozicijas?
Kodėl gamintojai nenukrypsta nuo kurso, nepaisant akivaizdžių sunkumų? Ekspertai mano, kad tai gali būti bandymas išsaugoti veidą. Į elektromobilių kūrimą jau investuota tiek daug, kad pasitraukimas reikštų milžiniškus finansinius nuostolius.
Pavyzdžiui, „Ford“ skyrė 2 mlrd. JAV dolerių (apie 1,85 mlrd. eurų), kad savo daugiau nei 90 metų senumo gamyklą Kelne paverstų elektromobilių fabriku. Tačiau dėl mažos paklausos gamyba buvo sustabdyta dar 2024 metų pabaigoje.
Ilgas ir sudėtingas kelias
Ataskaitoje pabrėžiama, kad nors elektromobilių revoliucija teikia daug vilčių, kelias į ją – ilgas ir pilnas kliūčių. Net 76 % apklaustų gamintojų pripažįsta, kad elektromobilių pelningumas vis dar kelia iššūkių. Be to, 71 % abejoja, ar šių automobilių pardavimai artimiausiais metais reikšmingai augs.
Gamintojų nuomonės dėl terminų taip pat skiriasi: vieni tikisi visiškos elektrifikacijos iki 2030 m., kiti – tik iki 2040 m. ar dar vėliau.
Ar Lietuva pasiruošusi elektrinei ateičiai?
Nepaisant visų iššūkių, automobilių pramonė kol kas neplanuoja keisti krypties. Ar tai atkaklumas, ar tiesiog iliuzijų palaikymas?
Kaip manote jūs – ar elektromobiliai tikrai yra ateitis, ar brangi klaida? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose žemiau.