Švedijos elektromobilių pramonę sudrebino rimtas sukrėtimas. Buvusi „Northvolt“ ir „Volvo Cars“ bendra įmonė „Novo Energy“ paskelbė apie masines darbuotojų atleidimo bangas – darbą praras net 50 % kolektyvo. Tuo pat metu „Volvo“ siekia perimti visą įmonės kontrolę, tačiau neaišku, ar sulauks paramos iš Kinijos investuotojų.
„Volvo“ nori visiškos kontrolės
Vos prieš kelerius metus įkurta įmonė „Novo Energy“ turėjo tapti pagrindine „Volvo“ baterijų tiekėja. Tačiau „Northvolt“ finansinis nestabilumas Švedijoje atvėrė kelią „Volvo“ padidinti savo akcijų dalį iki 100 %. Pasak „Reuters“, sandoris vyks už simbolinę kainą – tai leistų automobilių gamintojui perimti visą sprendimų galią.
Planuojama atleisti pusę darbuotojų
2025 m. pradžioje „Novo Energy“ paskelbė apie planą atleisti 30 % darbuotojų. Tačiau netrukus paaiškėjo, kad to nepakanka – atleidimų mastas išaugo iki 50 %. Įmonė aiškina, jog tai būtina siekiant mažinti kaštus ir stabilizuoti veiklą.
Gamykla beveik baigta, bet gamyba nevyksta
Net ir esant dideliam spaudimui, „Novo Energy“ tęsė akumuliatorių gamyklos statybas netoli Geteborgo. Pirmasis statybų etapas jau beveik užbaigtas, tačiau trūksta esminės įrangos – baterijų gamybos linijų. Kol kas neaišku, kada prasidės tikroji gamyba, nors įmonė teigia rengianti planą visapusiškam veiklos atnaujinimui.
Neaiški kinų investuotojų pozicija
„Volvo“ tikisi, kad prie projekto aktyviau prisidės Kinijos investuotojai, ypač turint omenyje, kad „Volvo Cars“ priklauso „Geely“ koncernui. Įmonės vadovas Håkanas Samuelssonas, grįžęs prie vairo, pažymėjo, kad naujoji gamykla turėtų aptarnauti ne tik „Volvo“, bet ir kitas „Geely“ grupės markes. Tačiau kol kas ženklų apie padidėjusį Kinijos kapitalo indėlį – nėra.
Ekspertų įžvalgos: mažėjimo era?
Automobilių rinkos analitikai pažymi, kad 2025-ieji tampa ne plėtros, o mažinimo metais. „2023 m. visi kalbėjo apie plėtrą, bet šiandienos realybė – restruktūrizacija ir kaštų mažinimas“, – teigia analitikas iš „Automotive News Europe“. „Novo Energy“ krizė tik parodo gilesnes tendencijas visoje elektromobilių rinkoje.“
Kas laukia toliau?
Atleidus pusę darbuotojų ir atidėjus gamybą, „Novo Energy“ ateitis išlieka miglota. Jei „Volvo“ įsigijimas bus baigtas, įmonė gali gauti naują kryptį, tačiau vis dar lieka priklausoma nuo išorinio – ypač Kinijos – finansavimo.
Kaip manote jūs – ar švedų ir kinų bendradarbiavimas išsilaikys? Pasidalinkite nuomone komentaruose!