Odometro duomenų sukčiavimas išlieka viena iš labiausiai paplitusių sukčiavimo atvejų naudotų automobilių rinkoje. Lietuvoje tam tikrų modelių ridos duomenys dažniau suklastoti, ypač importuotų iš Vokietijos ar Nyderlandų. Žinant, kuriems automobiliams gresia pavojus ir kaip aptikti sukčiavimą, galite sutaupyti tūkstančius eurų.
Kurie modeliai dažniausiai pažeidžiami?
Remiantis „carVertical“ ir kitomis transporto priemonių istorijos platformomis, šie modeliai yra vieni iš dažniausiai aptinkamų su pakeista rida:
- BMW 5 serija (E60, F10, G30) – dažnai naudojami verslui, didelė rida paslėpta (pvz., 350 000 → 180 000 km)
- Audi A6 (C6, C7) – prabangus modelis, dažnai nuomojamas arba naudojamas prekybos parkų
- Volkswagen Passat (B6, B7) – plačiai parduodamas, lengvai manipuliuojamas ir perparduodamas
- Mercedes E klasė (W211, W212) – dažniausiai naudojama taksi paslaugose arba vairuotojai
- „Škoda Superb“ / „Octavia“ (TDI) – idealiai tinka ilgoms kelionėms, automobilių parkui ir įmonės automobiliams
- „Volvo V70“ / „XC70“ – importuoti iš Skandinavijos, gerai prižiūrimi, bet dažnai su didele rida
Kaip atpažinti odometro skaitiklio klastojimą?
Štai efektyviausi būdai aptikti ridos klastojimą:
- Naudokite VIN pagrindu sukurtas istorijos ataskaitas („carVertical“, „autoDNA“, „Regitra“)
- Patikrinkite nusidėvėjimą: vairas, pedalai, pavarų perjungimo svirtis, sėdynės
- Patikrinkite techninės priežiūros istoriją, ar nėra tarpų ar įtartinų įrašų
- Atlikite OBD2 diagnostiką: daugelis ECU saugo ridą atskirai
- Venkite ką tik importuotų automobilių be techninės priežiūros apžiūra
Eksperto įžvalga
„Iki 15–20 % naudotų automobilių Lietuvoje turi sumažintą ridą. Tai didelė problema, ypač aukščiausios klasės modeliams.“
Įspėjamieji ženklai, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį
- Keistai apvalūs skaičiai (pvz., 150 000 km)
- Serviso knygelėje rodoma, kad rida per daugelį metų beveik nepadidėjo
- Užsienio patikros duomenys rodo daug didesnę ridą (pvz., 320 000 km užsienyje, 180 000 km LT)
- Nenuoseklūs duomenys registracijos dokumentuose
- Dyzeliniai automobiliai su nerealistiškai maža rida, atsižvelgiant į jų amžių
Kodėl ridos klastojimas yra pavojingas?
Tai ne tik per didelė kaina – suklastota rida gali slėpti rimtas priežiūros problemas:
- Nepakeisti paskirstymo diržai arba grandinės
- Senos stabdžių sistemos ir pakabos komponentai
- Susidėvėję turbokompresoriai, DPF filtrai, EGR vožtuvai
- Pavėluota transmisijos ir variklio priežiūra
Vizualiniai užuominos automobilio viduje
- Blizgantis vairas arba išblukę mygtukai = didelė rida
- Gilus pedalų arba pavarų perjungimo svirties svirties susidėvėjimas = intensyvus naudojimas
- Sėdynių įplyšimai arba įdubusios pagalvėlės = tikėtina daugiau nei 300 000 km
Teisinis statusas Lietuvoje
Nuo 2020 m. odometro duomenų klastojimas yra nusikalstama veika pagal Baudžiamojo kodekso 215(1) straipsnį. Bausmės apima baudas arba laisvės atėmimą iki 2 metų. Pirkėjai, aptikę sukčiavimą, turi teises, įskaitant kompensaciją arba viso automobilio grąžinimą.
Priemonės tikrai ridai patikrinti
- carVertical – mokama, bet išsami tarptautinė istorija
- Regitra.lt – Lietuvos ridos duomenų bazė
- Europos MOT duomenų bazės – NL (nldc.nl), DE (dekra.de), SE (kontrollbesiktning.se)
Kokia jūsų nuomonė? Ar kada nors susidūrėte su automobiliu su suklastota rida? Pasidalykite savo istorija ar patarimais komentaruose arba socialiniuose tinkluose.