Naudoto automobilio su maža rida pirkimas atrodo saugus pasirinkimas. 70 000 arba 90 000 km rodmuo odometre rodo mažesnį nusidėvėjimą, didesnę perpardavimo vertę ir retesnius remonto darbus. Tačiau ar maža rida visada yra geras ženklas? Lietuvoje ir kitur istorija ne visada tokia paprasta.
Kodėl maža rida yra patraukli
Pirkėjai linkę mažą ridą sieti su:
- Mažesniu mechaniniu nusidėvėjimu (pakaba, variklis, pavarų dėžė)
- Ilgesniu tarnavimo laiku iki didelio remonto
- Didesne perpardavimo verte ateityje
- Mažesne ankstesnių pažeidimų ar gedimų rizika
Nors šios prielaidos dažnai pagrįstos, yra keletas paslėptų spąstų, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį.
Mažos ridos rizika
1. Odometro duomenų sukčiavimas (ridos atsukimas)
Tai viena iš labiausiai paplitusių sukčiavimo atvejų naudotų automobilių rinkoje. Ypač dažnai klastojami iš Vokietijos, Italijos, Belgijos ar Nyderlandų importuoti automobiliai, kai odometro duomenys. „CarVertical“ duomenimis, apie 15–20 % patikrintų automobilių Lietuvoje rodo ridos sukčiavimo požymius. Net ir 2025 m. elektroninė ridos korekcija išlieka problema, ypač kai techninės priežiūros istorija yra nepilna arba jos nėra.
2. Transporto priemonės, kurios stovėjo aikštelėje daugelį metų
Automobilis, kurio rida vos 60 000 km po 10 metų, gali atrodyti kaip brangakmenis, tačiau dažnai tai reiškia, kad automobilis ilgą laiką stovėjo nenaudojamas, o tai gali lemti:
- Akumuliatoriaus sulfatizacija ir gedimas
- Surūdiję stabdžių diskai ir užstrigę stabdžių suportai
- Suirę variklio alyvos ir aušinimo skysčio pakibimas
- Išdžiūvę sandarikliai ir įtrūkusios žarnos
- Prakiurusios padangos
3. Rida tik mieste – dažnas užvedimas, trumpos kelionės
Automobilis, kuris per 8 metus nuvažiavo 70 000 km, daugiausia trumpomis kelionėmis mieste, gali būti blogesnės būklės nei transporto priemonė, kurios rida greitkeliais yra 160 000 km. Dažniausios problemos:
- Šalto variklio susidėvėjimas (alyva niekada nepasiekia pilnos temperatūros)
- Suodžių kaupimasis išmetamosiose dujose, ypač naudojant dyzelines DPF sistemas
- Didesnė užsikimšusių EGR vožtuvų rizika
Kaip patikrinti, ar maža rida yra tikra ir vertinga
- VIN numerio patikrinimas naudojant „CarVertical“, „AutoDNA“ arba „Regitra“ istoriją
- Serviso knygelė arba skaitmeniniai įrašai – su datomis, rida ir užduotimis
- Vidinio susidėvėjimo požymiai: vairas, pavarų perjungimo svirtis, sėdynių pagalvėlės
- Mygtukų susidėvėjimas: klimato kontrolė, informacijos ir pramogų sistema, saugos diržai
- OBD2 diagnostikos įrankiai – palyginkite ECU ridos žurnalus
Kada maža rida iš tikrųjų yra pliusas?
Maža rida gali būti patikima, kai:
- Ji yra gerai dokumentuota su visa aptarnavimo istorija
- Pardavėjas gali paaiškinti, kodėl automobilis mažai naudojamas (pvz., vairuojamas pagyvenusio žmogaus)
- Automobilis buvo reguliariai naudojamas, o ne sandėliuojamas daugelį metų
- Kėbulo, stabdžių ir pakabos būklė atitinka odometro rodmenis
Kada reikia būti atsargiems
Pavojaus signalai:
- Nėra dokumentų, patvirtinančių ridos duomenis
- Transporto priemonė „ką tik importuota“ be jokios ankstesnės techninės priežiūros informacijos
- Su sandėliavimu susijusio nusidėvėjimo požymiai (sausos tarpinės, rūdys, pradurtos padangos)
- Pardavėjas vengia aptarinėti techninę priežiūrą ar istoriją
Patarimai Lietuvos pirkėjams
- Niekada nepasitikėkite vien rida – patikrinkite viskas
- Paklauskite, kodėl rida tokia maža
- Rinkitės automobilį su visa naudojimo istorija, net jei rida didesnė
- Prieš pirkdami apsvarstykite mechaninę apžiūrą
Tarptautinė praktika: kaip skirtingos šalys tvarko ridą
- Norvegija ir Švedija: Rida registruojama kiekvienos apžiūros metu – sukčiavimas retas
- Vokietija: Sukčiavimas egzistuoja, tačiau už jį baudžiama įstatymu
- Lietuva: Vis dar trūksta centralizuotos ridos duomenų bazės, nors „Regitra“ gerina prieigą
Išvada: ar verta mažos ridos?
Taip – kai tai patvirtina dokumentai ir reguliarus naudojimas.
Ne – kai jis nėra paremtas, neatitinka automobilio būklės arba yra ilgalaikio sandėliavimo rezultatas.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.