Italija sukėlė karštas diskusijas, nes vyresnio amžiaus profesionaliems vairuotojams uždraudė sėsti prie sunkiasvorių sunkvežimių vairo. Naujais įstatymais vyresniems nei 68 metų asmenims draudžiama vairuoti transporto priemones su C arba CE kategorijos vairuotojo pažymėjimu, o baudos už draudimo pažeidimą gali siekti 1 200 eurų.
Kodėl Italija įvedė draudimą
Pagal Italijos kelių eismo kodekso 126 straipsnį asmenys, turintys C arba CE vairuotojo pažymėjimą (reikalingą sunkvežimiams ir sunkvežimių su priekabomis junginiams vairuoti), privalo nustoti profesionaliai vairuoti sulaukę 65 metų. Gavus specialų medicininį leidimą, šis terminas gali būti pratęstas iki 68 metų, bet ne ilgiau.
Peržengus šią ribą, sunkiasvorės transporto priemonės vairavimas tampa neteisėtas, o pažeidėjams gresia iki 1 200 eurų bauda ir vairuotojo pažymėjimo sustabdymas iki aštuonių mėnesių.
Išimtys ir medicininiai patikrinimai
Šis apribojimas netaikomas asmeninėms transporto priemonėms ir motociklams (A ir B licencijos). Tačiau privaloma reguliariai tikrintis sveikatą:
- Nuo 50 metų amžiaus profesionaliems vairuotojams
- Nuo 60 metų amžiaus – įprastų vairuotojo pažymėjimų turėtojams
Italija šią politiką grindžia duomenimis, rodančiais neproporcingai didelį eismo įvykių, kuriuose nukenčia vyresnio amžiaus sunkvežimių vairuotojai, skaičių. Pavyzdžiui, Prancūzijoje 2021 m. užregistruoti 449 eismo įvykiai, kuriuose žuvo vyresni nei 75 metų vairuotojai, t. y. didelis skaičius, palyginti su jų dalimi vairuotojų populiacijoje.
Prieštaravimai transporto sektoriuje
Italijoje, kaip ir visoje Europoje, trūksta sunkvežimių vairuotojų. Pramonės grupės teigia, kad patyrusių vairuotojų diskvalifikavimas tik dėl amžiaus, o ne dėl gebėjimų, yra klaidingas požiūris.
Reglamento kritikai teigia, kad medicininis įvertinimas ir veiklos rezultatais grindžiamas vertinimas būtų teisingesnis ir veiksmingesnis nei bendras amžiaus apribojimas. Kai kurie pasisako už dažnesnius sveikatos patikrinimus, o ne visišką draudimą.
Ar kitos šalys galėtų pasekti šiuo pavyzdžiu?
Nors Italijos požiūris gali atrodyti drastiškas, kitos ES šalys stebi rezultatus. Lietuva kol kas neįvedė panašių taisyklių, tačiau su senstančiais vairuotojais susijusios saugos problemos aktyviai svarstomos.
Italija šiuo metu svarsto galimybę peržiūrėti šią politiką, kilus neigiamam atgarsiui, siūlydama leisti vyresnio amžiaus vairuotojams toliau dirbti remiantis individualiu tinkamumo vertinimu, o ne savavališkai nustatyta amžiaus riba.
Ką manote jūs? Ar šalys turėtų riboti vairuotojo teises pagal amžių, ar vis dėlto tinkamumas ir patirtis turėtų būti svarbesni? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!