Lietuvai stengiantis mažinti transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekį, 2025 m. automobilių savininkų mokesčių aplinka smarkiai keisis. Šie pokyčiai visų pirma paveiks didelės taršos transporto priemonių vairuotojus, nes įvedamos naujos registracijos išlaidos ir siūlomi metiniai mokesčiai. Štai ką turite žinoti ir kaip tai gali paveikti jūsų biudžetą ir būsimą transporto priemonės pasirinkimą.
2025 m. išmetamųjų teršalų mokesčio politikos apžvalga
Siekdama kovoti su didėjančiu išmetamųjų teršalų kiekiu ir atitikti ES klimato kaitos tikslus, Lietuva nuo 2025 m. sausio 1 d. padidino transporto priemonių registracijos taršos mokestį. Mokestis taikomas lengviesiems automobiliams, išmetantiems daugiau kaip 130 g/km CO₂, o labiau taršioms transporto priemonėms taikomi didesni tarifai. Mokestis apskaičiuojamas pagal degalų rūšį ir išmetamo CO₂ kiekį. Pavyzdžiui:
- Už benzininį automobilį, išmetantį 141 g/km teršalų, dabar mokamas 41,82 EUR mokestis (2024 m. – 40,98 EUR).
- Dyzelinių transporto priemonių išmetamo CO₂ kiekio tarifai yra šiek tiek didesni.
Šis vienkartinis mokestis taikomas tik pirmą kartą registruojant transporto priemonę Lietuvoje – tiek naują, tiek importuotą naudotą.
Planuojamas metinis taršos mokestis (dar rengiamas)
Lietuvos vyriausybė taip pat rengia naują metinį taršos mokestį, kurį kasmet mokėtų transporto priemonių savininkai. Nors planas dar neįgyvendintas, jo projekte siūloma:
- Progresinis apmokestinimas pagal išmetamo CO₂ kiekio ir „Euro” standartą.
- Transporto priemonės, išmetančios daugiau kaip 130 g/km CO₂, mokėtų didesnius metinius mokesčius.
- Tam tikroms grupėms (pvz., pensininkams, daugiavaikėms šeimoms) gali būti taikomos dalinės išimtys.
- Elektromobiliams ir hibridinėms transporto priemonėms, įkraunamoms iš tinklo, greičiausiai būtų taikoma visiška arba dalinė išimtis.
Pastaba: nuo 2025 m. balandžio mėn. šis metinis mokestis vis dar yra pasiūlymų stadijoje ir dar neįvestas.
Poveikis transporto priemonių sąnaudoms ir pirkėjų elgsenai
Tikimasi, kad atnaujintas registracijos mokestis ir siūloma metinė mokesčio struktūra:
- Padidės visureigių, dyzelinių automobilių ir senesnių modelių, išmetančių daug teršalų (ypač daugiau nei 200-250 g/km CO₂), nuosavybės išlaidos.
- Padaryti mažai taršias transporto priemones, įskaitant elektrinius ir hibridinius modelius, finansiškai patrauklesnes dėl mažesnių mokesčių ir galimo degalų taupymo.
- Naudotų automobilių rinkoje paklausa bus nukreipta į naujesnes, ekologiškesnes transporto priemones, o senesnių taršių modelių perpardavimo vertė gali sumažėti.
Pokyčiai įmonėms: Mokesčių atskaitymo ribos
Nuo šiol Lietuvos įmonėms taikomi nauji apribojimai, susiję su transporto priemonių įsigijimo išlaidomis, kurias galima atskaityti iš mokesčių:
- Nuo 2025 m. sausio 1 d. iš apmokestinamojo pelno bus galima atimti tik dalį taršių transporto priemonių įsigijimo ar nuomos išlaidų.
- 130-200 g/km CO₂ išmetančių transporto priemonių įsigijimo išlaidų atskaitymo riba yra 25 000 eurų.
- Labiau taršių automobilių atveju atskaitymai gali būti dar labiau apriboti arba panaikinti.
Tai skatina įmones modernizuoti savo transporto priemonių parkus ir rinktis ekologiškesnes priemones.
Kodėl hibridiniai ir elektriniai automobiliai populiarėja
Pagal naująją mokesčių politiką:
- Elektromobiliams ir iš tinklo įkraunamoms hibridinėms transporto priemonėms teikiamos didelės lengvatos, tiek registracijos mokesčių, tiek būsimų metinių mokesčių planų požiūriu.
- Vyriausybė investuoja į įkrovimo infrastruktūrą, taip didindama elektromobilių įsigijimo praktiškumą.
- Tikėtina, kad mažataršių transporto priemonių pirkėjai laikui bėgant galės naudotis mažesnėmis bendrosiomis nuosavybės išlaidomis.
Todėl 2025 m. yra strategiškai palankus metas pereiti prie hibridinio arba elektrinio modelio, ypač tiems, kurie planuoja ilgalaikį naudojimą.
Patarimai, kaip išvengti didesnių taršos mokesčių
Štai kaip vairuotojai gali pasiruošti ir galbūt sumažinti savo mokesčių naštą:
- Kad išvengtumėte daugumos su tarša susijusių mokesčių, rinkitės transporto priemones, išmetančias mažiau nei 130 g/km CO₂.
- Reguliariai atlikite automobilio techninę priežiūrą – gerai prižiūrimas variklis išmeta mažiau teršalų.
- Apsvarstykite galimybę pereiti prie hibridinių arba elektrinių transporto priemonių, kurios dažnai atleidžiamos nuo mokesčių.
- Jei įmanoma, naudokitės viešuoju transportu arba važiuokite kartu, kad sumažintumėte bendrą poveikį aplinkai.
Kas toliau laukia Lietuvos automobilių rinkos?
Žvelgdami į ateitį, ekspertai prognozuoja:
- Auganti naujų ir naudotų mažos taršos transporto priemonių, ypač hibridinių ir elektromobilių, rinka.
- mažėjanti senesnių didelės taršos automobilių perpardavimo vertė.
- Spartesnė reguliavimo parama švaresnėms transporto alternatyvoms pagal ES klimato politiką.
Automobilių pirkėjai ir savininkai turėtų pradėti ruoštis jau dabar, kad užbėgtų už akių būsimam mokesčių didinimui ir pasinaudotų ilgalaikėmis ekologiškesnių automobilių teikiamomis galimybėmis sutaupyti.
Išvada
Lietuvoje pasikeitusi taršos mokesčių politika reiškia lūžį vairuotojams ir automobilių rinkai. Jei šiuo metu turite arba planuojate įsigyti didelės taršos transporto priemonę, pasiruoškite didesnėms išlaidoms. Dabar yra puikus metas ieškoti ekologiškesnių alternatyvų, kurios ne tik sumažintų jūsų mokesčių naštą, bet ir prisidėtų prie tvaresnės aplinkos kūrimo. Keičiantis taisyklėms, informuotumas ir iniciatyvumas padės jums rinktis protingesnes ir ateities transporto priemones.