Europos Sąjunga planuoja anglies pluoštą priskirti prie pavojingų medžiagų ir uždrausti jį naudoti iki 2029 m. Šis pasiūlymas gali sutrikdyti automobilių ir aviacijos pramonę visoje Europoje ir paveikti gamintojus, kurie remiasi lengvomis medžiagomis, kad jos būtų tvirtos ir efektyvios.
Ką siūlo ES?
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių direktyvos pakeitimas
Europos Parlamentas pasiūlė įtraukti anglies pluoštą į ES pavojingų medžiagų sąrašą pagal pakeistą Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių direktyvą. Šiuo metu į šį sąrašą įtrauktos tokios toksiškos medžiagos kaip gyvsidabris ir kadmis.
Kodėl anglies pluoštas yra taikinys
Pasak ES pareigūnų, mikroskopinės anglies pluošto gijos gali patekti į orą ir dirginti odą ar kvėpavimo takus perdirbant ar ardant transporto priemones.
Eksperto citata:
„Tai atsargumo priemonė, kuria siekiama apsaugoti transporto priemonių išmontavimo darbus atliekančius darbuotojus“, – sakė Europos cheminių medžiagų agentūros (ECHA) atstovas.
Kodėl šis draudimas gali sukrėsti automobilių pramonę
Anglies pluošto svarba automobilių gamintojams
Automobilių gamintojai anglies pluoštą plačiai naudoja sportiniuose automobiliuose, prabangiuose modeliuose ir elektromobiliuose. Jis pasižymi geresniu tvirtumo ir svorio santykiu, būtinu eksploatacinėms savybėms ir energijos vartojimo efektyvumui užtikrinti.
Poveikis sporto ir elektromobilių gamintojams
Tokie prekių ženklai kaip BMW, „Tesla“, „Lucid“ ir „Hyundai“ pasikliauja anglies pluoštu, kad sumažintų elektromobilių platformų ir sportinių modelių svorį. Superautomobilių gamintojams gali tekti visiškai permąstyti savo dizaino strategijas.
Ekspertų įžvalgos:
„Anglies pluošto praradimas grąžintų elektromobilių ir aukštos klasės automobilių kūrimą daugelį metų atgal“, – aiškina Tomas Zdanavičius, „AutoTech Insights“ automobilių pramonės analitikas.
Rinkos reakcija ir pasaulinis poveikis
Pramonės akcijų kritimas
Po pasiūlymo, Nikkei Asia duomenimis, Japonijos pagrindinių anglies pluošto tiekėjų – Toray, Teijin ir Mitsubishi Chemical – akcijos smarkiai krito. Šios trys bendrovės užima daugiau kaip 50 % pasaulinės rinkos.
Ką tai reiškia Europai ir Azijai
Nors Europoje yra daug automobilių pramonės atstovų, didžioji dalis anglies pluošto medžiagų tiekiama iš Azijos. Draudimas turėtų įtakos tiek eksportuojančioms, tiek importuojančioms šalims, o tai gali sukelti prekybinę įtampą.
Kas bus toliau?
Tikimasi pasipriešinimo ir lobizmo
Atsižvelgiant į tai, kad anglies pluošto pasaulinės rinkos vertė yra 5,5 mlrd. dolerių (2024 m.), tikimasi intensyvaus lobizmo iš automobilių ir aviacijos sektoriaus. Pramonės grupės gali siekti išimčių arba atidėjimų.
Ar alternatyvos gali pakeisti anglies pluoštą?
Alternatyvos, tokios kaip aliuminis, magnio lydiniai ar pažangūs kompozitai, gali užpildyti spragą, tačiau nė viena iš jų neprilygsta anglies pluošto eksploatacinėms savybėms pagal visus rodiklius.
Jei anglies pluošto draudimas bus patvirtintas, jis gali tapti lūžio tašku Europos automobilių pramonėje. Lengvoji inžinerija gali tapti brangesnė ir sudėtingesnė.
Ar manote, kad anglies pluoštas turėtų būti uždraustas saugumo sumetimais? Dalyvaukite diskusijoje komentaruose!