Kadaise dominuojantys Europos keliuose dyzeliniai varikliai sparčiai nyksta automobilių istorijoje. 2025 m. pirmąjį ketvirtį dyzeliniai automobiliai sudarė tik 9,5 % visų naujų automobilių registracijų visoje Europoje – tai staigus sumažėjimas, palyginti su beveik 50 % prieš kiek daugiau nei dešimtmetį. Kas lėmė šį drastišką kritimą ir ką tai reiškia vairuotojams tokiose šalyse kaip Lietuva?
Dyzelino kritimas: europiečių prioritetų pokytis
Remiantis ACEA duomenimis, elektromobiliai (BEV) dabar sudaro 15,2 % visų naujų automobilių registracijų Europoje, o hibridinės transporto priemonės pirmauja rinkoje su 35 %. Tuo tarpu dyzelinių variklių pardavimai toliau smarkiai mažėja, juos aplenkia net įkraunami hibridai. Palyginimui, 2020 m. dyzelinių variklių dalis vis dar siekė 28 %. Šis pokytis įvyko per mažiau nei penkerius metus.
- 2025 m. I ketv.: Dyzelinas – 9,5 %, akumuliatorinės elektrinės (BEV) – 15,2 %, hibridinės – 35 %
- 2020 m. IV ketv.: Dyzelinas – 28 %, hibridinės – 11,9 %
Dyzelino nuosmukį lėmė reglamentavimas ir reputacija

2015 m. „Dyzelgeito“ skandalas smarkiai pakenkė dyzelino įvaizdžiui. Kartu su griežtesniais ES išmetamųjų teršalų reglamentais, ypač skirtais azoto oksidams (NOx), dyzeliniai varikliai buvo atidžiai tikrinami. Miestams pradėjus drausti senesnius dyzelinius variklius, ypač „Euro 5“ modelius, vartotojai perėjo prie elektrifikuotų alternatyvų.
Pavyzdys: Italijos draudimas naudoti „Euro 5“ dyzelinius variklius
Italija neseniai priėmė įstatymą, draudžiantį „Euro 5“ dyzeliniams automobiliams įvažiuoti į tam tikras miesto zonas, pabrėždama tendenciją rinktis švaresnius mobilumo sprendimus visoje Europoje.
Gamintojai atsisako dyzelinių variklių
Pasak „JATO Dynamics“, keli didieji automobilių gamintojai beveik visiškai atsisakė dyzelinių variklių. 2025 m. balandžio mėn.:
- „Renault Group“: 4 % naujų pardavimų su dyzeliniais varikliais
- „Hyundai-Kia“: 2 %
- „Toyota“: 2 %
- „Geely Group“: <1 %
- SAIC: 0 %
Tik keli automobilių gamintojai vis dar mato didelę dyzelinių variklių paklausą. Pirmauja „Mercedes-Benz“ – 37 proc. balandžio mėnesio pardavimų sudarė dyzeliniai automobiliai. BMW sudarė 24 proc., „Ford“ – 19 proc., o „Volkswagen“ – 18 proc., nors VW jau parduoda daugiau elektromobilių (20 proc.) nei dyzelinių.
Dyzelinas Lietuvoje: vis dar įprastas, bet sensta

2024 m. pabaigoje Lietuvos keliuose važinėjo daugiau nei 8 milijonai dyzelinių automobilių – maždaug 39 proc. viso keleivinių automobilių parko. Tačiau vidutinis šių transporto priemonių amžius yra 15,6 metų, o vidutinė rida viršija 253 000 km.
Tai rodo, kad nors dyzelinas išlieka populiarus Lietuvoje dėl prieinamumo ir degalų taupymo, vietinė rinka labai priklauso nuo senstančio importo. Didėjant apribojimams ir griežtėjant ES masto politikai, spaudimas atsisakyti dyzelinių variklių tik didės.
Kas toliau laukia dyzelinių vairuotojų?
Nors dyzeliniai automobiliai neišnyksta per naktį, jų dienos Europoje akivaizdžiai suskaičiuotos. Gamintojai juos palaipsniui išima iš rinkos, perpardavimo vertė mažėja, o susisiekimas su miestais gali tapti ribotas. Lietuvos vairuotojai turėtų ruoštis griežtesniems reglamentams ir ateityje pirkdami hibridinius ar elektromobilius apsvarstyti galimybę įsigyti automobilį.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.