JAV atliktų susidūrimo bandymų rezultatai kelia susirūpinimą, kad elektromobiliai gali būti per sunkūs, kad juos būtų galima saugiai sustabdyti apsauginiais atitvarais keliuose.
Elektromobiliai, kurie paprastai sveria daugiau nei vidaus degimo varikliais varomi automobiliai, gali lengvai prasilenkti su plieniniais atitvarais keliuose, kurie nėra pritaikyti atlaikyti papildomą jėgą.
Tai rodo trečiadienį JAV Nebraskos universiteto paskelbti susidūrimų bandymų duomenys, dėl kurių kilo susirūpinimas dėl elektromobilių ir saugumo keliuose.
Elektromobiliai paprastai sveria 20-50 proc. daugiau nei benzinu ar dyzelinu varomos transporto priemonės, nes jų akumuliatoriai gali sverti beveik tiek pat, kiek nedidelis benzinu ar dyzelinu varomas automobilis.
Jų svorio centras yra žemesnis. Dėl šių skirtumų apsauginiai kelio atitvarai mažai ką gali padaryti, kad sustabdytų elektromobilius nuo prasiveržimo pro paprastai plienines užtvaras. Taip pat skaitykite: „Nuomos įmonės atsikrato elektromobilių. Ar pavyks nusipirkti „Tesla“ už pusę kainos?“
Praėjusių metų pabaigoje Nebraskos Vidurio vakarų kelių saugumo centro inžinieriai stebėjo, kaip elektra varomas pikapas rėžėsi į apsauginį atitvarą, įrengtą centro bandymų poligone prie vietos savivaldybės oro uosto.
Beveik 4 tonas sveriantis 2022 m. „Rivian R1T“ pervažiavo metalinį atitvarą ir beveik nelėtino greičio, kol kitoje pusėje atsitrenkė į už kelių metrų esančią betoninę užtvarą.
„Žinojome, kad tai bus itin sudėtingas [JAV] kelių saugumo sistemos išbandymas“, – sakė objekte dirbantis Cody Stolle.
„Sistema nebuvo pritaikyta didesnių nei 2 268 kg transporto priemonių eksploatavimui“.
Universitetas avarijos bandymo rezultatus paskelbė tuo metu, kai dėl augančio elektrinių transporto priemonių populiarumo transporto pareigūnai ėmė skambinti pavojaus varpais dėl naujų baterijomis varomų transporto priemonių ir lengvesnių vidaus degalų varikliais varomų transporto priemonių svorio skirtumo.
Praėjusiais metais JAV Nacionalinė transporto saugos valdyba išreiškė susirūpinimą dėl sunkiųjų elektromobilių keliamo pavojaus saugumui, jei jie susidurtų su lengvesnėmis transporto priemonėmis.
Kelių eismo saugos pareigūnai ir organizacijos teigia, kad pačios elektrinės transporto priemonės, atrodo, užtikrina geresnę keleivių apsaugą, net jei jos gali būti pavojingos lengvesnių transporto priemonių keleiviams.
Nebraskoje bandyto „Rivian“ sunkvežimio kabinos vidus po smūgio į betoninę užtvarą beveik nebuvo pažeistas, sakė Stolle’is.
Reaguodama į trečiadienį paskelbtus bandymų rezultatus, „Rivian Automotive Inc.“ pažymėjo, kad bandymuose naudotas sunkvežimis gavo 2023 m. „Top Safety Pick+“ apdovanojimą – aukščiausios pakopos apdovanojimą, kurį skiria Draudimo instituto saugumui keliuose užtikrinti.
Tačiau visa apsauginių atitvarų, esančių dešimtyse tūkstančių mylių kelių, paskirtis – padėti apsaugoti lengvąsias transporto priemones nuo nuvažiavimo nuo kelio, teigė Amerikos ne pelno siekiančios organizacijos „Center for Auto Safety“ vykdomasis direktorius Maiklas Bruksas.
Apsauginiai atitvarai skirti apsaugoti automobilius nuo nuvažiavimo nuo kelio kritinėse vietose, pavyzdžiui, per tiltus ir vandens kelius, prie uolų ir griovų pakraščių bei uolėtose vietovėse, kur sužeidimai ir žūtys avarijų ne kelyje metu yra daug labiau tikėtini.
„Apsauginiai atitvarai yra tarsi paskutinė saugos priemonė“, – sakė Brooksas. „Manau, kad tai, ką matote čia, yra tikroji su elektra varomais automobiliais susijusi problema – jų svoris. Yra daug naujų transporto priemonių, kurių svoris siekia 3 175 kg. Ir tai kelia susirūpinimą.“
JAV kariuomenės inžinierių korpuso tyrimų ir plėtros centro remiamame preliminariame susidūrimo bandyme taip pat buvo atliktas „Tesla“ sedano susidūrimas, kurio metu sedanas pakėlė atitvarą ir pravažiavo po juo. Bandymai parodė, kad užtvarų sistemą greičiausiai įveiks sunkesnės elektrinės transporto priemonės, teigė pareigūnai.
Papildomas elektrinių transporto priemonių svoris atsiranda dėl didelių akumuliatorių, kurių reikia, kad vienu įkrovimu būtų galima nuvažiuoti apie 480 km.
„Kol kas nematome gero elektromobilių suderinamumo su atitvarais“, – sakė Stolle.
Jo teigimu, planuojama atlikti daugiau bandymų, apimančių kompiuterinį modeliavimą ir bandomuosius daugiau elektrinių transporto priemonių susidūrimus, ir reikės nustatyti, kaip suprojektuoti kelio atitvarus, kurie sumažintų tiek lengvesnių degalais varomų transporto priemonių, tiek sunkesnių elektrinių transporto priemonių susidūrimų padarinius.
„Šiuo metu elektrinės transporto priemonės sudaro apie 10 proc. visų parduodamų naujų transporto priemonių, todėl turime šiek tiek laiko“, – sakė Stolle’as. „Tačiau toliau parduodant ir populiarėjant elektra varomoms transporto priemonėms, ši problema taps vis dažnesnė. Reikia skubiai spręsti šią problemą.“ Taip pat skaitykite: „Ar elektromobilių plėtra padidins elektros energijos kainas?“
Įstaiga su šia problema susidūrė ir anksčiau. Dešimtajame dešimtmetyje, kai vis daugiau žmonių ėmė pirkti lengvuosius pikapus ir sportines transporto priemones, Vidurio vakarų kelių saugos įrenginys nustatė, kad tuometinė 50 metų senumo apsauginių atitvarų sistema pasirodė esanti netinkama jų papildomam svoriui. Todėl ji ėmėsi perprojektuoti apsauginius turėklus, kad jie būtų pritaikyti.
„Tuo metu lengvieji pikapai sudarė 10-15 proc. transporto priemonių parko“, – sakė Stolle. „Dabar daugiau nei 50 proc. visų keliuose važinėjančių transporto priemonių sudaro pikapai ir visureigiai.“
„Taigi, čia vėl bandome daryti tą patį: Prisitaikyti prie besikeičiančios transporto priemonių sudėties keliuose.“
Neįmanoma žinoti, kaip tie pokyčiai atrodys, sakė Stolle.
„Tai galėtų būti konkrečios kliūtys. Tai gali būti kas nors kita“, – sakė jis. „Apimtis to, ką turime pakeisti ir atnaujinti, dar nenustatyta“.
Philip Jones, Transporto elektrifikavimo aljanso, kuris remia elektromobilių naudojimą Šiaurės Amerikoje, vykdomasis direktorius, suabejojo, kodėl atliekant bandymus buvo išskirti elektromobiliai, pažymėdamas, kad keli dideli visureigių modeliai gali sverti apie 2 721 kg.
„Elektromobiliai nebūtinai yra sunkesni“, – sakė Jonesas. „Aš vairuoju „Chevy Bolt“, o jis sveria 1 678 kg“.
Tačiau jis pripažino, kad apskritai pirmosios kartos elektromobiliai yra sunkesni už degalais varomus analogus. Pasak jo, tikėtina, kad vėlesnių kartų elektromobiliai bus lengvesni, nes gamintojai stengsis pagaminti mažesnes baterijas, kuriomis būtų galima perduoti daugiau energijos.
JAV federalinė greitkelių administracija atsisakė iš karto komentuoti Nebraskos bandymų rezultatus.
Pasak Brookso, susirūpinimas dėl elektrinių transporto priemonių svorio apima ne tik susidūrimus tarp transporto priemonių ir suderinamumą su apsauginiais atitvarais. Papildomas svoris turės įtakos viskam, pradedant greitesniu gyvenamųjų namų gatvių ir važiuojamųjų dalių nusidėvėjimu, baigiant transporto priemonių padangomis ir infrastruktūra, pavyzdžiui, automobilių stovėjimo aikštelėmis.
„Daugelis šių automobilių stovėjimo aikštelių statinių buvo pastatyti laikyti transporto priemonėms, kurios svėrė nuo 907 kg iki 1 814 kg, o ne 4 536 kg“, – sakė jis.
„Iš tikrųjų reikia, kad transporto inžinieriai ir transporto priemonių gamintojai labiau bendradarbiautų“, – sakė Brooksas. „Štai kur galima pamatyti tikrus pokyčius.“