Rinkodaros žinutė aiški – siekiama visus įtikinti, kad elektriniai automobiliai yra ekologiški. Ar jie iš tiesų yra ekologiški? Pasirodo, kad ne visai.
Diskutuojant apie elektromobilumą labai dažnai pateikiamas argumentas, kad elektromobiliai neišmeta teršalų. Daugelyje pasaulio šalių galima kalbėti tik apie vietinę nulinę taršą, nes iš tikrųjų naudojant elektromobilį susidaro daug anglies dioksido, kuris susidaro elektrinėse, kūrenamose anglimis ar kitu iškastiniu kuru. Mūsų realybėje vidutinis elektromobilis, įkraunamas elektra iš anglimi kūrenamos elektrinės, „sudegina“ apie 6-7 l/100 km.
Elektromobiliai sveria bent keliais šimtais kilogramų daugiau nei vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės. O gaminant kiekvieną automobilio kilogramą, be abejo, išmetamas anglies dioksidas – komponentams pagaminti reikia elektros energijos ir šilumos. Kai kurios automobilių bendrovės užtikrina, kad išmetamų teršalų kiekis būtų kompensuojamas, pavyzdžiui, sodinant medžius arba naudojant elektrą iš alternatyvių šaltinių. Tačiau ar tai tikrai visiškai įmanoma? Ar kruopščiai apskaitomas kiekvienas gramas? Abejonių kyla nesunkiai. Tiesiog paklauskite savęs, ar vėjo turbinos gamina elektros energiją be vėjo, o saulės energija – naktį arba kai dangus labai apsiniaukęs. Taip pat pakanka paskaityti, kokie toksiški junginiai naudojami gaminant fotovoltinius skydus ir koks sudėtingas ir ekonomiškai nepateisinamas gali būti jų utilizavimas….
Taip pat nereikėtų pamiršti, kad žaliavos ir komponentai, skirti „elektrai“ gaminti, yra vietinis darbas. Litis iš Čilės ar kobaltas iš Kongo gabenami į Kiniją. Ten gaminami elementai, kurie tik tada Europoje surenkami į baterijas. Ar kiekvienas šio proceso etapas griežtai kontroliuojamas, kad būtų išvengta anglies dioksido išmetimo? Taip pat niekas nekalba apie siaubingas darbo sąlygas daugelyje kasyklų ar vandens suvartojimą, dėl kurio, pavyzdžiui, Čilėje sparčiai mažėja požeminio vandens lygis.
Tam reikia suprojektuoti, išbandyti ir pagaminti automobilius, o tai lemia daugybę logistikos grandinių. Kiekviena iš šių grandinių kelia įtampą aplinkai. Dabartinė padėtis neleidžia per Sibirą vežti geležinkeliu, o tai būtų ne tik efektyviausias, bet ir potencialiai švariausias transportas.
Be to, rinkodaros skatinamos tendencijos tampa žalingos aplinkai. Pasaulyje įsivyravo nuomonė, kad krosoveris arba visureigis yra geriausias automobilis. Tačiau tai neturi nieko bendra su ekologija. Kuo mažesnis ir ekonomiškesnis automobilis, tuo mažiau kenksmingų junginių susidarys jį gaminant ir vėliau eksploatuojant bei utilizuojant. Didelis priekinis plotas didina energijos sąnaudas. Kad būtų užtikrintas daugelio žmonių tikėtinas (kartais pervertintas, palyginti su realiais poreikiais) nuvažiuojamas atstumas, akumuliatoriai didinami. Tai savo ruožtu didina svorį, taigi ir žaliavų poreikį. Taip pat tenka naudoti platesnes padangas. Jos savo ruožtu dar labiau padidina energijos sąnaudas. Visa tai sukasi spirale ir verčia mus susimąstyti, kur mes iš tikrųjų važiuojame….
Juo labiau kad dėl spaudimo (dažnai mokesčių spaudimo) pereiti prie hibridinių ar elektrinių automobilių gali tekti per anksti atsisakyti senų automobilių, kurie po būtino remonto dar galėtų būti naudojami. Tai taip pat yra nuostolis aplinkai. Žaliavų atgavimas niekada nebūna šimtaprocentinis, o transportavimo ar lydymo operacijos taip pat yra susijusios su išmetamais teršalais.
Matyti, kad bėgant metams elektromobilis tampa vis ekologiškesnis. Mažesnis anglies dioksido išmetimas važiuojant turėtų pradėti kompensuoti aplinkai tenkančią naštą jau gamybos etape. Tačiau neįmanoma nurodyti tikslios ridos, kuriai esant tai įvyks. Ši riba gali būti vos 100 000 km. Daug kas priklauso nuo gamybos būdo, naudojimo sąlygų ar įkrovimo būdo. Kuo daugiau energijos gaunama iš atsinaujinančių šaltinių, tuo greičiau elektrinės transporto priemonės įgyja pranašumą prieš savo vidaus degimo transporto priemones ir tampa geresniu pasirinkimu klimato atžvilgiu. Problema ta, kad daugelyje Europos šalių pagrindinis elektros energijos šaltinis yra anglimi kūrenamos elektrinės.