Pastaraisiais mėnesiais elektriniai automobiliai nesulaukė gerų atsiliepimų spaudoje, o „Porsche“ teigė: „Tiesiog palaikykite mums įkrovimo laidą!“. Silezijos žiedinė trasa Kamień Śląski trumpam virto kažkuo daugiau nei elektromobilių žaidimų aikštele. Porsche Motorsport komanda gyvai parodė, kad automobilių sporte yra vietos elektrai – ir kokiai!
Elektromobiliai paprastai asocijuojasi su nuoboduliu, tyla ir ramiu tempu. Nė vienas iš šių dalykų neateina į galvą, kai bet kokiame pokalbyje paminimas žodis „Porsche“. Ir vis dėlto vokiečių kompanija tiki elektra, nes tokio tipo varomoji jėga leidžia komandai pasiekti… dar geresnių sportinių rezultatų.
Netikite? Vairavimo įrodymas – lenktyninis „Porsche GT4 e-Performance“, kuris kelia triukšmą visur, kur tik važiuoja. Dažnai dėl to, kad jam tiesiog pasitaiko pasiekti naują rato įveikimo rekordą – būtent taip nutiko Lenkijos Silezijos žiedo trasoje Kamień Śląski. Tai tik viena iš „Porsche e-Performance Days“ rengiamų atrakcijų.
„Porsche GT4 e-Performance“ pasiekė finišo liniją dėl rekuperacijos
Jei ne fenomenali rekuperacija, „Porsche GT4 e-Performance“…. nebūtų pasiekęs finišo linijos. Šokiruoja, bet apie 50 proc. lenktynėms reikalingos energijos gaunama ne iš akumuliatoriaus – automobilis startuoja nuo starto turėdamas pusę reikiamos energijos, o likusią dalį atgauna iki 800 kW (dvigubai daugiau nei „Taycan“!) jau važiavimo trasoje metu. Todėl lenktyniniam automobiliui nereikia didžiulio akumuliatoriaus, o tai reiškia, kad gerokai sutaupoma svorio.
Prototipas, bet visiškai veikiantis elektrinis trasos automobilis sveria vos 1550 kg, t. y. 220 kg daugiau nei varžyboms paruoštas 6 cilindrų „Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport“, kurio pagrindu jis sukurtas. Tai nedidelis skirtumas, turint omenyje, kad automobilyje sumontuotas 80 kWh akumuliatorius. Kur inžinieriai ją sutalpino tokiame mažame ir žemame automobilyje? Kad visas automobilis netaptų aukštesnis, jiems teko jį padalyti į tris dalis ir paskirstyti šiuos komponentus variklio skyriuje (centre už vairuotojo), bagažinėje po priekiniu variklio dangčiu ir po keleivio kojomis.
GT4 e-Performance variklio galia kvalifikaciniu režimu pasiekia įspūdingą 800 kW arba 1 088 AG. Lenktynių režimu ji siekia „tik“ 450 kW arba 612 AG. Nepakanka? Tai vis tiek 112 AG daugiau nei degimo prototipe. Ar jus glumina galios sumažėjimo priežastis? Ji paprastutė: efektyvumas. Dėl šios priemonės elektrinis „žaisliukas“ trasoje veiks apie 30 minučių (tiek trunka „Carrera Cup“ lenktynės). Kas tada? 900 voltų architektūra leidžia įkrauti automobilį nuo 5 iki 80 proc. per 15 minučių.
Yra dar vienas esminis skirtumas: dėl dviejų elektros variklių „GT4 e-Performance“ yra „keturratis“ – varomas visais keturiais ratais, o „GT4 RS Clubsport“ važiuoja tik galinėmis kojomis. Likusios detalės taip pat nėra tokios jau smulkmenos – inžinieriai iš viso pakeitė 6 000 komponentų. Elektromobilis yra 140 mm platesnis (1950 mm), o jo gamyboje panaudota daug ekologiškų medžiagų. Pavyzdys? Vietoje įprasto anglies pluošto atsirado perdirbti kompozitai, o daugiau nei pusę „Michelin“ padangos sudėties sudaro atsinaujinančios medžiagos. Asmeniškai šis elektrinis žvėris daro įelektrintą įspūdį, kad ir koks būtų paros metas. Netrukus pamatysite, kiek daug jis gali nuveikti trasoje.
„Porsche Mission R“ daro dar geresnį įspūdį. Tai – naujojo 718 priešistorė
„e-Performance Days“ renginyje pasirodė dar viena neįprasta transporto priemonė – studijos automobilis, kuris davė pradžią „GT4 e-Performance“ projektui. Techniškai beveik toks pat automobilis, tačiau elegantiškoje ir futuristinėje pakuotėje, pagamintoje iš aplinkai nekenksmingų medžiagų. Gerai į jį įsižiūrėkite, nes…. panašiai gali atrodyti pirmoji elektrinė 718 Cayman / Boxster modelių inkarnacija.
Kažkas techninio? Pagal našumą „Mission R“ prilygsta dabartiniam „Porsche 911 GT3 Cup“. Galingumą jau žinote – 1 088 AG kvalifikaciniu režimu. Svarbu tai, kad vairuotojas ją gali naudoti nepertraukiamai, nes nėra jokio deratingo, t. y. galios sumažėjimo dėl per aukštos sistemos temperatūros. Elektromobiliais galima važiuoti tol, kol išsikraus akumuliatorius, nes inžinieriai pritaikė gudrybę – tiesioginio alyvos aušinimo sistemą, kuri aušina ne tik akumuliatorių, bet ir elektros variklius. Dėl to galia nepriklauso nuo šiluminių sąlygų.
Kita įdomi savybė – aerodinaminis paketas, kuris elektromobilyje gali būti… diskretiškesnis. Nei „Mission R“, nei „GT4 e-Performance“ nepasižymi dideliais spoileriais ir eleronais. Abiejuose automobiliuose yra tik masyvus sparnas, vainikuojantis galinę kėbulo dalį, o didžioji dalis prispaudžiamąją jėgą didinančių priemonių paslėpta važiuoklėje. Elektros sistema užima mažiau vietos, todėl difuzorius iš tikrųjų tęsiasi nuo automobilio priekio. Modelyje „Mission R“ taip pat atsirado vietos aktyviesiems aerodinaminiams elementams (PAA) su pasipriešinimo mažinimo sistema (DRS) – tai trys uždaromos žaliuzės priekinėse oro įsiurbimo angose ir reguliuojamas dviejų segmentų spoileris. Be to, pridedami aerodinaminiai anglies pluošto ratų dangteliai.
Ateities lenktynės bus velniškai greitos. Bet…
Ir čia susiduriame su pagrindiniu, poliarizuojančiu klausimu. Naujos inžinerinės galimybės yra nuostabios, tačiau lenktynės – tai ir emocijos. Ar gali automobiliai, kurie negrūmoja išmetimo vamzdžiais ir negąsdina variklio riaumojimu, kaip nors sujaudinti visuomenę?
„Benzingalviai“ iškart susigėsta, tačiau „Formulės E“ renginių salės vis dėlto nėra tuščios. Paminėjau tai ne veltui, nes „Porsche GT4 e-Performance“ skamba visai kaip elektrinis „Formulės E“ bolidas. Ilgose tiesiose jis dunda kaip kylantis reaktyvinis lėktuvas – stebuklas, kad tiesiosios pabaigoje jis neišskrenda! Garsų diapazonas visiškai kitoks. Tai tikrai įdomu, bet ne kiekvieno skoniui, nes ne taip smarkiai raunasi plaukai ant odos.
Vietos šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos nebuvimas (ir daug mažiau stabdžių trinkelių dulkių) leidžia galvoti apie varžybų rengimą naujose, net dengtose vietose. Greičiai ir posūkių įveikimo taktika taip pat skiriasi – elektromobilis trasoje važiuoja kitaip. Visų pirma, jis yra velniškai greitas – „Porsche GT4 e-Performance“ 200 km per valandą greitį išvysto vos per 5,6 sekundės. Tuo tarpu sprintas iki 100 km/val. užtrunka… 2,3 s.
Dėl automobilio našumo ir neįtikėtino sukibimo Klausas Bachleris Silezijos žiede pasiekė trasos rekordą. Mūsų akyse jaunasis austras, žinomas iš ADAC GT Masters čempionato, Nuerburgringo ištvermės serijos ar FIA pasaulio ištvermės čempionato, užfiksavo 1:33.319. Varžybų… jis neturėjo konkurencijos, nes tai buvo pirmasis bandymas pagal naujas taisykles, kuriose numatyta neviršyti nustatyto trasos limito.
Ar kas nors sumuš šį rekordą su vidaus degimo varikliu varomu automobiliu? Gamyklinė „Porsche Motorsport“ komanda metė pirštinę ir laukia drąsuolių, pasirengusių ją pakelti. Svarbu tai, kad toks įsipareigojimas elektrinių lenktynių projektui nereiškia, kad kol kas reikia atsisakyti vidaus degimo ir hibridinių automobilių. Ilgų distancijų lenktynių serijoje apie elektrą negali būti nė kalbos – jei kas pusvalandį važiuojant būtų pridedama net 15 minučių įkrovimui, tai neleistų kovoti dėl pergalės. Štai kodėl „Porsche“ tuo pat metu dirba su sintetiniais degalais, kad užtikrintų degimo variklių serijos išlikimą. Apibendrinant galima teigti, kad vietoj prievartos automobilių sporte mūsų laukia daugiau įvairovės, ir tai yra gera žinia.