Italija ragina persvarstyti Europos Sąjungos sprendimą nuo 2035 m. uždrausti naujų vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių pardavimą. Energetikos ministras Gilberto Pichetto Fratinas, kalbėdamas per TEHA verslo forumą Černobbio mieste (Italija), išreiškė griežtą nepritarimą šiam planui, pavadindamas jį „absurdišku“ ir nulemtu „ideologinės vizijos“ ES politikos sistemoje. Jis pabrėžė, kad sprendimas turi būti peržiūrėtas, kad atspindėtų sunkumų patiriančios Europos automobilių pramonės realijas.
„Draudimas turi būti pakeistas“, – sakė A. Fratinas, teigdamas, kad rinkos realijos keičiasi, ypač lėtėjant automobilių sektoriaus plėtrai.
Laiko pokytis
Italijos pramonės ministras Adolfo Urso taip pat pabrėžė, kad reikia anksčiau įvertinti 2035 m. ES planą. Dabartinė peržiūra numatyta 2026 m., tačiau Urso mano, kad tai per vėlai. Jis pasiūlė, kad pažangos vertinimas turėtų būti atliktas iki kitų metų pradžios, atsižvelgiant į dabartinį neapibrėžtumą Europos automobilių sektoriuje.
„Esant neapibrėžtai situacijai Vokietijos automobilių pramonėje, reikia aiškumo, kad būtų išvengta žlugimo“, – teigė Urso.
Platesnis varomųjų sistemų derinys
Italijos vyriausybė, vadovaujama ministrės pirmininkės Giorgia Meloni, pasisako už lankstesnį požiūrį siekiant ES anglies dioksido išmetimo mažinimo tikslų. Nors Italija remia elektrinių transporto priemonių (EV) kūrimą ir gamybą, pareigūnai tvirtina, kad pereinant prie šios sistemos turėtų būti taikomos ir kitos varomųjų sistemų formos.
Dešiniojo sparno vyriausybė mano, kad ES valstybės narės turėtų turėti didesnę laisvę rinktis technologijas, kuriomis jos siekia anglies dioksido kiekio mažinimo tikslų, o ne būti saistomos vieno sprendimo.
Didėjanti konkurencija ir pramonės iššūkiai
ES įstatymas, pagal kurį po 2035 m. nauji automobiliai turi išmesti nulinį anglies dioksido kiekį, Europos automobilių gamintojams kelia didelių sunkumų. Stiprėjant Kinijos elektromobilių gamintojų konkurencijai, tokios bendrovės kaip „Volkswagen“ ir „Stellantis“ susiduria su mažėjančiomis rinkomis ir didėjančiomis sąnaudomis.
„Volkswagen Group“ generalinis direktorius Oliveris Blume atkreipė dėmesį į spaudimą, su kuriuo susiduria Europos automobilių gamintojai vis didėjančios konkurencijos sąlygomis.
„Pyragas tapo mažesnis, o prie stalo sėdi daugiau svečių“, – neseniai duotame interviu sakė Blūmas. Jis pažymėjo, kad nors Europoje parduodama mažiau automobilių, nauji konkurentai iš Azijos sparčiai užima vis didesnę rinkos dalį.
Darbo vietų praradimas ir gamyklų uždarymas
Tokie automobilių gamintojai kaip „VW“ ir „Stellantis“ jau jaučia įtampą. „Volkswagen“ svarsto galimybę pirmą kartą per savo 87 metų istoriją uždaryti gamyklas Vokietijoje, o šis žingsnis taip pat gali nutraukti darbo vietų garantijas gamyklose, kurios yra 10 mlrd. eurų vertės išlaidų mažinimo plano dalis.
Italijoje „Stellantis“ pardavimai mažėja, todėl bendrovė planuoja mažinti darbo vietų skaičių visuose savo prekės ženkluose, įskaitant „Fiat“, „Alfa Romeo“ ir „Maserati“.
Baudos ir finansinė našta
„Renault“ vadovas Luca de Meo įspėjo, kad Europos automobilių gamintojams gali tekti sumokėti iki 15 mlrd. eurų baudų, jei jie nesugebės įgyvendinti griežtų ES klimato kaitos tikslų. Tai būtų tiesioginė neseniai sulėtėjusių elektromobilių pardavimų pasekmė, dėl kurios automobilių gamintojams būtų sunkiau pasiekti reikiamus rodiklius.
Išvados: Raginimas siekti lankstumo
Italijos vyriausybė neragina visiškai atsisakyti ES klimato kaitos tikslų, bet pasisako už pragmatiškesnį ir lankstesnį požiūrį. Ministro Pirmininko pavaduotojui Matteo Salvini ir jo vadovaujamai koalicijai siekiant priimti naujus teisės aktus, dar neaišku, ar ES persvarstys savo 2035 m. draudimą ir sudarys sąlygas, kad pereinant į žalesnę ateitį kartu egzistuotų įvairesnės technologijos.