GPF filtrų naudojimo istorija nesiekia nė 10 metų. Nuo 2018 m. jie reguliariai naudojami tiesioginio įpurškimo benzininiuose automobiliuose. Dar visai neseniai apie juos buvo kalbama teigiamai. Tai pamažu pradeda keistis.
GPF filtras (angl. gasoline particulate filter) yra ne kas kita, kaip kietųjų dalelių filtras, kuris dyzeliniuose varikliuose naudojamas jau daugiau kaip du dešimtmečius. Skirtumas tas, kad jis naudojamas benzinu varomuose varikliuose, todėl pavadinime yra raidė G nuo benzino (angl. Gasoline). Filtro veikimo principas lygiai toks pat, tačiau degimo procesas skiriasi.
Kai GPF filtras turi perdegti, varikliui tereikia veikti. Benzininio variklio išmetamųjų dujų temperatūra yra pakankamai aukšta, todėl pakanka paprasto važiavimo, kad filtras išsivalytų nuo suodžių. Jei to nepakanka, valdiklis šiek tiek sumažina mišinio kiekį, todėl išmetamųjų dujų temperatūra pakyla. Tačiau tai geriausiai veikia, kai variklis įjungiamas didesniu sūkių dažniu.
Kuriuose automobiliuose yra GPF filtras?
Iš esmės GPF filtrai daugiau ar mažiau naudojami nuo tada, kai buvo įvestas „Euro 6D-temp“ standartas (2019 m.), nors jis nelabai pasikeitė, palyginti su ankstyvuoju „Euro 6“ standartu. Tačiau šiuo atveju tai labiau susiję su vidutiniais CO2 emisijos standartais automobilių gamintojams, kurie turėjo išmesti mažiau šių dujų.
Naudoti GPF prireikė dėl grynai techninės priežasties – automobilis, kuris dėl tiesioginio įpurškimo, be kita ko, išmeta labai mažai CO2, išmeta per daug suodžių. Paaiškėjo, kad suodžių emisija jau buvo tokia didelė, kad kai kuriuose agregatuose reikėjo naudoti filtrą. Kuo naujesnis automobilis, tuo didesnė tikimybė, kad jame bus toks filtras. Šiandien praktiškai beveik visi benzininiai varikliai, įskaitant variklius su netiesioginiu įpurškimu ir net hibridinius, turi GPF filtrą.
Viskas buvo gerai, tad kas nutiko?
Tiesą sakant, jau kurį laiką vis dažniau kalbama apie užsikimšusių GPF filtrų situaciją, kurią reikia suprasti. Kitaip nei dyzeliniuose varikliuose, GPF filtrai paprastai neužsikemša. Todėl sunku net kalbėti apie variklio valdiklio numatytą filtro užsikimšimo procedūrą kaip tokią.
GPF visiškai natūraliai sudega, veikdamas panašiai kaip senų automobilių katalizatorius. Kad katalizatorius užsikimštų, reikėjo ne tiek daug nuvažiuoti, kiek ilgai važinėti su netinkamai veikiančiu įrenginiu. Panašiai, nors ir ne visai taip pat, yra ir su GPF filtru.
Automobiliuose, kuriuose įrengtas GPF filtras, priežasties ir pasekmės ryšys yra panašus, tačiau GPF filtras yra daug jautresnis įtaisas nei klasikinis katalizatorius. Priežastis yra suodžiai, o pasekmė – filtro užsikimšimas. Tik atrodytų, kad variklio generuojami suodžiai nėra gedimo požymis, ir iš tiesų – tam tikra prasme nėra, nes šie varikliai suprojektuoti taip, kad turi generuoti daug suodžių. Tačiau jei jų yra per daug, tuomet filtro užsikimšimas yra blogai suprojektuoto pavaros bloko (galbūt paties valdiklio) požymis.
Pats faktas, kad gamintojas buvo priverstas įrengti šį įtaisą ne dėl „Euro“ standartų reikalavimų, o dėl grynai techninių priežasčių, aiškiai rodo, kad bet kuriame automobilyje, kuriame įrengtas GPF filtras, yra suodžių problema, o tai reiškia, kad susiduriama su pernelyg dideliu pasipriešinimu, kurio variklis negali įveikti dirbdamas įprastu režimu, todėl, norėdamas pasiekti nustatytą sukimo momentą, jis padidina degalų dozę.