Jie turėtų ištaisyti žmogaus klaidas ir trūkumus, tačiau vairuotojai pervertina jų galimybes. Aktyvios pagalbos sistemos laikomos priemone, galinčia gerokai padidinti saugumą. Jos tampa vis veiksmingesnės, ir dėl to labai tingisi jas naudoti.
Kol kas nėra masiškai gaminamų automobilių, kurie galėtų judėti eisme be žmogaus priežiūros. Pažangiausi modeliai puikiai išlaiko automobilį eismo juostoje, pritaiko greitį prie sąlygų ir net aplenkia greitkelyje. Vis labiau pasitikima tokių sistemų veikimu. Būtent čia ir slypi problema.
JAV IIHS (Draudimo institutas saugumui keliuose užtikrinti) ir Masačusetso technologijos institutas (MIT) atliko išsamius tyrimus ir nustatė, kaip vairuotojai elgiasi, kai gali naudotis veiksminga pagalbine sistema. Tyrime dalyvavo „Volvo S90“ ir „Tesla“ modeliai, kuriuos savanoriai iš viso nuvažiavo 20 000 kilometrų. Važiuojant buvo fiksuojami ne tik eismo įvykiai, bet ir vairuotojo veikla. Išvados nėra džiuginančios.
Nors pagal įstatymus ir sveiką protą vairuotojas, naudodamasis aktyviosiomis sistemomis, turėtų jas valdyti visą laiką, tačiau iš tikrųjų laikui bėgant vairuotojai vis dažniau skiria savo dėmesį kitiems veiksmams. Kokioms? Tyrėjai įvardijo valgymą, naudojimąsi elektroniniais prietaisais ir rūpinimąsi savo grožiu (t. y. tikriausiai makiažo darymą). Po mėnesio naudojimosi automobiliu išsiblaškymo vairuojant procentinė dalis siekė net 30 proc.
Įdomu tai, kad vairuotojai labai greitai pastebėjo laiką, kuris praeina nuo tada, kai prarandama koncentracija kelyje, iki tada, kai automobilis pradeda transliuoti perspėjimus, skirtus atkreipti vairuotojo dėmesį. Jie taip pat greitai išmoko apgauti sistemą, pavyzdžiui, atlikdami trumpus, greitus judesius vairu, ir vos tik perspėjimas praeidavo, vėl grįždavo prie nutrauktos veiklos.
Pastebėta, kad ilgainiui vairuotojai vis dažniau nelaikė rankų ant vairo, kai buvo įjungtas įspėjimas, ir vis dažniau vėl nuleisdavo rankas nuo vairo, kai tik įspėjimas baigdavosi.
Jei elektroninės sistemos praktiškai nepagerins eismo saugumo, tai bus žmonių kaltė. Ne tie, kurie sukūrė šias sistemas, o vairuotojai, kurie jomis naudojasi netinkamai ir rodo stebėtiną pasitikėjimą jomis.