Iš pradžių pristatyta kaip žaliosios mobilumo ateities simbolis ir „Tesla“ plėtros Europoje kertinis akmuo, „Gigafactory Berlin-Brandenburg“ gamykla Grünheide miestelyje šiandien linksniuojama visai dėl kitų priežasčių. Už elektrinio progreso fasado slepiasi daug niūresnė realybė – pavojingi darbo sąlygos, perdegę darbuotojai ir itin abejotinos vadovų kontrolės praktikos.
Pavojų pilna darbo vieta
Vos per pirmuosius veiklos metus į gamyklą buvo kviesta greitoji pagalba ar net sraigtasparniai daugiau nei 250 kartų. Įvykiai – nuo cheminio nudegimo iki galūnių netekimo. Gamykloje fiksuojamas nelaimių skaičius yra tris kartus didesnis nei kitose panašiose automobilių gamyklose.
Vokietijos vadybos ekspertas Kishoras Sridharas situaciją apibūdino kaip „ne modernią darbo vietą, o karo lauką“ – jo straipsnis Focus.de portale sulaukė didelio atgarsio.
Ligos? Vadovai tikrino darbuotojus namuose
Darbuotojų pravaikštų lygis gamykloje taip pat kelia nerimą – jis siekia net 17 %, kai Vokietijos pramonės vidurkis – apie 5–6 %. Vietoje to, kad būtų ieškoma priežasčių, Tesla vadovybė esą ėmėsi griežtų priemonių: be įspėjimo lankė darbuotojus jų namuose, tikrindama, ar jie tikrai serga. Įmonė taip pat reikalavo detalių medicininių duomenų apie ligas – tokie veiksmai Vokietijoje, kur itin stipriai ginama teisė į privatumą, buvo pasmerkti.
Kita strategijos dalis – finansinė: premijos už lankomumą, bet kartu ir atlyginimų stabdymas ilgalaikių ligų atveju. Kritikai tokį „lazdos ir morkos“ metodą laiko ribiniu.
Ką sako patys darbuotojai?
IG Metall profsąjunga apklausė 1200 Tesla darbuotojų. Rezultatai šokiruojantys: daugiau nei 80 % jų jaučiasi pervargę, net 90 % skundžiasi fiziniais negalavimais – galvos, nugaros skausmais. Tik 1 iš 10 tiki, kad sugebės ištverti šiame darbe iki pensijos.
Tokie skaičiai tradicinėse Vokietijos įmonėse – neįsivaizduojami.
„Žaliosios vizijos“ realybė: krintanti kokybė, prasti pardavimai
Nors Vokietijos elektromobilių rinka auga – vasarį parduota 36 tūkst. elektromobilių , Tesla iš to neturi jokios naudos. Populiariausias jų modelis „Model Y“ vasarį tesulaukė vos 1000 pirkėjų, tai net 76 % mažiau nei pernai tuo pačiu metu. Tuo tarpu „Volkswagen“ pardavė beveik 7500 ID serijos elektromobilių.
Ar darbuotojų nuovargis atsiliepia automobilių kokybei?
Deja, neigiamos tendencijos matomos ir Tesla automobilių patikimumo srityje. Vokietijos TUV duomenimis, „Model 3“ yra blogiausiai vertinamas automobilis iki 3 ir iki 5 metų amžiaus kategorijose. Danijoje 2020 m. Tesla modeliuose gedimų rasta 23 % atvejų, kai elektromobilių vidurkis siekia apie 9 %. Nors šie automobiliai nebuvo pagaminti Berlyno gamykloje, tai rodo sistemines kokybės problemas.
Ar Tesla Europos svajonė tampa košmaru?
Tesla gigafabrikas Berlyne turėjo būti ateities vizijos simbolis – tvarus, inovatyvus, socialiai atsakingas. Vietoje to jis tampa įspėjimu, kas nutinka, kai augimo greitis lenkia žmonių saugumą ir gerovę.
Ar, jūsų manymu, Tesla turėtų keisti savo požiūrį Europoje, ar jau per vėlu?
Pasidalinkite savo nuomone komentaruose žemiau.