Vokietijos automobilių pramonės milžinė BMW įspėjo, kad naujai įvesti JAV muitai 2025 m. bendrovei gali kainuoti 1 mlrd. eurų, taip pabrėždama didėjančią ekonominę žalą dėl didėjančios prekybos įtampos tarp Jungtinių Valstijų ir Europos Sąjungos (ES).
Buvusio JAV prezidento Donaldo Trumpo įvesti abipusiai muitai tiesiogiai paveikė vieną didžiausių Europos automobilių gamintojų BMW. Šis žingsnis yra platesnio masto pastangų kovoti su tuo, ką JAV administracija vadina nesąžininga prekybos praktika, dalis. Tačiau Europos pareigūnai įspėja, kad didžiausias pralaimėtojas šioje ekonominėje kovoje gali būti pačios JAV.
D. Trumpo tarifai sukrėtė automobilių pramonę
Tikimasi, kad balandžio mėn. D. Trumpas įves naujus tarifus, kurie atitiks ES ir kitų šalių nustatytus didesnius muitų tarifus. Tarp šių priemonių – 25 proc. tarifas iš Meksikos importuojamoms transporto priemonėms, turintis įtakos BMW Šiaurės Amerikos tiekimo grandinei.
Europos Sąjunga, kurią D. Trumpas anksčiau pavadino „priešiška ir piktnaudžiaujančia“ prekyba, taip pat rengia atsakomąsias priemones. ES prekybos komisaras Marošas Sefčovičius neseniai surengė derybas su JAV pareigūnais, pabrėždamas, kad dialogas yra labai svarbus siekiant išvengti tolesnės ekonominės žalos.
Kaip prisitaikys BMW ir kiti automobilių gamintojai?
BMW generalinis direktorius Oliveris Zipse pareiškė, kad bendrovės 1 mlrd. eurų sąnaudų prognozė yra konservatyvi, o tai reiškia, kad nuostoliai gali būti dar didesni, jei tarifai galios visus metus.
Spaudimą jaučia ir kitas svarbus automobilių sektoriaus žaidėjas – „Tesla“. Elektromobilių gamintojas įspėjo JAV prekybos atstovus, kad atsakomieji Europos ir kitų rinkų muitai gali dar labiau pakenkti ir taip sunkiai besiverčiantiems pardavimams. Nuo gruodžio vidurio „Tesla“ akcijų vertė smuko beveik 50 %, o kai kurie analitikai šį nuosmukį aiškina didėjančia Elono Musko politine įtaka ir prieštaringais pareiškimais.
Europa ruošiasi smogti atsakomąjį smūgį
Didėjant įtampai, ES svarsto galimybę nustatyti savo prekybos apribojimus Amerikos importui. Naujausias D. Trumpo grasinimas – galimas 200 proc. tarifas Europos vynui ir konjakui – sukėlė stiprią Europos pareigūnų reakciją, kurie pažadėjo atitinkamai reaguoti.
Prancūzijos finansų ministras Ericas Lombardas gresiantį prekybos karą pavadino „idiotišku“, pabrėždamas, kad tokie konfliktai istoriškai kenkia abiem pusėms. Prancūzijos centrinio banko vadovas Francois Villeroy de Galhau perspėjo, kad ekonominė žala gali būti didelė ne tik Europai, bet ir pačiai JAV ekonomikai.
Rinkas drebina nežinomybė
Pasaulio ekonomika jau jaučia kovos dėl tarifų poveikį. Investuotojai reaguoja nervingai, o JAV vartotojų nuotaikos, Mičigano universiteto vartotojų apklausų duomenimis, kovo mėn. smuko iki 2,5 metų žemiausio lygio. Dėl neapibrėžtumo daugelis įmonių pristabdė investicijas ir įdarbinimą, laukdamos aiškumo dėl būsimos prekybos politikos.
Tuo tarpu Europos akcijų rinkos po neramios savaitės laikinai atsigavo, tačiau ekonomistai perspėja, kad užsitęsę prekybos konfliktai Vokietiją gali įstumti į recesiją. Vokietijos centrinio banko vadovas Joachimas Nagelis (Joachim Nagel) D. Trumpo prekybos politiką apibūdino kaip „siaubo šou“ pasaulio ekonomikai.
Kas toliau?
Artėjant balandžio 2 d. terminui, iki kurio bus įvestas kitas JAV muitų tarifų etapas, BMW ir kiti Europos gamintojai ruošiasi tolesniems ekonominiams padariniams. Nors derybos vyksta, aiškaus sprendimo nematyti, o įmonės abiejose Atlanto pusėse tebėra įtemptos.
Ar JAV ir ES ras būdą, kaip sumažinti prekybos konfliktą, ar vis dėlto artėjame prie plataus masto prekybos karo? Ką manote apie muitų poveikį automobilių pramonei? Pasidalykite savo mintimis toliau pateiktose pastabose!