Oro, kuriuo kasdien kvėpuojame, kokybė daro tiesioginę įtaką mūsų sveikatai, nes tarša dažnai sukelia kvėpavimo takų ir plaučių ligas. Siekdamos nustatyti labiausiai užterštas Vilniaus miesto vietas ir paskatinti pokyčius, kurie pagerintų miesto oro kokybę, siuntų pristatymo tarnyba „DPD Lietuva” ir judumo mieste agentūra JUDU pradėjo bendrą bandomąjį projektą „Kvėpuok”. Ši iniciatyva bus skirta oro užterštumui Vilniuje matuoti, ypatingą dėmesį skiriant kietosioms dalelėms PM2,5, kurios yra ypač kenksmingos žmonių sveikatai.
Spalio mėnesį prasidėjęs trijų mėnesių trukmės projektas leis Vilniaus savivaldybei surinkti išsamius oro kokybės duomenis ir prieinama forma pasidalyti gautais rezultatais su visuomene. Bendrovė „DPD Lietuva” atlieka pagrindinio duomenų rinkėjo funkciją, naudodama 30 mobiliųjų oro kokybės jutiklių, kurie nuo 2022 m. jau yra įrengti jų pristatymo automobiliuose. Šie jutikliai leis tiksliai stebėti taršą visame mieste.
Pasak „DPD Lietuva” tvarumo vadovo Marko Ąžuolo, eismo keliama tarša yra pagrindinis oro kokybės problemų miestuose sukėlėjas, todėl pastangos spręsti šią problemą yra labai svarbios. „Ši partnerystė taps neįkainojama priemone, padėsiančia nustatyti labiausiai užterštas Vilniaus vietas ir paskatinti sprendimus šioms problemoms spręsti”, – aiškina jis. Bendrovė taip pat neseniai išplėtė savo parką elektromobiliais Vilniuje ir kituose Lietuvos miestuose, taip pabrėždama savo įsipareigojimą atsakingai elgtis su aplinka.
Bendrovės „DPD Lietuva” surinktus duomenis analizuos „JUDU” specialistai, kurie sudarys išsamius taršos žemėlapius, padės vykdyti prevencinį planavimą ir šviesti visuomenę. Ši analizė apima savaitinį duomenų rinkimą iš DPD mikroautobusų, kurie įvairiose miesto vietose matuoja KD2,5 daleles. Sistemingai apdorojant duomenis, bus išryškinami taršos lygiai, atsižvelgiant į oro sąlygas, nustatomos vietovės, kuriose taršos koncentracija yra didžiausia. JUDU Mobilumo transformacijos skyriaus vadovas Jonas Damidavičius pažymi, kad šis projektas leis aiškiai vizualiai parodyti, kaip kinta oro kokybė Vilniuje, ir padės susieti taršą su eismo ypatumais.
Projekto metu oro kokybės duomenys bus renkami naudojant „DPD Lietuva” pristatymo mikroautobusus – tai praktiškas sprendimas, atsižvelgiant į tai, kad jie kasdien aptarnauja dideles miesto teritorijas. Prancūzijos startuolio „Pollutrack” sukurta stebėjimo technologija pirmiausia montuojama elektriniuose mikroautobusuose ir renka duomenis kas 12 sekundžių, taip užtikrindama patikimą duomenų rinkinį analizei.
Užterštumo lygis dažnai būna aukštesnis prie pagrindinių transporto kelių ir pramoninių zonų, o šaltesniais mėnesiais dėl intensyvesnio šildymo ir nepalankių oro sąlygų teršalams sklaidytis jis paprastai padidėja. Ąžuolas pabrėžia tikslių oro kokybės duomenų poreikį, kad būtų galima daryti reikšmingus pokyčius, ir pripažįsta, kad miestų taršą lemia pristatymo pramonė. „Šia iniciatyva tikimės nustatyti taršos šaltinius ir šalinti pagrindines prastos oro kokybės priežastis, kad padėtume Vilniaus savivaldybei atlikti būtinus patobulinimus”, – sako jis.
Bandomasis projektas „Kvėpuok” bus vykdomas iki 2024 m. gruodžio, o pirmaisiais išsamiais duomenimis jau pasidalinta su JUDU specialistais. Ši partnerystė žymi svarbų žingsnį link švaresnio oro ir sveikesnės aplinkos Vilniuje.