Elektromobilių (EV) revoliucija lemia didelius pokyčius automobilių pramonėje, tačiau ji taip pat kelia didelį iššūkį – kas nutiks milijonams panaudotų EV baterijų, kai pasibaigs jų pirmojo naudojimo laikas?
Ekspertai prognozuoja, kad iki 2035 m. antrojo naudojimo EV baterijų rinkos vertė gali siekti daugiau nei 4,1 mlrd. eurų. Užuot išmetus šiuos akumuliatorius, juos galima panaudoti energijos kaupimo sprendimams, taip pratęsiant jų naudingumą keleriems metams ar net dešimtmečiams po jų pirminio naudojimo automobiliuose.
Kodėl elektromobilių baterijoms reikia antro gyvenimo
Ličio jonų akumuliatorius yra brangiausias ir svarbiausias elektrinės transporto priemonės komponentas. Tačiau net ir tada, kai elektromobilio akumuliatorius praranda savo efektyvumą naudojant automobilį, jis vis dar gali išlaikyti iki 70-80 % savo pradinės talpos. Dėl to juos puikiai galima pakartotinai naudoti kitose srityse, pavyzdžiui, tinklo energijos kaupimo ar atsarginio maitinimo sistemose.
Be to, netinkamai utilizuojami šie akumuliatoriai dėl juose esančių cheminių medžiagų gali kelti pavojų aplinkai. Tvarus „pakartotinio naudojimo, paskirties keitimo, perdirbimo“ metodas būtų ne tik naudingas aplinkai, bet ir sukurtų didžiules verslo galimybes.
Kaip auga antrinio naudojimo akumuliatorių rinka
Jungtinės Karalystės tyrimų bendrovės „IDTechEx“ duomenimis, antrinio naudojimo elektromobilių akumuliatorių rinkai teks svarbus vaidmuo pasauliniu mastu siekiant tvarių energetikos sprendimų. Užuot gavus naujas žaliavas, pakartotinai panaudojant esamus akumuliatorius galima sumažinti priklausomybę nuo kasybos ir sumažinti akumuliatorių gamybos poveikį aplinkai.
- Kasmet į kelius išvažiuoja milijonai elektromobilių, o tai reiškia, kad netrukus reikės pakeisti milijonus baterijų.
- Įmonės daug investuoja į akumuliatorių paskirties keitimą, kurdamos ekonomiškai efektyvias naujų akumuliatorių gamybos alternatyvas.
- Kinija ir ES jau nustatė taisykles, reikalaujančias, kad iki 2031 m. naujuose elektromobilių akumuliatoriuose būtų minimali perdirbtų medžiagų dalis.
Iššūkiai, su kuriais susiduria antrojo naudojimo elektromobilių baterijų rinka
Nepaisant didžiulio potencialo, norint, kad antrinio naudojimo akumuliatorių pramonė iš tikrųjų įsibėgėtų, reikia išspręsti keletą pagrindinių uždavinių:
- Baterijų surinkimas ir logistika – panaudotų baterijų gabenimas dideliais atstumais tebėra brangus ir neefektyvus.
- Testavimas ir rūšiavimas – nustatant, kurias baterijas galima panaudoti pakartotinai, o kurias reikia perdirbti, reikia atlikti daug laiko reikalaujančius rankinius patikrinimus.
- Didelės pakartotinio naudojimo išlaidos – senų baterijų išardymas, testavimas ir pakartotinis naudojimas reikalauja didelių darbo ir technologinių investicijų.
- Standartizavimo problemos – Skirtingi automobilių gamintojai naudoja skirtingos konstrukcijos akumuliatorius, todėl sunkiau sukurti universalius pakartotinio naudojimo sprendimus.
Tačiau mažėjant ličio kainoms ir didėjant investicijoms į akumuliatorių perdirbimo infrastruktūrą, artimiausiais metais šie iššūkiai gali būti palaipsniui įveikti.
Kaip bus naudojamos pakartotinai panaudotos elektromobilių baterijos
Antrinio naudojimo baterijų rinka – tai ne tik taupymas, bet ir energetikos sektoriaus pertvarkymas. Štai keletas perspektyviausių panaudojimo būdų:
- Energijos saugojimas tinkle – pakartotinai panaudoti akumuliatoriai gali saugoti elektros energiją, gaunamą iš saulės baterijų ir vėjo jėgainių, todėl atsinaujinančioji energija taps patikimesnė.
- Namų akumuliatorių sistemos – namų savininkai gali naudoti antrinio naudojimo akumuliatorius atsarginei energijos kopijai, taip sumažindami priklausomybę nuo elektros tinklo.
- Pramonės energijos sprendimai – didelės įmonės gali integruoti panaudotus elektromobilių akumuliatorius į savo energijos valdymo sistemas, taip sumažindamos išlaidas.
- Viešasis transportas ir išmanieji miestai – kai kuriuose miestuose eksperimentuojama su panaudotais elektromobilių akumuliatoriais gatvių apšvietimo, autobusų ir net elektrinių keltų sistemų maitinimui.
Elektromobilių akumuliatorių ateitis: Kas toliau?
Ateinantis dešimtmetis bus lemiamas formuojant antrojo naudojimo elektromobilių baterijų ateitį. Tinkamai investavus ir įgyvendinus tinkamą politiką, šios baterijos gali tapti svarbia pasaulinės energetikos sistemos dalimi, sumažinti atliekų kiekį ir padaryti elektromobilius dar tvaresnius.
Ar svarstytumėte galimybę ateityje perdirbti arba pakeisti savo elektromobilio baterijos paskirtį? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!