Po įtemptų santykių su JAV, Europos Sąjunga žvelgia į Rytus – Indiją. Siekdama diversifikuoti prekybos partnerius, ES svarsto galimybę sudaryti nulinio muito susitarimą dėl automobilių importo. Ką tai reikštų Lietuvos vairuotojams ir gamintojams?
Kodėl dabar – derybos su Indija?
Pastaraisiais metais ES santykiai su JAV tapo ne tokie stabilūs, ypač po Donaldo Trumpo prezidentavimo laikotarpio, kai įvesti protekcionistiniai tarifai sukėlė įtampą. Siekdama užtikrinti prekybos stabilumą ir automobilių prieinamumą, ES aktyviai derasi su Indija – viena sparčiausiai augančių automobilių gamintojų pasaulyje.
Indijos automobilių pramonės augimas
2023 m. Indija eksportavo daugiau nei 700 tūkst. automobilių, o tokie prekių ženklai kaip Tata Motors ir Mahindra sparčiai plečiasi. Indijos rinkoje dominuoja kompaktiški, ekonomiški ir vis dažniau – elektriniai modeliai, kurie gali būti patrauklūs ir Europos miestams.
Kokia nauda Lietuvai?
Lietuvos miestų – Vilniaus, Kauno ar Klaipėdos – vairuotojai gali tikėtis pigiau kainuojančių mažų miesto automobilių, ypač jei šie bus elektriniai ar hibridiniai.
Kainų pokyčia
Šiuo metu importuojamiems automobiliams taikomas apie 10 % muito tarifas. Jei šis būtų panaikintas, automobiliai iš Indijos galėtų atpigti apie 10–15 %. Pavyzdžiui, kompaktiškas elektromobilis, kuris dabar kainuoja 20 000 €, galėtų kainuoti vos 17 500 € ar net mažiau.
Iššūkiai ir abejonės
Nepaisant galimos naudos vartotojams, daug Europos gamintojų, ypač iš Vokietijos ir Prancūzijos, bijo būti išstumti iš rinkos dėl pigesnių alternatyvų. Taip pat nuogąstaujama, kad tai gali paveikti vietinių gamyklų darbuotojus.
Eksperto komentaras
Andrius Šimkus, Lietuvos automobilių rinkos analitikas, teigia:
„Toks susitarimas būtų naudingas galutiniams vartotojams, tačiau ES gamintojai turėtų sparčiau inovuoti ir mažinti kaštus.“
Kas toliau? 2025 metų prognozės
Tikimasi, kad derybos tarp ES ir Indijos bus baigtos iki 2025 metų pradžios. Jei susitarimas bus pasirašytas, nulinio muito taisyklės galėtų įsigalioti nuo 2025 m. vidurio, ženkliai pakeisdamos automobilių importo rinką.
Kas išlošia labiausiai?
- Vairuotojai: daugiau pasirinkimo ir mažesnės kainos
- Indijos gamintojai: galimybė pasiekti 450 mln. vartotojų rinką
- Aplinkosauga: pigesni elektromobiliai padėtų įgyvendinti ES klimato tikslus
Tačiau rizika taip pat egzistuoja – pavyzdžiui, priklausomybė nuo užsienio tiekėjų ar vietinių gamintojų spaudimas.
Strateginis žingsnis ar rizikingas žaidimas?
ES ir Indijos derybos dėl nulinio muito automobiliams gali iš esmės pakeisti Lietuvos rinką – vairuotojai gali tikėtis patrauklesnių kainų, tačiau tai kelia iššūkių gamintojams.
Ar įsigytumėte indišką automobilį, jei jis kainuotų 3 000 € pigiau?
Pasidalinkite nuomone komentaruose, paspauskite „Dalintis“ arba papasakokite apie savo patirtį su importuotais automobiliais!