Europos Parlamentas balsavo už tai, kad sumažintų spaudimą automobilių gamintojams, patvirtindamas naują taisyklę, pagal kurią naujų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų išmetamo CO2 kiekio tikslai gali būti vertinami remiantis trejų metų vidurkiu, apimančiu 2025, 2026 ir 2027 metus. Šiuo pakeitimu siekiama padėti Europos gamintojams prisitaikyti prie technologinių pokyčių ir didėjančios pasaulinės konkurencijos.
Kodėl Europos Parlamentas priėmė šį pakeitimą?
Vykstant strateginiam dialogui su Europos automobilių pramonės atstovais, įstatymų leidėjai pripažino, su kokiais iššūkiais susiduria gamintojai, siekdami įgyvendinti griežtus metinius CO2 tikslus. Pramonę spaudžia ne tik teisės aktų reikalavimai, bet ir sparti technologinė raida bei arši pasaulinė konkurencija, ypač iš Azijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų.
Pagrindinės sprendimo priežastys
- Suteikti gamintojams daugiau lankstumo siekiant aplinkosaugos tikslų
- Palaikyti perėjimą prie mažos taršos technologijų be tiesioginių sankcijų
- stiprinti Europos automobilių pramonės konkurencingumą
Kokie pokyčiai laukia gamintojų 2025-2027 m.?
Pagal dabartines taisykles reikalaujama, kad automobilių gamintojai 2025 m. sumažintų išmetamo CO2 kiekį 15 %, palyginti su 2021 m. lygiu. Anksčiau šių tikslų reikėjo siekti kasmet. Tačiau pagal naująjį reglamentą gamintojams leidžiama šių tikslų siekti remiantis vidutiniu išmetamųjų teršalų kiekiu per trejų metų laikotarpį nuo 2025 m. iki 2027 m. Tai reiškia, kad vienais metais nepasiektus rezultatus galima kompensuoti geresniais rezultatais kitais metais.
Poveikis Europos automobilių gamintojams
- Daugiau laiko pritaikyti gamybos strategijas
- Mažesnė tiesioginių nuobaudų rizika
- Skatinimas investuoti į tvarias technologijas
Ką tai reiškia vairuotojams ir aplinkai?
Nors gamintojams naudingas lankstumas, kai kurie ekspertai įspėja, kad tai gali sulėtinti perėjimą prie nulinės emisijos transporto priemonių. Tačiau šalininkai teigia, kad taip užtikrinamas subalansuotas perėjimas, apsaugomos darbo vietos ir išlaikomas Europos pramonės stiprumas. Galiausiai reglamentu vis tiek reikalaujama, kad automobilių gamintojai iki 2027 m. pasiektų bendrus išmetamųjų teršalų mažinimo tikslus.
Ekspertų nuomone, šis žingsnis atspindi realistišką požiūrį į aplinkosaugos tikslų ir ekonominių realijų derinimą. Tačiau ilgalaikis poveikis CO2 mažinimui ir elektromobilių diegimui dar neaišku, koks jis bus.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.