Italija ir Lenkija, prie kurių prisijungė Austrija, Bulgarija, Čekija, Rumunija ir Slovakija, paragino Europos Sąjungą persvarstyti būsimus griežtesnius transporto priemonių išmetamųjų teršalų standartus ir prisidėjo prie automobilių gamintojų, įspėjančių apie rimtus ekonominius padarinius.
ES ministrams susirinkus į Briuselį aptarti Europos konkurencingumo, septynių valstybių koalicija pateikė bendrą pasiūlymą, kuriame raginama skubiai persvarstyti CO2 išmetimo taisykles, kurių šiuo metu numatyta laikytis iki 2025 m. pabaigos. Grupė pabrėžė, kad būtina skubiai iš naujo įvertinti šias priemones, kad būtų išsaugotas automobilių pramonės konkurencingumas pasaulyje, gamybos pajėgumai ir užimtumas.
Pramonės iššūkiai kryžkelėje
Diskusijų dokumente, su kuriuo susipažino „Euronews“, koalicija pabrėžė kritinę automobilių sektoriaus padėtį, nurodydama tokius iššūkius kaip gamybos sąnaudos, mažėjantys elektromobilių pardavimai ir pasaulinė konkurencija. Grupė taip pat įspėjo, kad gresiančios baudos už išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo tikslų nesilaikymą gali slopinti inovacijas ir atgrasyti nuo investicijų į ekologiškas technologijas.
Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) pritarė šiems nuogąstavimams ir nurodė, kad dėl mažesnio nei tikėtasi elektromobilių paplitimo gali būti skirtos daugiamilijardinės baudos. Kitais metais automobilių gamintojų išmetamųjų teršalų kiekio vidurkis turėtų gerokai sugriežtėti – nuo 115,1 g/km iki 93,6 g/km.
Skirtingos perspektyvos
Nors septynios šalys pasisako už „technologinį neutralumą“, kad vidaus degimo varikliais varomos transporto priemonės galėtų būti varomos mažai anglies dioksido į aplinką išskiriančiais sintetiniais degalais, kitos ES šalys, įskaitant Vokietiją, Prancūziją ir Ispaniją, susilaikė nuo pritarimo šiam pasiūlymui. Tuo tarpu Europos Komisija tvirtina, kad automobilių gamintojai turėjo pakankamai laiko pasiruošti griežtesnėms riboms, ir taip dar labiau sustiprino būtinybę laikytis reikalavimų, kad būtų pasiekti anglies dioksido išmetimo mažinimo tikslai.
Vyksta strateginis dialogas
Reaguodama į intensyvėjančias diskusijas, Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen paskelbė apie planus vesti „strateginį dialogą dėl Europos automobilių pramonės ateities“. Šia iniciatyva siekiama suburti pagrindines suinteresuotąsias šalis, kad jos galėtų spręsti sektoriaus permainų iššūkius ir suderinti tvarų tolesnį kelią.
Skeptiškas požiūris į alternatyvius degalus
Aplinkosaugos gynėjai, pavyzdžiui, Julia Poliscanova iš organizacijos „Transport & Environment“, kritikavo sintetinių degalų naudojimo skatinimą kaip duodantį priešingą rezultatą. J. Poliscanova teigia, kad tokie degalai yra brangesni, nukreipia išteklius iš tokių svarbių sektorių kaip aviacija ir gali pakenkti Europos elektromobilių gamybos pajėgumams.
Tolimesnis kelias
Politikams svarstant šį klausimą, ACEA paragino palengvinti reikalavimų laikymosi išlaidas, nurodydama išorines kliūtis, pavyzdžiui, netinkamą įkrovimo infrastruktūrą ir nepakankamas vartotojų paskatas diegti elektromobilius. Tačiau dabartinių taisyklių šalininkai teigia, kad tikslų laikymasis duos didelės naudos, skatins inovacijas ir suteiks vartotojams prieinamų elektromobilių pasirinkimo galimybių.
Ši diskusija rodo, kad Europa, kurdama tvarią automobilių ateitį, siekia subtilios pusiausvyros tarp aplinkosaugos tikslų ir ekonominių realijų.