Jungtinės Valstijos ir Europos Sąjunga pasiekė naują prekybos susitarimą, kuriuo daugumai į JAV įvežamų Europos prekių taikomi importo tarifai sumažinami iki 15 %. Nors daugeliui Europos automobilių gamintojų šis susitarimas yra palengvėjimas, Vokietija išreiškė didelį nepasitenkinimą jo sąlygomis.
Kontekstas: nuo 4,8 % iki 25 % tarifai, o dabar sumažinti iki 15 %
Anksčiau šiais metais Trumpo administracija drastiškai padidino Europos importo tarifus nuo 4,8 % (Bideno eros metu) iki 25 %, siekdama apsaugoti Amerikos pramonę. Šis žingsnis smarkiai paveikė Europos automobilių sektorių, priversdamas tokius prekių ženklus kaip „Audi“ ir „Jaguar Land Rover“ laikinai sustabdyti eksportą. „Volkswagen“ ir „Volvo“ netgi paskelbė apie planus perkelti dalį gamybos į JAV.
Smarkiausiai nukentėjo „Porsche“
„Porsche“, kuri labai priklausoma nuo Amerikos rinkos, susidūrė su dideliais iššūkiais, nes visi jos JAV parduodami automobiliai yra importuojami. Siekdama kompensuoti nuostolius, bendrovė pakėlė transporto priemonių kainas, rizikuodama sumažėjusia paklausa. Visas sektorius tikėjosi greito sprendimo – ir dabar jį gavo, tačiau su prieštaringais jausmais.
Kas numatyta naujajame JAV ir ES susitarime?
Liepos 27 d. prezidentas Donaldas Trumpas ir Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen paskelbė kompromisinį susitarimą. Pagal susitarimą:
- ES investuos daugiau nei 500 mlrd. eurų į JAV karinį ir pramonės sektorius.
- ES įsipareigoja pirkti amerikietišką naftą, gamtines dujas, branduolinį kurą ir puslaidininkius.
- Mainais už tai JAV importo tarifai Europos produktams bus sumažinti iki 15 %.
Vokietijos pramonė nesužavėta
Vokietijos pramonės federalinė asociacija (BDI) reagavo kritiškai. Lenkijos spaudos agentūros cituojamame pareiškime BDI perspėjo apie „dideles neigiamas pasekmes Vokietijos pramonei“. Asociacijos teigimu, susitarimas neatitinka lūkesčių ir siunčia nerimą keliantį signalą transatlantiniams prekybos partneriams.
Nors 15 % tarifas yra geresnis nei 25 % tarifas, jis vis dar gerokai didesnis nei 4,8 % tarifas, taikomas vadovaujant Bidenui. Dėl to daugelis automobilių gamintojų vis tiek gali įgyvendinti planus perkelti veiklą į JAV arba koreguoti kainas Amerikos vartotojams.
Ką tai reiškia Lietuvai ir Rytų Europai?
Lietuva, kaip ES dalis, patiria netiesioginį poveikį. Vietiniai tiekėjai, susiję su Vokietijos ar Švedijos automobilių gamintojais, gali patirti paklausos ir gamybos strategijų pokyčius. Lietuvos logistikos ir dalių tiekėjai, dirbantys su Europos originalios įrangos gamintojais (OEM), gali įžvelgti ir riziką, ir galimybes, priklausomai nuo to, kaip prisitaikys gamybos grandinė.
Eksportuotojai turi pasiruošti
- Automobilių komponentų tiekėjai gali susidurti su spaudimu mažinti sąnaudas.
- Logistikos įmonėms gali tekti nukreipti siuntas į JAV įsikūrusias surinkimo gamyklas.
- Investicijos į su JAV susijusias tiekimo grandines gali tapti patrauklesnės.
Išvada: dalinė pergalė, tačiau kyla ilgalaikių klausimų
Naujasis JAV ir ES tarifų susitarimas suteikia laikiną palengvėjimą, ypač Europos automobilių eksportuotojams. Tačiau kompromisas palieka pagrindinius veikėjus, ypač Vokietijoje, abejoti jo teisingumu ir ilgalaikiu poveikiu. Lietuvos įmonėms, susijusioms su Europos automobilių tiekimo grandinėmis, lankstumas ir strateginis planavimas bus labai svarbūs prisitaikant prie besikeičiančios prekybos dinamikos.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.