Automatinės pavarų dėžės sukėlė revoliuciją vairavimo srityje, nes, palyginti su įprastinėmis mechaninėmis pavarų dėžėmis, jos tapo patogesnės ir paprastesnės. Šiandien jos dominuoja rinkoje, ypač JAV, kur 2025 m. mažiau nei 1 proc. parduotų naujų automobilių yra su mechanine pavarų dėže. Tačiau nuo ko viskas prasidėjo?
Panagrinėkime, kas išrado automatinę pavarų dėžę ir kuriame automobilyje pirmą kartą panaudota ši dabar visuotinai paplitusi technologija.
Pirmoji automatinė pavarų dėžė – 1904 m.
Pirmąją automatinę pavarų dėžę 1904 m. išrado Bostono „Sturtevant Mill Company“ inžinierius Thomas Sturtevantas. Jis sukūrė dviejų greičių automatinę pavarų dėžę, tikėdamasis supaprastinti transporto priemonių eksploatavimą ir suteikti savo įmonei pranašumą sparčiai augančioje automobilių pramonėje.
Ši ankstyvoji sistema buvo sumontuota 1905 m. pradėtame gaminti automobilyje Sturtevant Automatic Automobile. Nors automobilis ir jo pavarų dėžė buvo naujoviški, tačiau komerciškai nesėkmingi, nes technologija ir pagalbinės sistemos dar nebuvo visiškai išvystytos.
Vėlesni pasiekimai
Alfredo Munro dizainas – 1923 m.
1923 m. kanadiečių inžinierius Alfredas Munro sukūrė keturių greičių automatinę pavarų dėžę, kuri vėliau įgavo populiarumą. Ji buvo varoma oru, o tai ribojo jos praktiškumą masinėje gamyboje. Tačiau ji padėjo esminius pagrindus.
GM ir proveržis – 1940 m.
Tikrąjį proveržį padarė „General Motors“, kuri 1940 m. pristatė „Hydra-Matic“. Ši hidraulinė, visiškai automatinė pavarų dėžė pasirodė „Oldsmobile“ ir vėliau „Cadillac“ modeliuose. Ji leido sklandžiau perjungti pavaras ir nereikėjo sankabos – tai buvo tikrasis šiuolaikinės automatikos gimimas.
GM konstrukcija tapo etalonu ir Antrojo pasaulinio karo metais buvo naudojama net kariniuose tankuose.
Nuo naujovės iki pramonės standarto
Laikui bėgant automatika patobulėjo:
- Efektyvumas
- Patvarumas
- Degalų ekonomija
- Vairuotojo patogumas
Septintajame ir aštuntajame dešimtmetyje automatinės sistemos tapo standartine daugelio JAV automobilių įranga. Europos rinkose, kuriose pirmenybė buvo teikiama mechaninėms pavarų dėžėms, jos buvo diegiamos lėčiau, tačiau dabar pastebimi dideli pokyčiai, ypač elektromobiliuose, kurie neturi tradicinių pavarų dėžių.
Trumpas rankinių pavarų dėžių sugrįžimas
XX a. 6-ojo dešimtmečio pradžioje automobiliai su mechaninėmis pavarų dėžėmis patyrė nedidelį atgimimą, kurį lėmė:
- Dėl entuziastų paklausos
- Mažesnė pradinio lygio transporto priemonių kaina
- Nostalgija ir vairavimo pojūtis
Tačiau ši tendencija buvo trumpalaikė, ir automatinės pavarų dėžės tebedominuoja, o šiuolaikinės pavarų dėžės pasižymi geresniu pagreičiu ir išmanesniais vairavimo algoritmais.
Automatinė pavarų dėžė iš pradžių buvo drąsi idėja, kuri iš pradžių nepavyko, o po kelių dešimtmečių sugrįžo ir iš naujo pakeitė mūsų vairavimo būdą. Nuo pamiršto Sturtevanto išradimo iki GM „Hydra-Matic“ revoliucijos – ši kelionė visiems laikams pakeitė automobilių istoriją.
Ar vis dar mieliau vairuojate automobilius su mechanine pavarų dėže? O gal jums patinka automatinė pavarų dėžė? Pasidalykite savo patirtimi ir sekite mus, kad gautumėte daugiau įžvalgų iš automobilių inovacijų istorijos!