Akmens anglies pluoštas yra našumo sinonimas. Ši medžiaga vertinama dėl savo tvirtumo ir svorio santykio – nuo superautomobilių, tokių kaip „Lamborghini Aventador“, iki aukščiausios klasės dviračių ir orlaivių. Tačiau, nepaisant aukštųjų technologijų patrauklumo ir plataus naudojimo, anglies pluošto naudojimas Europoje netrukus gali būti apribotas dėl aplinkosaugos problemų.
Kas yra anglies pluoštas ir kaip jis gaminamas?
Aglies pluoštas sudarytas iš itin plonų anglies atomų gijų, sujungtų į audinį primenančią medžiagą. Šie pluoštai dedami į formas, formuojami į komponentus ir sujungiami su derva. Taip gaunama sukietėjusi struktūra, kuri yra ir lengva, ir neįtikėtinai tvirta – BMW teigimu, iki 50 % lengvesnė už panašią plieninę detalę. Procesą sudaro: Akmens pluošto gamyba iš polimero pagrindo Pluošto verpimas ir audimas į lakštus. Spaudžiant dervą ir karštį. formuojamos tokios dalys kaip automobilių plokštės, važiuoklės elementai ar konstrukciniai rėmai. Dėl to idealiai tinka tais atvejais, kai būtina sumažinti svorį, pavyzdžiui, automobilių sporte ar kosminėje erdvėje.

Kodėl ES nerimauja dėl anglies pluošto
Ši taisyklė taikoma Europos Sąjungoje. Lietuvos taisyklės atitinka ES direktyvas.
Europos Sąjunga išreiškė susirūpinimą ne dėl anglies pluošto eksploatacinių savybių, o dėl jo poveikio aplinkai – ypač gaminio gyvavimo ciklo pabaigoje. Pagrindinė problema susijusi su perdirbimu. Išmetus anglies pluošto detales į aplinką išsiskiria dervos dulkės ir anglies mikrodalelės, kurios gali kelti pavojų žmonių sveikatai ir prisidėti prie aplinkos taršos.
Pagal Road & Track ir „Motor1 Italy“ pranešimus, dėl šių neišspręstų aplinkosaugos problemų ES svarstė teisės aktus, kuriais iki 2029 m. būtų uždrausta naudoti anglies pluoštą automobilių gamyboje.
Automobilių gamintojai atsidūrė per vidurį

Toks draudimas priverstų našių automobilių gamintojus ieškoti alternatyvų. Aukštos kokybės automobiliai, įskaitant BMW M seriją ir daugelį egzotiškų markių, remiasi anglies pluoštu dėl jo standumo ir mažesnio svorio derinio. Net mažesnių komponentų, tokių kaip veidrodėlių gaubteliai ar interjero apdaila, anglies variantai gali kainuoti tūkstančius eurų.
„Anglies pluoštas suteikia inžinieriams laisvę mažinti svorį nesumažinant standumo. Jei jis būtų uždraustas, tektų perprojektuoti ištisas platformas“, – sakė Jonas Merkelis, medžiagų inžinierius, dirbantis su lengvaisiais kompozitais Vilniuje.
Ar draudimas vis dar svarstomas?
Laimei, kol kas atrodo, kad ES atsitraukė nuo skubaus teisės akto priėmimo. Tačiau diskusija dar toli gražu nebaigta. Didėjant spaudimui siekti klimato kaitos tikslų ir gerinti perdirbimo standartus, anglies pluoštas greičiausiai ir toliau bus tikrinamas teisės aktų nustatyta tvarka. Pramonės ekspertai siūlo gamintojams jau dabar pradėti ieškoti ekologiškų alternatyvų. Kai kurios nagrinėjamos galimybės apima natūralaus pluošto kompozitus, termoplastikus ir anglies pluošto variantus su biologiškai skaidžiomis arba perdirbamomis rišamosiomis medžiagomis.
Lengvojo dizaino kelias į priekį
Uglies pluoštas neišnyks per vieną naktį, tačiau jo ateitis neaiški. Eksploatacinių savybių privalumai neginčijami, tačiau atsakomybė už aplinkos apsaugą tampa dominuojančia jėga automobilių politikoje. Automobilių gamintojai, kurie anksti prisitaikys, gali įgyti konkurencinį pranašumą, nes medžiagų reglamentavimas keičiasi.
Ar manote, kad anglies pluoštas turėtų būti uždraustas naudoti automobiliuose? Pasidalykite savo mintimis toliau!