Lenkijos sprendimas lapkričio 17 d. vėl atidaryti du pasienio kontrolės punktus su Baltarusija sukėlė didelį spaudimą Lietuvai, kuri tebėra vienintelė regiono šalis, kurioje visiškai sustabdytas pasienio srautas. Nors eismas Lenkijoje jau vėl vyksta, Lietuvos transporto įmonės ir toliau patiria didelių finansinių nuostolių ir tūkstančius įstrigusių sunkvežimių užsienyje. Pasak Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos LINAVA, situacija išaugo į sisteminę krizę, kuriai reikia nedelsiant imtis politinių veiksmų.
Lenkija atnaujina pasienio operacijas, o Lietuva lieka uždaryta
Anksti ryte Lenkija vėl atidarė Bobrowniki–Bierestowica ir Kuźnica–Bruzgi kontrolės punktus. Per pirmąsias 12 valandų sieną kirto apie 1300 transporto priemonių, o tai rodo spartų prekių ir keleivių judėjimo atkūrimą. Transporto sektoriui tai buvo aiškus signalas, kad pasienio kontrolės sprendimai gali būti įgyvendinti greitai, kai yra politinė valia.
Tuo tarpu Lietuvos ir Baltarusijos siena lieka visiškai uždaryta krovinių srautams. Lietuvos vežėjai vis labiau nusivylę, pastebėdami, kad Lietuva tapo vienintele regiono valstybe, kurioje vykdomas visiškas karantinas.
Transporto įmonės patiria didėjančius nuostolius ir įstrigusias transporto priemones
Pasak LINAVA, šiuo metu už Lietuvos ribų įstrigę daugiau nei 3500 sunkvežimių, kurie dėl pasienio pralaidumo trūkumo negali grįžti. Daugelis šių transporto priemonių priklauso įmonėms, kurios teisėtai veikia ES transporto rinkoje. Finansiniai nuostoliai jau pasiekė milijonus, o asociacija įspėja, kad sektoriaus padėtis tampa egzistencine.
Vežėjai reikalauja nedelsiant imtis veiksmų
LINAVA prezidentas Erlandas Mikėnas teigia, kad Lenkijos pavyzdys rodo, jog greiti veiksmai yra įmanomi:
„Ekonominiai nuostoliai kasdien didėja. Jei artimiausiomis dienomis nebus imtasi jokių veiksmų atkurti sienų eismą, neturėsime kito pasirinkimo, kaip tik svarstyti teisėtus protesto veiksmus.“
- Daugiau nei 3500 sunkvežimių įstrigę užsienyje
- Milijonai eurų kasdienių ekonominių nuostolių
- Baltarusijos vairuotojai, turintys leidimus gyventi Lietuvoje, negali grįžti namo
- Transporto įmonėms gresia veiklos paralyžius
LINAVA įspėja apie ilgalaikes pasekmes nesiimant vyriausybės veiksmų
Praėjusią savaitę vykusiame 48-ajame LINAVA kongrese nariai vienbalsiai pritarė rezoliucijai, kuria raginama Lietuvos vyriausybę nedelsiant imtis veiksmų. Asociacija reikalauja:
- Minimalaus pasienio pralaidumo atkūrimo
- Aiškaus plano, kaip grąžinti įstrigusius sunkvežimius
- Kompensavimo mechanizmų įmonėms, kurioms įtakos turi valstybės sprendimai
- Galimybės Baltarusijos ir Lietuvos gyventojams grįžti namo
- Nuolatinės tarpinstitucinės darbo grupės su ministerijomis, VSAT ir LINAVA
- Priemonių, skirtų sumažinti kontrabandą nepakenkiant legaliems vežėjams
Pasak ekspertų, ilgalaikis neveiklumas sektoriui pakenks daug labiau nei laikini pasienio apribojimai. Nutrūkus tiekimo grandinėms ir vežėjams praradus klientus, rinkos pozicijų atkūrimas gali užtrukti metus.
Ką tai reiškia Lietuvos logistikai ir regionui
Lenkijos ir Baltarusijos sienos atidarymas faktiškai izoliavo Lietuvą regioninėje logistikoje. Eismui persikeliant per Lenkiją, Lietuvos įmonės rizikuoja prarasti sutartis ir konkurencingumą. Transporto ekonomistai perspėja, kad jei problema nebus greitai išspręsta, Lietuvos, kaip tranzitinės šalies, pozicija gali gerokai susilpnėti.
LINAVA teigia esanti pasirengusi nedelsiant bendradarbiauti su vyriausybe, kad būtų įgyvendinti praktiniai sprendimai, pabrėždama, kad kiekviena vėlavimo diena didina negrįžtamos žalos sektoriui riziką.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.