Svarbiausias atnaujinimas: griežtesnės taisyklės atšauktos
Nuo 2025 m. vasario 1 d. turėjo įsigalioti siūlomos griežtesnės taisyklės dėl valstybinio numerio ženklų būklės vertinimo atliekant technines apžiūras. Tačiau Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), išnagrinėjusi naujausius duomenis, nusprendė atšaukti šiuos pakeitimus.
Šį sprendimą LTSA grindė per pastaruosius dvejus metus surinktais statistiniais duomenimis, įvertinusi būtinybę keisti valstybinio numerio ženklų techninės apžiūros standartus.
Kodėl buvo pasiūlyti griežtesni standartai?
Iš pradžių LTSA pasiūlė sugriežtinti reikalavimus valstybinio numerio ženklams dėl galimų neteisingų interpretacijų, atsirandančių dėl netinkamo montavimo. Dėl netinkamai pritvirtintų ar sugadintų lentelių gali atsirasti skaitymo klaidų, pvz:
1.Skaičius „0“ gali būti perskaitytas kaip „8“.
2.Skaičius „6“ gali būti perskaitytas kaip „8“.
3.Raidė „C“ gali būti rodoma kaip „O“.
Dėl tokių klaidų gali kilti problemų automatinėse eismo valdymo sistemose. LTSA planavo šias problemas klasifikuoti kaip „didelius defektus“, o tai reikštų, kad transporto priemonėms su neteisingai įrengtais numerio ženklais būtų draudžiama važinėti viešaisiais keliais.
Sprendimas palikti galioti dabartinį vertinimą
Pasak LTSA direktoriaus Genijaus Lukošiaus, atliekant peržiūrą konsultuotasi su Transeksta (techninės apžiūros asociacija), Lietuvos policija ir AB „Regitra“. Remdamasi šiais duomenimis, LTSA padarė išvadą, kad taisyklių sugriežtinimas sukeltų nepatogumų daugeliui vairuotojų ir nepasiektų norimų rezultatų.
„Įvertinę statistinius duomenis ir iššūkius, su kuriais susiduria tiek transporto priemonių savininkai, tiek agentūros, nusprendėme palikti dabartinius standartus“, – sakė Genius Lukošius.
Statistiniai duomenys apie valstybinio numerio ženklo defektus
„Transeksta“ duomenys (2023 m. liepos mėn. – 2024 m. birželio mėn.) rodo:
115 000 transporto priemonių (apie 11 % patikrintų transporto priemonių) buvo nustatyti nedideli defektai, susiję su montavimo skylėmis numerio ženklo užrašo zonoje.
Pažymėtina, kad šie nedideli defektai smarkiai netrukdė atpažinti valstybinio numerio ženklą eismo sistemose, o tai rodo, kad griežtesnių taisyklių gali neprireikti.
Judėjimas į priekį: Dėmesys tyčiniams pažeidimams
LTSA planuoja atkreipti dėmesį tik į tuos atvejus, kai valstybinio numerio ženklo apgadinimas turi tiesioginės įtakos atpažinimui arba įtariama, kad jis padarytas tyčia.
Pvz: Jei kontrolės pareigūnas ras tyčia įsuktą varžtą, kuris užgožia raides ar skaičius, tai bus laikoma dideliu trūkumu.
LTSA ir toliau stebės ir, jei reikės, bendradarbiaus su partneriais, siekdama pašalinti piktnaudžiavimo atvejus, kai numerio ženklai užtušuojami tyčia.
Tinkamo valstybinio numerio ženklo tvirtinimo gairės
Norėdami įsitikinti, kad jūsų valstybinio numerio ženklas sumontuotas teisingai:
1.Venkite pažeidimų ar gręžimo žymių nustatytoje „saugos zonoje“
2.Raidės ir numeriai turi būti aiškiai matomi ir nepažeisti.
3.Sugadintus numerio ženklus galima pakeisti „Regitroje“.