Australija ruošiasi pradėti novatorišką transporto priemonių perdirbimo iniciatyvą, kuria siekiama sumažinti didžiulį kiekį atliekų, susidarančių dėl brokuotų automobilių. Šia programa, kuri bus įgyvendinta iki 2026 m., žadama stebėti transporto priemones „nuo lopšio iki kapo“, užtikrinant, kad tūkstančiai tonų automobilių dalių kasmet nebepateks į sąvartynus.
Išsamus tyrimas padėjo pagrindą
Federaliniai automobilių pramonės rūmai (FCAI) ir Australijos automobilių prekybos asociacija (MTAA) atliko vieną didžiausių kada nors šalyje atliktų motorinių transporto priemonių tyrimų. Federalinės vyriausybės finansuotas tyrimas, kainavęs 1 mln. dolerių, atskleidė Australijos transporto priemonių perdirbimo problemas, įskaitant susiskaidžiusį sektorių, įvairialypį transporto priemonių parką ir ribotas nemetalinių medžiagų perdirbimo galimybes.
FCAI generalinis direktorius Tony Weberis pabrėžė šios iniciatyvos skubumą:
„Tyrime pristatomos tolesnės sektoriaus veiklos kryptys ir aiškiai parodoma, kad automobilių, išmontavimo, perdirbimo ir atliekų tvarkymo sektoriai, taip pat skirtingi valdžios lygmenys turi bendradarbiauti.“
Pagrindinės eksploatuoti netinkamų transporto priemonių schemos ypatybės
Siūloma eksploatuoti netinkamų transporto priemonių schema bus taikoma transporto priemonėms, sveriančioms iki 3,5 tonos. Štai ką ji apima:
- Standartizuotos priemonės: Pagal šią schemą visoje šalyje bus sukurti standartizuoti perdirbimo įrenginiai, užtikrinantys nuoseklų ir veiksmingą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių perdirbimą.
- Sunaikinimo sertifikatai: Šie sertifikatai, dar vadinami transporto priemonių mirties liudijimu, oficialiai fiksuos transporto priemonės sunaikinimo faktą ir neleis, kad ji liktų neapskaityta garažuose ar aikštelėse.
Šiuo metu Australijoje nėra nuoseklios transporto priemonių utilizavimo stebėjimo sistemos, todėl automobiliai dažnai metų metus stovi nenaudojami, o apie jų būklę nėra jokių duomenų. Šia nauja sistema siekiama tai pakeisti, užtikrinant, kad visos transporto priemonės būtų tinkamai išregistruotos ir išmontuotos.
Iššūkiai ir pritaikymas
Nors FCAI ir MTAA išnagrinėjo geriausią pasaulinę praktiką, jos pripažįsta, kad nė vienas modelis idealiai netinka unikalioms Australijos sąlygoms. Todėl jie siūlo sukurti specialiai pritaikytą, pramonės atstovų valdomą ir vyriausybės reguliuojamą schemą pagal 2020 m. Perdirbimo ir atliekų mažinimo įstatymą.
Šiuo metu valstijų ir teritorijų taisyklės skiriasi, ypač dėl tokių komponentų kaip baterijos tvarkymo. Šis nenuoseklumas rodo, kad reikia nuoseklaus nacionalinio požiūrio, ypač kai Australija pereina prie elektrinių transporto priemonių.
„Lithium Australia“ vykdomasis direktorius Simonas Linge pabrėžė šios iniciatyvos svarbą:
„Esame pačioje šios pramonės šakos pradžioje. Praėjusiais finansiniais metais perdirbome 1 500 tonų baterijų. Likusi dalis patenka į sąvartynus. Pramonė turi galimybę atsistoti ant kojų, jei galėsime užtikrinti draudimą, kad baterijos keliautų į sąvartynus arba būtų eksportuojamos.“
Finansavimas ir būsimi žingsniai
Kol kas nenuspręsta, kaip schema bus finansuojama, nes galimi tokie variantai: mokesčiai gamintojams, importuotojams ar vartotojams arba vyriausybės subsidijos. Nepaisant to, ši iniciatyva gali sukelti perversmą Australijos transporto priemonių perdirbimo srityje.
Viktorijos automobilių pramonės prekybos rūmų (VACC) generalinis direktorius Geoffas Gwilymas mano, kad tai yra esminis momentas:
„Siūloma valdymo sistema yra svarbus žingsnis siekiant atnaujinti mūsų transporto priemonių perdirbimo infrastruktūrą. Mūsų pramonei reikia pagerinti utilizavimo rodiklius ir taikyti veiksmingesnę praktiką, tačiau tam reikia paramos.“
Australijai ruošiantis įgyvendinti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių sistemą, šalis atsidūrė prie didelio aplinkosaugos proveržio slenksčio. Ši programa ne tik sumažins sąvartynuose šalinamų atliekų kiekį, bet ir modernizuos šalies transporto priemonių išmontavimo ir perdirbimo procesus, suderins Australiją su pasauliniais standartais ir nuties kelią tvaresnei ateičiai.