Žengdami svarbų žingsnį karinės logistikos ir infrastruktūros stiprinimo link, susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis ir krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė Palemone stebėjo karinių krovinių pakrovimo operacijas, pabrėždami didėjančią karinio mobilumo svarbą Lietuvos gynybos strategijoje. Vizito metu buvo atkreiptas dėmesys į vykdomą dvejopo naudojimo infrastruktūros modernizavimą, užtikrinantį efektyvų civilinių ir karinių krovinių gabenimą pagal NATO standartus.
Palemono karinio logistikos centro strateginė svarba
Palemonas atlieka svarbų vaidmenį Europos karinio mobilumo koridoriuose ir yra vadinamojo karinio Šengeno – logistikos ir transporto maršrutų tinklo, skirto užtikrinti greitą NATO pajėgų judėjimą žemyne – dalis. Lietuva yra pagrindinė NATO karinių pajėgų judėjimo tranzito šalis, todėl būtina modernizuoti geležinkelių logistikos mazgus, kad jie atitiktų didėjančius poreikius.
Ministras A. Sabutis pabrėžė Lietuvos transporto sektoriaus svarbą krašto gynybai:
„Džiaugiuosi, kad Lietuvos logistikos įmonės aktyviai prisideda prie nacionalinio saugumo, užtikrindamos sklandų sąjungininkų pajėgų transportavimą. Sėkmingas Vokietijos karinio krovinio pakrovimas šiandien rodo, kad mūsų infrastruktūra yra visiškai pajėgi patenkinti tiek civilinius, tiek karinius logistikos poreikius.“
Vizito metu stebėtose krovos operacijose dalyvavo Vokietijos karinė technika, kuri yra karių rotacijos dalis, o tai dar labiau patvirtina Lietuvos įsipareigojimą NATO kolektyvinei gynybai.
Investicijos į karinį mobilumą ir infrastruktūrą
Vizito metu pareigūnai pristatė vykdomus Palemono modernizavimo planus ir nurodė būtinas investicijas krovinių terminalo pajėgumams padidinti. Siekiama išplėsti jo galimybes efektyviai aptarnauti karinės įrangos gabenimą ir kartu pagerinti bendrą logistikos efektyvumą.
Ministrė Šakalienė pabrėžė infrastruktūros finansavimo svarbą:
„Palemono dvejopos paskirties krovinių terminalas kartu su nauja geležinkelio linija į Rūdninkų poligoną vokiečių brigadai yra du svarbiausi geležinkelio projektai Lietuvos kariniam mobilumui. Glaudžiai bendradarbiaujame su Susisiekimo ministerija, kad užtikrintume finansavimą ir paspartintume šių projektų įgyvendinimą, nes stipriai gynybai reikia stiprios infrastruktūros.“
Šiuo metu du iš keturių pagrindinių Europos karinio mobilumo koridorių eina per Lietuvą, todėl infrastruktūros atnaujinimas yra nacionalinio saugumo prioritetas. Modernizavimo projektu siekiama užtikrinti sklandų transporto veikimą, atitinkantį NATO logistikos standartus.
LTG grupės vaidmuo didinant karinį mobilumą
LTG grupės generalinis direktorius Egidijus Lazauskas pabrėžė Lietuvos geležinkelių tinklo vaidmenį stiprinant regioninį saugumą:
„Investicijos į karinės logistikos infrastruktūrą, tokią kaip Palemono krovinių mazgas, yra labai svarbios didinant operacinius pajėgumus, užtikrinant techninį patikimumą ir sudarant sąlygas mūsų NATO sąjungininkams naudotis efektyvia ir saugia transporto sistema, atitinkančia jų poreikius.“
LTG grupė yra įsipareigojusi gerinti karinį mobilumą ir yra pradėjusi daugybę iniciatyvų, pvz:
- didinti karinių krovinių gabenimo pajėgumus
- atsijungimą nuo Rusijos geležinkelių sistemos
- mobilizacinės parengties didinimas
- bendradarbiavimo su ginkluotosiomis pajėgomis stiprinimas
- kurti vieningą karinio mobilumo sistemą
Būdama didžiausia geležinkelių operatorė Baltijos regione, LTG grupė ir toliau teikia pirmenybę infrastruktūros modernizavimui, kad paremtų tiek nacionalinę, tiek NATO gynybos strategiją.
Karinio mobilumo ateitis Lietuvoje
Didėjant geopolitinei įtampai Rytų Europoje, Lietuva ir toliau siekia stiprinti savo strateginės logistikos pajėgumus. Efektyvus karinis mobilumas yra labai svarbus greitam karių dislokavimui, atgrasymo pastangų stiprinimui ir viso Baltijos regiono saugumo užtikrinimui.
Lietuvai toliau investuojant į transporto infrastruktūros modernizavimą, Vyriausybė taip pat stengiasi užsitikrinti ES finansavimą, kad galėtų dar labiau paspartinti karinio mobilumo projektų įgyvendinimą.