Siūlomų pakeitimų apžvalga
Vilniaus miesto taryba vertina automobilių stovėjimo rinkliavos zonų ir kainų struktūros atnaujinimus, siekdama spręsti didelės paklausos ir aplinkosaugos problemas. Šiuo metu daugiau kaip 85 proc. automobilių stovėjimo vietų mieste yra užimtos visą dieną, todėl vairuotojai yra priversti sukti ratus ieškodami vietų – dėl to didėja oro ir triukšmo tarša, o piko valandomis susidaro transporto spūstys.
Galiojantys mokesčiai, kurie žaliojoje ir geltonojoje zonose nebuvo peržiūrėti nuo 2005 m., o mėlynojoje ir raudonojoje zonose – nuo 2017 m., nebėra veiksmingi mažinant užimtumą ir neatspindi dabartinės ekonominės padėties.
Naujos kainodaros ir zonų taisyklės (įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.)
Patvirtinus pakeitimus, bus nustatyti atnaujinti tarifai skirtingose automobilių stovėjimo zonose:
Mėlynoji zona: padidinta nuo 2,5 EUR iki 4,0 EUR už valandą, kainodara visą parą.
Raudonoji zona: padidinta nuo 1,5 iki 2,5 euro už valandą, pirmadieniais-šeštadieniais, 8.00-22.00 val.
Geltonoji zona: nuo 0,6 iki 1,0 EUR už valandą, pirmadieniais-penktadieniais, 8:00-20:00 val.
Žalioji zona: padidinta nuo 0,3 iki 0,5 euro už valandą, pirmadieniais-penktadieniais, 8:00-18:00 val.
Dabartinis kontekstas: Vilniuje automobilių stovėjimo kainos yra vienos iš prieinamiausių tarp Europos Sąjungos sostinių, net ir didžiausi mokesčiai yra maždaug perpus mažesni nei tokiuose miestuose kaip Ryga ir Talinas.
Bendruomeniniai automobilių stovėjimo aikštelių sprendimai
Siekdamas paremti vietos bendruomenes, Vilnius diegia „baltosios zonos“ mokesčio už automobilių stovėjimo vietas gyvenamųjų namų kiemuose galimybę:
Baltoji zona: Bendruomenės nariai gali įvesti 0,2 euro valandinį mokestį ir taip padėti reguliuoti automobilių stovėjimo vietas prie gyvenamųjų namų.
Leidimai: Pirmasis leidimas yra nemokamas, o antrasis kainuos 6 eurus per mėnesį.
Tvaraus judumo miestuose tikslų rėmimas
Šie pokyčiai atitinka Vilniaus miesto darnaus judumo planą, kuriuo siekiama iki 2030 m. subalansuoti keliavimo būdus: po trečdalį keliauti automobiliu, viešuoju transportu ir pėsčiomis. Šiuo metu pusė miesto kelionių vyksta automobiliais, nepaisant pastangų stiprinti pėsčiųjų takus ir viešąjį transportą.
Papildomos iniciatyvos
Skaitmeniniai leidimai neįgaliesiems
Nauji elektroniniai leidimai neįgaliesiems pakeis dabartinius popierinius leidimus. Atnaujinta sistema leidžia naudotojams keisti registruotos transporto priemonės numerius kartą per valandą, taip padidinant lankstumą ir sumažinant galimą piktnaudžiavimą. Šie leidimai galioja vienerius metus ir išduodami nemokamai.
Patobulinta automobilių stovėjimo aikštelių mokesčių sistema
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ valdomose aikštelėse bus taikoma nauja metodika, leidžianti taikyti adaptyvią kainodarą. Pavyzdžiui, šalia sveikatos priežiūros įstaigų esančiose vietose bus galima naudotis viena nemokama valanda, o verslo subjektai savo klientams galės padengti dalį stovėjimo išlaidų.
Automobilių stovėjimo aikštelių supaprastinimas dalijimosi automobiliais paslaugoms
Remdamas tvaraus transporto galimybes, Vilnius leis dalijimosi automobiliais bendrovėms supaprastinti apmokėjimą už automobilių stovėjimą, pateikiant miestui duomenis apie transporto priemonės buvimo vietą ir kas mėnesį išrašant sąskaitas. Šis žingsnis palengvina administravimą ir prisideda prie efektyvaus miesto transporto sistemos valdymo.
Išvada
Siūlomos automobilių stovėjimo reformos yra svarbi ilgalaikės Vilniaus judumo strategijos, kuria siekiama pagerinti gyvenimo kokybę ir skatinti tvarų transporto pasirinkimą, dalis. Reguliuodamas mokesčius ir įgyvendindamas tikslines iniciatyvas Vilnius tikisi sumažinti transporto spūstis, poveikį aplinkai ir paskatinti daugiau gyventojų rinktis alternatyvias keliavimo mieste galimybes.