Jau daugelį metų Europos Sąjunga garsėja griežtais transporto priemonių homologacijos standartais. Šios taisyklės užtikrina, kad kiekvienas kelyje važinėjantis automobilis atitiktų griežtus saugos, aplinkosaugos ir techninius reikalavimus. Vis dėlto vis daugiau transporto priemonių, daugiausia iš Kinijos, patenka į Europos kelius nepraėję standartinio sertifikavimo proceso. Kaip tai įmanoma? Ir dar svarbiau, ar vartotojai turėtų susirūpinti?
Trumpas kelias į Europos rinką
Europos taisyklės leidžia gamintojams tam tikromis sąlygomis parduoti nedideles transporto priemonių partijas be visiško homologavimo. Ši teisinė spraga iš pradžių buvo skirta nišiniams gamintojams, gaminantiems riboto tiražo ar eksperimentinius automobilius. Tačiau kai kurie didesni automobilių gamintojai pradėjo naudotis šia išimtimi, kad išbandytų rinką prieš visiškai įsipareigodami laikytis brangiai kainuojančių ES atitikties procedūrų.
Vengdami griežtų bandymų, reikalingų visiškam patvirtinimui gauti, šie gamintojai gali greičiau ir pigiau parduoti automobilius. Tačiau problema yra kita. Tokiuose automobiliuose dažnai nėra svarbiausių Europoje privalomų saugos funkcijų, pavyzdžiui, automatinės SOS pagalbos iškvietimo sistemos arba pažangių pagalbos vairuotojui sistemų.
Didėjanti problema Europos keliuose
Anksčiau Europoje homologacijos neturinčios transporto priemonės dažniausiai buvo tik importuojami amerikietiški automobiliai, kurie nevisiškai atitiko ES standartus. Tačiau ši tendencija keičiasi. Kinijos automobilių gamintojai, norėdami įsiskverbti į Europos rinką, pradėjo dažniau taikyti šį „šoninių durų“ metodą.
Nors kai kurios iš šių transporto priemonių atrodo visiškai tinkamos eksploatuoti, gali būti, kad jose nebuvo atlikti svarbiausi susidūrimo bandymai, išmetamųjų teršalų kiekio įvertinimas ar programinės įrangos atnaujinimai, būtini ilgalaikei saugai ir patikimumui užtikrinti. Tokias transporto priemones įsigiję vartotojai gali susidurti su netikėtomis problemomis dėl draudimo, perpardavimo vertės ar net būsimo aptarnavimo.
Ką tai reiškia jums
Pirkėjams ši situacija kelia ir riziką, ir galimybes. Nors šie automobiliai gali būti pigesni, jų ilgalaikis gyvybingumas išlieka abejotinas. Jei trūksta tam tikrų saugos priemonių arba jei automobilis neatitinka ES taisyklių, tai gali lemti netikėtas išlaidas arba teisines komplikacijas ateityje.
Prieš pirkdami bet kokią transporto priemonę, ypač mažiau žinomos markės, pirkėjai turėtų:
- Patikrinkite, ar jis visiškai patvirtintas ES. Paprašykite dokumentų, įrodančių, kad automobilis atitinka visus Europos saugos ir aplinkosaugos standartus.
- Išsiaiškinkite draudimo pasekmes. Kai kurie draudikai gali atsisakyti apdrausti standartinių taisyklių neatitinkančias transporto priemones.
- Apsvarstykite perpardavimo vertę. Jei automobilis nėra homologuotas, jo perpardavimo galimybės ES rinkoje gali būti gerokai mažesnės.
Homologacijos neturinčių automobilių ateitis Europoje
Kadangi ši spraga tampa vis populiaresnė, tikėtina, kad ES reguliavimo institucijos imsis veiksmų. Griežtesnis teisės aktų vykdymas arba peržiūrėtos taisyklės netrukus gali panaikinti šią spragą ir priversti visus gamintojus laikytis vienodų saugos ir aplinkosaugos standartų. Tačiau kol kas pirkėjai turi išlikti budrūs ir gerai informuoti.
Ką manote? Ar ES turėtų sugriežtinti apribojimus nehomologuotiems automobiliams, ar vartotojai turėtų turėti pasirinkimo laisvę? Pasidalykite savo mintimis toliau esančiuose komentaruose!