Nuo 2035 m. Europos Sąjunga uždraus registruoti naujus benzininius, dyzelinius ir hibridinius automobilius, nebent jie išmestų nulinę CO₂ emisiją. Šis teisėkūros sprendimas žymi istorinį pokytį Europos automobilių pramonėje ir tiesiogiai veikia gamintojus, vartotojus ir naudotų automobilių rinkas visose valstybėse narėse, įskaitant Lietuvą.
Kas tiksliai yra 2035 m. ES draudimas?
2023 m. Europos Parlamentas ir Taryba priėmė reglamentą, reikalaujantį, kad nuo 2035 m. visos naujai registruojamos lengvosios transporto priemonės (automobiliai ir furgonai) išmestų nulinį CO₂ kiekį. Tai iš esmės uždraudžia visus naujus automobilius su vidaus degimo varikliais (VDV), nebent jie varomi patikrintais anglies dioksido požiūriu neutraliais degalais (e. degalais).
Transporto priemonės, kurios bus uždraustos
- Benzininiai automobiliai
- Dyzelinės transporto priemonės
- Hibridiniai ir įkraunami hibridiniai automobiliai
- Bet kuri transporto priemonė, kuri neatitinka nulinio CO₂ išmetimo standartų
Kokios transporto priemonės vis dar bus leidžiamos?
Reglamentas leidžia registruoti:
- Visiškai elektrines transporto priemones (BEV)
- Vandeniliu varomus automobilius (ypač sunkiojo transporto)
- Vandeniliu varomas transporto priemones, naudojančias 100 % e. degalus (jei įrodyta, kad jos neutralios klimatui)
- Specialios paskirties transporto priemones (karines, policijos, greitosios pagalbos tarnybas)
ES reglamento įgyvendinimas Lietuvoje
Kaip ES valstybė narė, Lietuva privalo įgyvendinti šį reglamentą. Tai reiškia, kad:
- Nuo 2035 m. nebebus galima registruoti naujų benzininių, dyzelinių ar hibridinių transporto priemonių
- Naudotas vidaus degimo varikliu varomas transporto priemones vis dar bus galima parduoti, pirkti ir naudoti
- Pereinamojo laikotarpio politika jau palaiko elektromobilių diegimą (pvz., subsidijos, įkrovimo stotelės)
Kaip reaguoja automobilių gamintojai
Didžiausios automobilių grupės paskelbė apie savo pereinamojo laikotarpio planus:
- „Volkswagen“: nuo 2033 m. Europoje – tik elektromobiliai
- „Volvo“: iki 2030 m. visame pasaulyje bus siūloma tik elektrinių automobilių linija
- „Ford Europe“: iki 2030 m. – tik elektromobiliai
- Kiti prekių ženklai, tokie kaip „Toyota“, „Honda“, „Peugeot“ ir BMW, taip pat pereina prie elektromobilių, tačiau pasisako už elektroninių degalų lankstumą
Vokietija, Italija ir Lenkija siekė išimčių, ypač dėl elektroninių degalų suderinamų vidaus degimo variklių automobilių, todėl įstatyme numatytos ribotos išimtys.
Ką tai reiškia vartotojams
Trumpalaikė perspektyva (iki 2030 m.)
- Sumažėjęs naujų vidaus degimo automobilių prieinamumas
- Rinkoje pasirodo daugiau prieinamų elektromobilių variantų
- Hibridinių modelių prieinamumas tęsiamas iki 2030 m.
- Lietuvoje ir toliau teikiamos vyriausybės subsidijos
Ilgalaikė perspektyva (po 2035 m.)
- Naujų vidaus degimo automobilių registracija draudžiama
- Naudotus benzininius / dyzelinius automobilius vis dar galima pirkti ir vairuoti
- Dėl mažėjančios paklausos degalų kainos greičiausiai kils
- Vietos degimo variklių transporto priemonių priežiūra ir draudimas gali brangti
Poveikis naudotų automobilių rinkai
Tikimasi, kad reguliavimas paskatins:
- Laipsnį vidaus degimo variklių transporto priemonių nusidėvėjimą (ypač po 2030 m.)
- Galimą senesnių automobilių antplūdį į Baltijos šalis iš Vakarų Europos
- Padidėjęs pirkėjų atsargumas perkant naujus vidaus degimo automobilius artėjant 2030 m.
Įkrovimo infrastruktūra ir paramos programos
Siekdamos paremti šį pokytį, tiek ES, tiek Lietuva investuoja į elektromobilių įkrovimo tinklus. Lietuva siūlo iki 5000 eurų subsidijas elektromobilių pirkimui, o vyriausybės planuose numatyta elektrifikuoti viešąjį transportą ir taksi paslaugas.
Kas yra e. kuras ir kodėl jis svarbus?
E. kuras yra sintetinis kuras, pagamintas iš atmosferos CO₂ ir vandens, naudojant atsinaujinančiąją energiją. Nors degdami jie išskiria CO₂, jie laikomi neutraliais klimatui dėl uždaro anglies ciklo. Tačiau:
- Šiuo metu jie brangūs ir gaminami mažais kiekiais
- Tikėtina, kad bus naudojami tik prabangiuose arba nišiniuose automobiliuose
- Taikoma griežta ES patikra dėl išmetamųjų teršalų neutralumo
Peržiūra ir galimi koregavimai
Reglamentas bus peržiūrėtas 2026 m., siekiant įvertinti technologinę pažangą ir galbūt pakoreguoti tikslus. Kritikai teigia, kad taisyklės gali būti per griežtos mažiems gamintojams arba šalims, turinčioms ribotas elektromobilių diegimo galimybes.
Kokia jūsų nuomonė? Ar pereisite prie elektrinių automobilių, ar kuo ilgiau laikysite benzininį automobilį? Pasidalinkite savo nuomone komentaruose arba socialiniuose tinkluose.